|
کدخبر: 166460

وضعیت ساخت واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا آخرین اقدامات و دستاوردهای دسترسی به واکسن کرونا تولید داخلی را تشریح کرد.

جامعه وضعیت ساخت واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟

مصطفی قانعی، درباره آخرین اخبار پیرامون واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: واکسن‌های تولید داخل دو دسته هستند. دسته اول واکسن‌هایی که تمام اقدامات آن در داخل کشور انجام می‌شود و دسته دوم واکسن‌هایی که مشترکا با خارج از کشور کارش پیش می‌رود؛ در این گروه فناوری تولید در خارج از ایران شکل گرفته و قرار است در داخل ایران تولید شوند. در مورد واکسن‌های تولید مشترک ۳ واکسن داریم که فناوری آن در خارج از کشور توسعه یافته و فاز سوم آن در ایران انجام خواهد شد.

وی افزود: در مورد واکسن‌های ایرانی که از ابتدا و فاز یک در کشور کارشان آغاز شد، واکسن‌های کووایران برکت، کووپارس و فخرا را داریم که مجوز کار آزمایی بالینی اخذ کردند و مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کنند. از این تعداد دو واکسن با شیوه ویروس غیر فعال و یکی با شیوه پروتئین نو ترکیب تهیه شده است.

۱۶ پرونده تولید واکسن کرونا در سازمان غذا و دارو

قانعی ادامه داد: از ۱۶ پرونده موجود در سازمان غذا و دارو، ۳ پرونده در جریان مطالعات بالینی قرار دارد. از طرفی واکسن‌های تولید مشترک با ایران شامل واکسن انستیتو پاستور، واکسن گامالیا ( اسپوتنیک‌وی روسی) و واکسن مشترک ایران و ژاپن هم احتمالا تا دو ماه آینده طرفیت ورود به بازار را داشته باشند چون در فاز سوم کارآزمایی بالینی هستند.

۳واکسن ایرانی دیگر در آستانه دریافت مجوز تست انسانی

وی افزود: امید می‌رود که ۲ یا ۳ واکسن دیگر هم که کاملا تولید داخل هستند به تدریج مجوز کمیته اخلاق را برای آغاز کارآزمایی بالینی کسب کنند که یکی از آنها به شیوه ویروس غیر فعال است و کار مشترک توسعه شتابدهنده پایا فن یاخته و بانک ملی است، دیگری مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله است که به شیوه پروتئین نوترکیب است و آخری هم مربوط به شرکت رناپ است که آنهم با شیوه MRNA تهیه می‌شود.

قانعی درباره مباحثی مبنی بر کمبود مواد اولیه تولید واکسن کرونا، با بیان اینکه مشکل کمبود مواد اولیه تولید واکسن تنها مربوط به ایران نیست و در مورد کل دنیا صدق می‌کند، اظهار کرد: این یعنی ماده اولیه‌ها توسط کشورهایی جمع‌آوری و خریداری شده است. در هر صورت فکر می‌کنم تا مهرماه بخش عمده مواد اولیه واکسن‌ها از تولیدات داخل باشد.

مانع‌تراشی تحریم‌ها در مسیر واکسن‌سازی ایران

وی در خصوص مانع‌تراشی‌ تحریم‌ها برای تولید واکسن کرونا در کشور، تصریح کرد: هر چه که می‌خواهیم خریداری کنیم با مشکل همراه است. اگر تولید کننده داخل بخواهد پول به حساب شرکتی منتقل کند، بانک مرکزی تحریم است و انتقال پول دچار مشکل می‌شود با این حساب همان کاری که در خارج از کشور انجام می‌شود اگر قرار باشد در داخل انجام شود به علت تحریم‌ها حداقل با ۳ ماه تاخیر صورت می‌گیرد ولی علی‌رغم این مشکلات ما در غرب آسیا تنها کشوری هستیم که این میزان تولید واکسن در داخل کشور را آغاز کردیم.

وی در مورد راه‌ اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک‌وی در ایران نیز، گفت: هیچ تاخیری صورت نگرفته است و قراردادها تازه صورت گرفته و ظرف دو ماه آینده خط تولید راه‌اندازی می‌شود.

چشم‌انداز روشنی مقابل‌مان است

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خاتمه، گفت: نکته‌ مهم این است که در دنیا تنها چند کشور هستند که توانستند واکسن را تامین کنند و در این میان کدام کشور بیش از ما در معرض تحریم بوده است؟ علی رغم این تحریم‌ها و اینکه ۷ یا ۸ کشور عمده واکسن را به سمت خود کشیدند، ایران توانسته است از پس این مشکل برآید و چشم‌انداز روشنی مقابل ما است.

 

منبع: ایسنا
  • ناشناس ارسالی در

    تا کی فریبکاری

ارسال نظر