|
کدخبر: 169132

احتمال جهش ویروس کرونای ایرانی

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا از احتمال بروز جهش در کشور خودمان نیز خبر داد.

جامعه احتمال جهش ویروس کرونای ایرانی

علیرضا رئیسی معاون بهداشت و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا عصر امروز در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه همکاری با بانک مهر ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به طور کلی پس از گذشت بیش از یک سال از عمر ویروس کرونا قطعاً جهش‌هایی در ویروس رخ می‌دهد که بستگی دارد این موضوع در کدام نقطه رخ دهد که در انگلیس، هند، آفریقای جنوبی یا سایر نقاط پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی احتمال بروز جهش در کشور خودمان نیز وجود دارد، گفت: ما یک نظام مراقبت و رصد داریم که جهش‌ها را شناسایی می‌کند و در خصوص نوع جهش یافته هندی لازم به ذکر است که در حدود ۲۰ نفر هندی در چند گروه از ۲۰ فروردین تا ۲ اردیبهشت وارد کشور شدند.

معاون بهداشت وزارت درمان با اشاره به شناسایی این افراد در استان بوشهر بیان کرد: این افراد در یک مهمانسرا مستقر بودند که طی بررسی و اخذ تست ۵ نفر کرونا مثبت بودند که نیاز به بررسی بوده تا مشخص شود کرونا از نوع هندی است.

رئیسی ادامه داد: تشخیص کرونا بر اساس pcr  است و تعیین نوع جهش یافته یا ژنتیک ویروس نیاز به دستگاهی است که در تهران موجود بوده و نمونه‌ها در حال بررسی است که تا دو روز آینده پاسخ آن مشخص خواهد شد.

وی عنوان کرد: تعدادی را نیز شناسایی کردند که از آفریقای جنوبی مسافرت داشتند و در تست‌های اولیه ۳ نفر بسیار مشکوک بود که پاسخ آن نیز طی روزهای آینده مشخص خواهد شد که از نوع جهش یافته آفریقای جنوبی هستند یا خیر.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: به نظر بنده از نظر اینکه نوع جهش یافته بیماری هستند یا نه در انجام اقدامات مورد نیاز تفاوتی ندارد بلکه از لحاظ میزان هوشیاری باید دقیق‌تر شویم و این را بدانید که ویروس تنفسی پشت هیچ مرزی نخواهد ماند و قطعاً وارد کشورها خواهد شد.

رئیسی با اشاره به لزوم شناسایی زودرس این گونه‌ها گفت: نیاز است تا شهری که این گونه در آن شناسایی شده اقدامات محدودیتی، نظارت رفت و آمد و تشدید کنترل بر اجرای قرنطینه در آن اجرا شود.

وی با اشاره به آمادگی سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا ادامه داد: از شنبه آینده سامانه با رفع اشکالات آماده خواهد بود اما طراحی سامانه به نحوی است که به هیچ وجه مراجعه حضوری به مرکزی برای ثبت نام واکسیناسیون نخواهیم داشت و دوم اینکه با هماهنگی وزارت کشور و سازمان ثبت احوال مابه‌التفاوت افراد بر اساس کد ملی اخذ خواهد شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: ما خود از طریق سامانه و پیامک اطلاع‌رسانی واکسیناسیون را به افراد اعلام خواهیم کرد و اگر چنانچه بعد از این موضوع کسی از گروه مورد نظر و سالمندان بالای ۸۰ سال از قلم خواهد افتاد، اعلام می‌شود تا با مراجعه به سامانه کد ملی خود را ثبت کنند.

رئیسی با اشاره به انتشار کلیپ ازدحام در خصوص دریافت واکسن کرونا در شیراز یادآور شد: در این موضوع تذکر لازم داده شد و یک عدم هماهنگی با مدیریت رخ داده بود و در هیچ نقطه‌ای از استان‌های کشور چنین موردی رخ نداد و فرآیند فراخوان در این مرکز اشتباه بوده است.

وی تصریح کرد: در خصوص محدودیت‌های فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ با توجه به وضعیت موجود پیشنهاد ما تمدید این تعطیلی‌ها و ممنوعیت‌ها برای هفته آینده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر