|
کدخبر: 153581

با موفقیت واکسن، کروناویروس به کلی ریشه‌کن می‌شود؟

همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) گفت: این بیماری به طور کلی از بین نمی‌رود، این را هم نمی‌دانیم که به حالت آنفلوآنزا تبدیل می‌شود یا نه چون آنفلوآنزا جهش بیشتری دارد.

جامعه با موفقیت واکسن، کروناویروس به کلی ریشه‌کن می‌شود؟

در هر صورت می‌دانیم این ویروس در جامعه باقی می‌ماند. شاید بتوانیم در سطح جهانی مقدار آن را تا حدی کاهش دهیم که دیگر افراد سالمند محبور نشوند هرسال واکسن تزریق کنند.

 رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) و محقق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا NIH، گفت: البته در حد عملی هنوز نمی‌دانیم که میزان تاثیرگذاری واکسن روی گونه‌های جهش یافته و روی مسیر پاندمی  چه مقدار است، برای همین نمی‌توانیم پاسخ قطعی به این سوال بدهیم. اما شاید وقت ساخت یک واکسن همگانی ضد هر نوع کروناویروس باشد.

او افزود: این یک نوع ویروسی است که در چندین سال گذشته سه نوع جدیدش (سارس، مرس، کووید) وارد جامعه شده و باعث بیماری و مرگ و میر زیادی شده است. انواع دیگر آن هم قبلا وجود داشته و دارند که می‌توانند منجر به ایجاد یک پاندمی دیگر بشوند. برای همین شاید وقت ساخت واکسنی باشد بر ضد تمام کروناویروس‌ها که شامل سارس، مرس، کووید و انواع دیگر من جمله آنها که سرماخوردگی زا هستند، هم بشود.

مصلحی عنوان کرد: البته این موضوع خیلی جدیدی است و از نظر تئوری فعلأ در حد یک سوژه برای حرف زدن و مطالعه کردن است، خیلی از کشف‌های علمی هم به این شکل شروع می‌شوند، خیلی‌ها هم به همین شکل باقی می‌مانند.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها