|
کدخبر: 159727

با روش های مواجهه با سنگ کلیه آشنا شوید

یک فوق تخصص کلیه راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه و روش‌های مواجهه با این بیماری ارائه کرد.

جامعه با روش های مواجهه با سنگ کلیه آشنا شوید

مژگان مرتضوی امروز (جمعه-۲۲ اسفندماه) در وبینار علمی که به مناسبت روز جهانی کلیه با عنوان «زندگی خوب با بیماری کلیه» با حضور پزشکان فوق تخصص کلیه و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در خصوص بیماری سنگ کلیه و راهکارهای جلوگیری از ابتلا به آن، اظهار کرد: عوامل خطر ابتلا به بیماری سنگ کلیه، غیر از عوامل ژنتیکی، رفتارهای اشتباه در تغذیه و نوع زندگی است.

وی با تاکید برای اینکه کم نوشیدن آب از شایع‌ترین عوامل ابتلا به سنگ کلیه است، گفت: علت سنگ‌سازی در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز و نمک نیز از دیگر عوامل ابتلا به سنگ کلیه است.

این پزشک با تاکید براینکه در اغلب مواقع، سنگ‌ها بی‌علامت هستند و گاهی نیز ممکن است علامت با درد همراه باشد، تصریح کرد: بسته به محل و اندازه سنگ نوع درد و درمان بیماری متفاوت است. درصورتی که سنگ بزرگ باشد نیاز به مداخله است و گاهی از روش جراحی برای دفع سنگ استفاده می‌شود.

مرتضوی اضافه کرد: گاهی دردها مربوط به سنگ کلیه نیست که با مراجعه به پزشک باید به راهکار مناسب آن رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر زمان بعد از دفع سنگ نیاز است تا فرد به حالت عادی برسد؟، گفت: کسی که سنگ دفع می‌کند، باید بررسی شود و البته در افراد مختلف متفاوت است، اما حتما باید آزمایش‌های خون و ادرار بعد از دفع سنگ انجام شود و بر اساس آن درمان زیر نظر پزشک صورت گیرد تا از سنگ‌سازی بعدی جلوگیری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: نوشیدن آب سالم به میزان مناسب، کاهش نمک و مصرف کم پروتئین‌ها به خصوص گوشت قرمز می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سنگ موثر باشد. کسانی که سابقه حتی یکبار دفع سنگ دارند باید به پزشک مراجعه کرده و تحت بررسی باشند.

مرتضوی با انجام تحقیقی در مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره کرد و گفت: در طرحی که مراجعان به مطب را بررسی کرده بود مشخص شد که بیشترین علت بروز سنگ کلیه دفع اگزالات بوده که در چای و نوشابه‌ها موجود است، به همین منظور توصیه می‌کنیم چای تا حد امکان کمرنگ نوشیده شود و از مصرف نوشابه‌ها پرهیز شود.

وی توصیه کرد: برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، به اندازه اینکه حداقل ۲ لیتر ادرار در شبانه روز داشته باشید، آب سالم بنوشید. مصرف نمک طعام و گوشت قرمز را کاهش دهید. از خوردن نوشابه‌های گازدار و چای پررنگ تا حد امکان پرهیز کنید و در صورت داشتن سابقه بیماری سنگ کلیه حتما به پزشک مراجعه کنید تا رژیم غذایی و دارویی مناسب آغاز شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها