|
کدخبر: 162925

واکسن کرونای آسترازنکا را استفاده نکنید!

مدیر انستیتوی ملی بیماری‌های آلرژی و عفونی ایالات متحده، به مقامات این کشور توصیه کرد که از واکسن آسترازنکا استفاده نکنند.

آنتونی فائوچی، مدیر انستیتوی ملی بیماری های آلرژی و عفونی ایالات متحده، به مقامات این کشور توصیه کرد تا واکسن ویروس کرونا ساخت شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا را استفاده نکنند.

فائوچی افزود: این موضوع هنوز در هاله ای از ابهام است و گفت: احساس عمومی این است که با توجه به قراردادهایمان با تعدادی از شرکت‌ها، به اندازه کافی واکسن داریم.

پیش از این گزارش شده بود که اثربخشی واکسن آسترازنکا، ۳ درصد کمتر از آنچه قبلا اعلام شده، بوده است. مطالعات نشان داده است که این دارو در ۷۶ درصد موارد از علائم کووید ۱۹ پیشگیری می‌کند و نه در ۷۹ درصد که قبلا تصور می‌شد.

در عین حال، اثر بخشی در پیشگیری از موارد شدید ابتلا به بیماری که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد، هنوز ۱۰۰ درصد است و اثربخشی استفاده از آسترازنکا در بیماران ۶۵ ساله و مسن‌تر ۸۵ درصد است.

چندین کشور اروپایی به دلیل تشخیص ترومبوز در بیماران واکسینه شده، واکسیناسیون با آسترازنکا را تعلیق یا ممنوع کرده اند. در همین حال، سازندگان این واکسن بر ایمنی آن اصرار دارند. این شرکت اعلام کرده بود که مطالعه دقیق وضعیت سلامت بیش از ۱۷ میلیون نفر پس از واکسیناسیون، هیچ داده‌ای در مورد افزایش خطر ابتلا به امراض آمبولی ریوی، ترومبوز ورید عمقی یا ترومبوسیتوپنی نشان نداده است.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر