|
کدخبر: 161064

نمکی: موافق سفرهای نوروزی نیستیم

وزیر بهداشت گفت: دوستان ستاد ملی کرونا، رنگ‌بندی بر اساس ویروس جهش یافته را نپذیرفتند و رنگ‌بندی‌ شادتر شهرها را انتخاب کردند.

جامعه نمکی: موافق سفرهای نوروزی نیستیم

 سعید نمکی ضمن تبریک ولادت امام حسین (ع) و روز پاسدار اظهار داشت: همکاران من در یکسالی که گذشت به بیماران کرونایی خدمت ارائه کردند و نگذاشتند حتی یک بیمار غیرکرونایی در اورژانس و بیمارستان‌ها لحظه‌ای بدون خدمت بمانند.

امسال برای اولین بار توانستیم در هر ماه، هزار تخت به کشور اضافه کنیم که در سال‌های پس از انقلاب بی‌نظیر است، حدود ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی تا اردیبهشت ۱۴۰۰ در اقصی نقاط افتتاح و ۱۳ هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه می‌شود و ۲۵۰۰ تخت آ‌ی‌سی‌یو به تخت‌های کشور اضافه خواهیم کرد.

وی درباره سفرهای نوروزی گفت: موضع وزارت بهداشت از روز نخست مشخص بود، ما مطلقاً موافق سفر نوروزی نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود، زیرا مولفه جدیدی به نام ویروس جهش‌یافته انگلیسی به مولفه‌های سهمگین کرونا اضافه شد، خواهشم این است که مطالعه کنید که این ویروس جهش یافته در کشورهای اروپایی چه قتل عامی انجام داد.

الان یک ماه ونیم است که ویروس جهش یافته در کشور می‌چرخد و ما مرگ‌های دو رقمی داریم؛ فکر نکنید که نظام بهداشتی و درمانی کشورهای اروپایی ضعیف است، بلکه زیرساختهای محکمی دارد اما گام‌های این ویروس جهش یافته مقتدرتر از نظام سلامتی است که کشورهای پیشرفته دارند. عزیزان ما در سراسر کشور حماسه‌ای خلق کردند که این قتل عام هنوز در کشور ما رخ نداده است.

وزیر بهداشت گفت: خوزستان به عنوان اولین پایگاه هجمه ویروس موتاسیون (جهش) یافته، روزهای ملایم‌تری را طی می‌کند و الان در سراشیبی کنترل بیماری کرونا در خوزستان هستیم اما نگران استان‌های همجوار خوزستان و استان‌های مرکزی کشور هستیم زیرا در آن‌ها هرروز گزارشی از ویروس جهش یافته داریم.

وی ادامه داد: مولفه دیگر، نقل و انتقال این ویروس جهش یافته از شهری به شهر دیگر است؛ سیاست ما این بود که بتوانیم مهلتی برای تشدید بیماریابی پیدا کنیم. سفر، یعنی جمعیت سیال و ما دیگر نمی‌توانیم طرح محله‌محور و خانه به خانه طرح شهید سلیمانی را به روش قبل استمرار دهیم به همین دلیل موافق سفر نیستیم و مهلت می‌خواستیم که یکماه این ویروس جهش‌یافته را مانند ویروس ووهان، زمین‌گیر کنیم.

نمکی با بیان این‌که می‌دانیم مردم خسته شده‌اند، ادامه داد: تاب‌آوری مردم کاهش یافته اما در خط مقدم مقابله با این ویروس نیز تاب آوری کاهش یافته و تاب‌آوری خط مقدم جبهه سلامت، برای ما به عنوان فرمانده این جبهه، بسیار مهم‌تر است.

وزیر بهداشت ضمن تأکید بر مخالفت وزارت بهداشت با برقراری سفرهای نوروزی تصریح کرد: قرار شد که رنگبندی شهرها را اعلام‌ کنیم، دو گزینه را خدمت همکاران ارائه و از عزیزان ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کردیم که یکی را بپذیرند، یکی از این گزینه‌ها رنگ‌بندی شهرها بر اساس وضع موجود و گزینه دیگر، رنگ‌بندی شهرها بر اساس ویروس جهش‌یافته بود؛ دوستان ستاد ملی کرونا، رنگ‌بندی بر اساس ویروس جهش یافته را نپذیرفتند و رنگ‌بندی‌ شادتر شهرها را انتخاب کردند که رنگ‌های زرد و آبی بیشتری دارد. اگرچه طبق فرمایش مقام معظم رهبری حدو حدود اعلام محدودیت با ماست؛ اما اعمال آن با دیگران است و به دلیل تک‌صدا بودن در ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم این ستاد درباره رنگ بندی شهرها را پذیرفتیم.

نمکی تأکید کرد: آنچه به عنوان نقشه رنگبندی شهرها اعلام کردیم ممکن است در ماه آینده، متفاوت شود. برای این‌که نوروز بهتری داشته باشیم خواهشم از مردم این است که فکر کنند اوضاع تمام شهرهای کشور قرمز است، در دید و بازدیدهای عید، سعی کنید با فضای مجازی یکدیگر را ببینید.

وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا بیان داشت: از روز نخست می‌دانستیم که واکسن کرونا مشکل عمده‌ای برای کشورها خواهد بود، سعی کردیم که واکسن کرونای داخلی را راه بیندازیم، من از شهید فخری‌زاده و دوستان بنیاد برکت، دعوت کردم زیرا می‌دانستم که کسی به ما واکسن نخواهد داد؛ نه به ما بلکهبه کشورهای دیگر نیز واکسن نخواهند داد زیرا دنیای سرمایه داری، دنیای خودخواهی است؛ امریکایی‌ها دو هفته است که به هم پیمان قدیمی خود ژاپن، واکسن‌ کرونا را داده‌اند.

وی ادامه داد: تقریباً ۸۰ درصد واکسن‌های کرونای موجود در جهان در ۶ یا هفت کشور مصرف می‌شود.

نمکی با اشاره به پیشرفت واکسن‌های ایرانی کرونا و فراهم شدن زیرساخت‌های آن؛ گفت: در بهار آینده، پس از اردیبهشت ماه، واکسن‌های کرونای پاستور، برکت، رازی و فخرا به بازار خواهند آمد و تحول عظیمی را در واکسن‌سازی شاهد خواهیم بو اما قبل از آن مجبوریم به واردات واکسن کرونا بپردازیم.

وی با بیان این‌که برخی سخنان شعارگونه درباره واکسن کرونا بیان می‌کنند، تصریح کرد: هرکس که دلش بیشتر از ما برای وطن می‌سوزد و فکر می‌کند که می‌تواند بهتر از ما واکسن کرونا واردکشور شود، برود و واکسن بیاورد و ما ارز مورد نیازش را تأمین می‌کنیم؛ ما به دلالی و کاسبان تحریم میدان نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که پشت دروازه‌های مملکت، کانتینرهای واکسن کرونا ایستاده‌اند و چوب حراج به واکسن کرونا زده‌اند! اینطور نیست و توانمندترین تیم را برای تامین واکسن انتخاب کرده‌ایم و از منابع معتبر واکسن کرونا خریده‌ایم و امیدواریم کادر درمان و بهداشت، بیماران خاص و صعب العلاج، افراد مسن بالای ۶۵ سال و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر را تا قبل از تولید واکسن ایرانی علیه کرونا واکسینه کنیم.

وزیر بهداشت ضمن ابراز گلایه از کمبود منابع مالی در مقابله با کرونا گفت: تقاضایم از همکاران افزایش منابع است؛ ما برخی منابع را دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم در جدال نابرابر با ویروس کرونا، دستمان خالی نباشد و شرمنده همکاران خط مقدم مقابله با کرونا نباشیم.

وی با بیان این‌که سال بسیار سخت بر همکاران من و مردم عزیز ما گذشت؛ خاطرنشان کرد: باید خدا را شاکر باشیم که توانستیم علیرغم سختی‌ها و مضایق ناشی از تحریم‌ها این سال را به سرانجام برسانیم. درود می‌فرستم به روح همه شهدا به خصوص شهدای عرصه سلامت که داغشان بر سینه ما ماندگار خواهد بود. از همه کسانی که در سال ۹۹ ما را کمک و همراهی کردند تشکر می‌کنم.

وی افزود: از مقام معظم رهبری که همواره ما و همکاران را مورد محبت و تفقد و حمایت قرار دارند و در هدایت مردم و علما در سراسر کشور، به ما محبت داشتند تا بتوانیم گام‌های موثری برداریم تشکر ویژه دارم و از رییس جمهور و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا که بیش از ۶۰ جلسه در ستاد ملی کرونا برگزار کردند نیز تشکر می‌کنم‌.

وی ضمن تشکر از وزارت راه و امور خارجه، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در بحث تأمین واکسن کرونا، گفت: نیروهای مسلح از نخستین روزها در صحنه بودند به خصوص عزیزان سپاه، ارتش و بسیج که همواره در بسیج ملی مبارزه با کرونا ما را یاری کردند.

از همکاران ناجا و هلال احمر که در رابطه با کنترل جاده‌ها و اعمال پروتکل‌ها کنار ما بودند از دستگاه قضا که در اجرای پروتکل‌ها کنار ما ایستادند؛ از جامعه معزز روحانیت در برگزاری نمازهای جمعه و عدم برگزاری بسیاری از مراسم که با ما همراهی و مردم را تشویق به رعایت پروتکل‌ها کروند نیز تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت در پایان از اصناف، مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین که در زمینه تاب‌آوری در رعایت پروتکل‌ها به وزارت بهداشت کمک کردند. تقدیر و تصریح کرد: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم. برخی خبرنگاران عزیز تا سر حد ضرب و شتم پیش رفتند تا در اقناع مردم بکوشند. یکی از سخت‌ترین سال‌های نظام سلامت جهان را همکاران عزیز من در عرصه سلامت تحمل و حماسه‌ای عظیم خلق کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها