|
کدخبر: 167337

خبر خوش برای داوطلبان دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره موضوعاتی مانند سرانجام کسر از حقوق دانشجومعلمان، عدم قبولی برخی رتبه‌های برتر کنکور در این دانشگاه، تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و درخواست افزایش سقف سنی ورود به این دانشگاه توضیح داد.

جامعه خبر خوش برای داوطلبان دانشگاه فرهنگیان

برای جذب در آموزش و پرورش یک مسیر معین وجود دارد و آن هم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است. البته قرار بود که داوطلبان از مسیر کنکور و گذراندن دوره چهارساله، جذب دانشگاه فرهنگیان شوند ولی نیاز آموزش و پرورش به نیرو موجب شد که ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان و جذب از طریق آزمون استخدامی بر سر زبان‌ها بیفتد.

دانشگاه فرهنگیان در یکسال گذشته مثل سایر دانشگاه‌ها با ماجرای کرونا مواجه شد اما چون برنامه این دانشگاه، شبانه‌روزی تعریف شده است، کرونا موجب شد که برخی اصول مهم مانند زندگی شبانه‌روزی و آموزش‌های معلمی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

به سراغ حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان رفتیم تا ببینیم وضعیت آموزش در این دانشگاه چگونه است.

 

* یک موضوع نیز دغدغه کسر از حقوق دانشجومعلمان بود؟ خبرهای خوشی از پیگیری‌ها رسیده است؛ در این خصوص توضیح می‌دهید؟

در راستای دغدغه کسر از حقوق دانشجومعلمان، کسر ۴۵ درصد را در ابتدا به ۲۵ درصد رساندیم و پس از رایزنی با مجلس به ۲۰ درصد رساندیم که برای همیشه است و بعد از کرونا هم همین روند خواهد بود.

* در خصوص جذب دانشجومعلمان هم طرح‌هایی داشتید، چه شد؟

طرحی را در خصوص جذب حداکثری دانشجومعلمان در سراسر کشور تدوین کردیم که بتوانیم به صورت آمایشی، دانشجو بگیریم؛ البته طرح است.

 

*گلایه‌هایی در سال ۹۹ مطرح شد که رتبه‌های برتر کنکور که درخواست قبولی در دانشگاه فرهنگیان را داشتند، در این دانشگاه قبول نشدند؟ دلیل این اتفاق چه بود؟

مثلثی در بحث ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد؛ بحث کنکور و آزمون با سازمان سنجش است و بحث پذیرش، گزینش، مصاحبه، غربالگری و آزمایشات پزشکی با وزارت آموزش و پرورش است. کار دانشگاه فرهنگیان، آموزش و تربیت است.

*اما غربالگری و مصاحبه در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود؟

دانشگاه، فیزیک کار است اما متولی کار، مدیرکل آموزش و پرورش استان است.

*خب مصاحبه‌کننده‌ها هم از اساتید دانشگاه هستند؟

اغلب مصاحبه کنندگان، اساتید دانشگاه هستند اما پروتکل، نظام‌نامه و نمره آن را هم آموزش و پرورش می‌دهد. کل شاخص‌ها را آموزش و پرورش می‌دهد.

* چه تعداد از رتبه‌های برتر کنکور، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند؟

در سال گذشته، ۱۲۹۲ نفر زیر رتبه هزار در دانشگاه قبول شدند. رتبه ۷ کنکور سراسری از خراسان و رتبه ۲ کنکور سراسری علوم انسانی از سیستان و بلوچستان، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند.

*یک سری افراد نیز درخواست کرده بودند که برای ورود به دانشگاه، افزایش سقف سنی ایجاد شود؛ برای این موضوع هم موفقیت‌هایی حاصل شده است.

بله، سقف سن از ۲۲ سال به ۲۴ سال افزایش یافت.

*برخی هم درخواست افزایش بیشتر سقف سنی را دارند. این گروه می‌گویند چرا در آزمون استخدامی با سن ۳۰ سال و بالاتر، نیرو جذب می‌شود و اگر در کنکور هم برای دانشگاه فرهنگیان فردی حتی ۲۶ ساله را جذب کنید بعد از ۴ سال تحصیل، او هم ۳۰ ساله می‌شود.

ببینید در این زمینه چند دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه این است که مثل سایر کشورها یک حد سنی می‌گذارند و دیدگاه دیگر این است که وقتی بازنشستگی طبق قانون کار، ۳۰ سال خدمت با هر سال سن یا ۶۰ سال سن با هر سال خدمت است، آنها نیز ناظر به این قانون باشند.

اما قانون جذب معلم، متفاوت است. قانونگذار، شورای عالی آموزش و پرورش است و آنها هم دلایل خود را دارند. می‌گویند بین دانش‌آموزی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شود با آن کسی که ۵ سال بین دیپلمش فاصله افتاده و درس‌ها را فراموش کرده است، تفاوت وجود دارد.

البته ما می‌گوییم تصمیم‌گیر درباره سن، شورای عالی آموزش و پرورش است و نمی‌توانیم در این خصوص نظری بدهیم.

نیرویی که از کنکور یا ماده ۲۸ وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود بعد از طی دوره آموزشی مورد نظر در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و در استخدام آموزش و پرورش است و در زمینه سن، جنس، تعداد و توزیع، ما هیچ تصمیمی نمی‌گیریم بلکه دانشگاه فرهنگیان، فقط مجری است.

آموزش و پرورش شرایط خود را تعیین می‌کند، ما چه بگوییم موافقیم و چه مخالفیم، تصمیم‌گیر، فرد دیگری است. تصمیم‌گیر شورای عالی است و دانشگاه فرهنگیان حتی در شورای عالی حضور ندارد.

*دانشگاه فرهنگیان تکمیل ظرفیت دارد؟

وقتی از ۲۰ هزار ردیف استخدامی، ۱۵ هزار نفر جذب می‌شوند و ۵ هزار ردیف باقی می‌ماند. به رغم اینکه ۵ هزار نفر در ۳۱ استان پراکنده هستند و باید ۹۸ تیم پزشکی برای روند جذب فعال باشند، امکان تکمیل ظرفیت وجود دارد. ولی وقتی از ۲۰ هزار ردیف، ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر ثبت‌نام شدند و ۳۰۰ نفر باقی مانده است، نمی‌توان تکمیل ظرفیت برای ۳۰۰ نفر گذاشت و این ردیف ۳۰۰ نفر به سهمیه سال بعد اضافه می‌شود. سال ۹۸ تکمیل ظرفیت داشتیم اما سال ۹۹ تکمیل ظرفیت نداشتیم.

* برای کنکور سراسری ۱۴۰۰، چقدر آمادگی جذب دانشجومعلم دارید؟

۲۵ هزار نفر را آمادگی داریم.

*برای جذب اعضای هیأت علمی چه کردید؟

بحث جذب حداقل ۲۰۸۰ هیأت علمی تا سال ۱۴۰۴ را پیگیری می‌کنیم که نیازمان است و امسال ۵۲ هیأت علمی هم جذب کردیم.

*برای سال ۱۴۰۰ برنامه جدیدی دارید؟

بله، رشته‌های جدید مانند علوم و هنر اضافه می‌شود و رشته‌های مدیریت آموزشگاهی و اقتصاد و کارآفرینی را در صدد هستیم. 

 

منبع: فارس
  • معلم ارسالی در

    چرا نمیگید پارت بازی شده؟طرف با رتبه 600از تربیت معلم قبول نشد اونوقت یکی با45هزار رتبه دبیر زبان ادبیات عرب قبول شده

  • افزایش ظرفیت ارسالی در

    حداقل برای سال 1400 ، 30000 نفر بردارید ، واقعا ظلم بزرگی است در حق داوطلبان کنک ورمخصوصا طرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان زن جان را هم افزایش دهید تا علاقه مندان بیش تری فرصت حضور در این دانشگاه و شغل شریف معلمی را داشته باشند

  • ناشناس ارسالی در

    کسی نفر 300 تمام داده تا حزب کند برا نهظت سواد آموز تا از انتریق بتواند معلم شود

ارسال نظر