|
کدخبر: 166402

امکان نامگذاری خیابان جدید به نام کوروش بزرگ نیست

‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران گفت: ‌در گذشته خیابان کوروش در منطقه ۵ شهرداری تهران به نام این شخصیت شهیر ایرانی نامگذاری شده و از آنجا که یکی از رویکردهای اصلی کمیسیون نام‌گذاری، جلوگیری از نام‌گذاری‌های تکراری معابر در سطح شهر تهران می باشد، امکان ‌نامگذاری جدید برای این نام وجود ندارد.

جامعه امکان نامگذاری خیابان جدید به نام کوروش بزرگ نیست

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران در پاسخ به درخواست انجمن فرهنگی افراز برای نامگذاری خیابانی به نام کوروش بزرگ نوشت: به رغم تایید نکات و مطالب مذکور و اطلاع از جایگاه و اهمیت شخصیت کوروش و سایر مفاخر ایران باستان، در گذشته خیابان کوروش در منطقه ۵ شهرداری تهران به نام این شخصیت شهیر ایرانی نامگذاری شده و از آنجا که یکی از رویکردهای اصلی کمیسیون نام‌گذاری، جلوگیری از نام‌گذاری‌های تکراری معابر در سطح شهر تهران می باشد، امکان ‌نامگذاری جدید برای این نام وجود ندارد.

حق شناس ادامه داد: شایان ذکر است اعضای این کمیسیون بر این موضوع واقف هستند که انتخاب خیابان فعلی به نام کوروش متناسب با جایگاه وی در تاریخ ایران زمین نمی باشد ، اما به هر روی با توجه به وجود این نام، در حال حاضر امکان نام‌گذاری معبر جدید وجود ندارد.از حسن توجه، مطالبه‌گری و پیگیری شما در پاسداشت مفاخر فرهنگی و ملی ایران سپاسگزارم.

انجمن فرهنگی افراز در نامه ای به محمدجواد حق شناس رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران خواستار نامگذاری خیابانی به نام کوروش بزرگ شدند. در متن این نامه آمده است: با درود و سپاس به آگاهی می رساند که چندی است که آن شورا در حوزه ی نام گذاری با دگرگون سازی و به اصول در آوردن نام گذرگاه ها در شهر تلاش بسیار دارد و به ویژه کوشیده است نام شخصیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، آن چنان که مردم خواهان اند، به صحنه ی زندگی آنها باز گرداند که هم از سویی برابر با روحیه و خوی قدردانی ایرانیان کاری شده باشد و هم از سوی دیگر سبب بالا رفتن آگاهی مردم نسبت به مفاخر ملی و میهنی شان گردد. هر چند گویا در اجرای همین کار ساده نیز از سنگ اندازی ها و مخالفت های گروه هایی در امان نبوده است.

در ادامه این نامه آمده است: سازمان مردم نهاد «انجمن فرهنگی افراز »، که نزدیک به دو دهه است با برپایی نشست ها و همایش های آموزشی و ترویجی در زمینه ی پاسداشت فرهنگ ملی می کوشد و در این راه پیشگام بوده است، در همین زمینه خواستار توجه شما و دیگر هم‌وندان شورای شهر به شخصیت های باستانی کشورمان نیز هست، چرا که بسیاری از آنان، به باور بسیاری از اندیشمندان جهان، آغاز کننده ی نخستین کوششها در گسترش شماری از ارزش های بنیادین مورد احترام انسان امروزی، همچون شهری گری و مدنیت یا دادگری و عدالت، بوده اند. از این رو، در آغاز، از شما خواستاریم نسبت به نامیده شدن خیابانی در شان بزرگ ترین شخصیت تاریخی مان، که همانا با به هم پیوستن سرزمین هایی که در درازای تاریخ «ایرانی» می نامیم شان یا امروزه در قلمروی «ایران فرهنگی» قرار دارند بنیادگذار کشورمان نیز به شمار می رود، یعنی «کورش بزرگ»، اقدام نمایید. همان گونه که آگاه هستید کورش بزرگ با دگرگون سازی رابطه ی قدرت در جهان باستان، که بر پایه ی کشتار و نابود سازی مردمان و فرهنگ ها بود.

انجمن فرهنگی افراز در ادامه نامه خود آورده است: فراموش نکنیم که این چهره ی تابناک تاریخی «تنها» فردی است که جز در کتاب دینی مسلمانان در کتاب های دینی در دین آسمانی دیگر نیز ستوده شده است و او جزو معدود پادشاهان و شاید بتوان گفت تنها پادشاهی است که در تاریخ، برای مدتی بسیار طولانی و در واقع تا همین تاریخ معاصر از سوی همگان، چه دوست و چه دشمن، ستوده شده است و حتی تاریخ نویسان جدی معاصر هم با بررسی آنچه از گذشته مانده چنین شایستگی ای را واقعی دانسته و بر آن مهر تایید زده اند. درباره ی محبوبیت جهانی او، حتی در همین اکنون که انبوهی از بدخواهیهای کاملا هدفمند غلبه وی وجود دارد. این بس که «ثبت جهانی پاسارگاد» در سال ۲۰۰۳ میلادی نه تنها با استقبال همه ی نمایندگان کشورهای جهان در آن نشست رو به رو شد و بسیاری برای سخن گفتن درباره ی آن یادمان در آن نشست وقت گرفتند که، ملاک ثبت آن نیز افزون بر مواد یک و دو و پنج «کنوانسیون میراث جهانی» به پیشنهاد دیگران به ماده ی شش کنوانسیون هم مجهز شد که به مکان ها و بناهای تاریخی ای باز می گردد که افزون بر ارزش تاریخی، جنبه ی معنوی و مقدس هم دارند.

 محمد جواد حق شناس رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران در پاسخ به این درخواست انجمن فرهنگی افراز نوشته است: پیرو نامه با موضوع نام گذاری خیابانی به نام کوروش در شهر تهران، ضمن اعلام مراتب تقدیر و سپاس از توجه، حسن شناخت و رویکرد فرهنگی مجموعه انجمن افراز در شناسایی و معرفی شخصیت‌ها، مشاهیر و مفاخر تاریخی، ملی و مذهبی میهن عزیزمان ایران، به اطلاع می‌رساند به رغم تایید نکات و مطالب مذکور و اطلاع از جایگاه و اهمیت شخصیت کوروش و سایر مفاخر ایران باستان، در گذشته خیابان کوروش در منطقه ۵ شهرداری تهران( جنت‌آباد شمالی، واقع در محدوده بلوار سیمون بلیوار) به نام این شخصیت شهیر ایرانی نامگذاری شده است.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • تهرانی ارسالی در

    پس غلط کردید بعد از انقلاب اسا می خیابا نهای تهران را عوض کردید برگردانید به اسم قبلی خودشان تا مردم وبچه های امروزی یاد گار تاریخ باستان را بخاطر بسپارند

ارسال نظر