|
کدخبر: 167710

این هشدار کرونایی را جدی بگیرید!

محققان می گویند افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند ممکن است دوباره طی مدت کوتاهی دوباره در دام این بیماری بیفتند. این چیزی است که از ابتدای همه گیری گفته می شود اما اکنون تاکید بیشتری بر روی آن می شود.

مطالعات جدید نشان می دهد افرادی که قبلا به ویروس کرونا آلوده شده اند به طور کامل در برابر ابتلای مجدد به بیماری مصون نیستند و ممکن است در آینده ای نزدیک مجددا مبتلا شوند البته اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند.

محققان دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینای آمریکا برای دستیابی به این نتیجه ۳ هزار تن از افراد ۱۸ تا ۲۰سال که به ویروس کرونا مبتلا شده و سپس بهبود یافته بودند را مورد بررسی قرار دادند. این بررسی ها نشان داد ۱۰درصد از این افراد مدتی بعد از بهبودی دوباره به ویروس کرونا آلوده شده اند.

نویسندگان مطالعه هشدار دادند که علی‌رغم ابتلای قبلی و وجود آنتی‌بادی هنوز برخی از افراد بهبود یافته می توانند ناقل و یا بیمار کرونایی باشند.

آن‌ها افزودند که جوانان باید هر زمان که ممکن است واکسن را بزنند.

مطالعات مشاهداتی متعددی نشان داد که افراد متعددی بعد از ابتلا به کرونا مجددا به این بیماری مبتلا شده اند.

البته باید به این نکته توجه داشت که فرد کرونایی و بهبودیافته در چه محیطی زندگی می کند، یک محیط آرام و خلوت و یا یک محیط شلوغ مثل یک پایگاه نظامی. طبیعی است که احتمال ابتلای مجدد فرد در یک محیط شلوغ بیشتر است.

اما به هر حال کسی که یک بار به کرونا مبتلا شده احتمال کمی دارد تا دوباره به آن مبتلا شود. مطالعه ای بر روی چهار میلیون نفر در دانمارک نشان داد فردی که قبلا کرونا نداشته پنج برابر بیشتر از فردی که قبلا مبتلا بوده احتمال آلوده شدن به این ویروس را دارد.

همچنین همین محققان دریافتند فقط ۰.۶۵درصد از کسانی که در موج نخست کرونا در کشور دانمارک مبتلا شده بودند در موج دوم نیز تست کرونایشان مثبت اعلام شد.

یکی دیگر از نویسندگان ارشد این تحقیق هشدار می دهد خطر ابتلای مجدد به کرونا در میان جمعیت مبتلایان بهبودیافته همواره وجود دارد و باید آن را جدی گرفت.

اما مطالعه درباره افرادی که برای بار دوم به بیماری مبتلا شده اند نتایج دیگری به دست می دهد.

محققان زمانی که وضعیت بیماری یک فرد را در هر دو دوره بیماری او مقایسه کردند متوجه شدند زمانی که فرد برای بار دوم مبتلا به کووید۱۹ می شود ۱۰برابر بار ویروسی کمتری دارد و این بدان معناست که اگر بیمار شود شدت بیماری او به نسبت مرتبه اول کمتر خواهد بود.

این مطالعه تاکید می کند اگر چه آنتی بادی ناشی از نخستین ابتلا به بیماری کووید۱۹ در جلوگیری از ابتلای مجدد موثر است اما هرگز این موضوع را تضمین نمی کند که یک فرد دیگر آلوده به ویروس نشود و به دام بیماری نیفتد.

یک مطالعه جداگانه دیگر نشان داد که اکثر جوانانی که به کرونا مبتلا شده اند تا شش ماه مصونیت مجدد دارند اما ابتلای مجدد در میان بزرگسالان محتمل تر است. نتایج این تحقیقات در لنست منتشر شده است.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها