|
کدخبر: 144166

کارایی واکسن کرونای «آسترازنکا» هم ۱۰۰ درصدی شد

شرکت داروسازی «آسترازنکا» در بریتانیا اعلام کرد که به دنبال تحقیقات تکمیلی به «فرمول پیروزمند» برای تهیه واکسن بیماری همه گیر «کووید ۱۹» دست یافته است.

جامعه کارایی واکسن کرونای «آسترازنکا» هم ۱۰۰ درصدی شد

پاسکال سوریو، مدیرعامل شرکت «آسترازنکا» در مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز ابراز اطمینان کرد که میزان کارایی واکسن این شرکت در جلوگیری از موارد حاد بیماری «کووید ۱۹» «صد در صد» خواهد بود. شرکت «آسترازنکا» با محققان دانشگاه آکسفورد برای تهیه واکسن ویروس کرونا همکاری می کند.

شرکت «آسترازنکا» پیش از این در ماه نوامبر اعلام کرده بود که نتایج آزمایش اولیه واکسن این شرکت در برزیل و بریتانیا نشان می دهد که میزان کارایی این واکسن «۷۰ درصد» خواهد بود. این در حالی است که شرکت های «فایزر» و «مدرنا» در آن مقطع زمانی از ساخت واکسن هایی با میزان کارایی بالای ۹۰ درصد خبر داده بودند.

انتقادها از اشتباهی که در جریان آزمایش بالینی واکسن شرکت «آسترازنکا» روی داده بود باعث شد که این شرکت با «تحقیق و آزمایش های بیشتر» برای ابراز اطمینان از ایمنی واکسن خود موافقت کند.

بسیاری از کشورها بی صبرانه منتظر عرضه واکسن شرکت «آسترازنکا» هستند زیرا واکسن این شرکت داروسازی هم ارزان خواهد بود و هم نگهداری از آن مانند واکسن شرکت های «فایزر» و «بیون تک» نیازمند دمای ۷۰ درجه زیر صفر نیست. پیش بینی می شود که بهای هر دوز از واکسن شرکت «آسترازنکا» حدود چهار دلار آمریکا باشد.

دولت بریتانیا که کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری «کووید ۱۹» را با واکسن شرکت های «فایزر» و «بیون تک» آغاز کرده امیدوار است تا با استفاده از واکسن شرکت «آسترازنکا» بتواند به سیر صعودی موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور پایان دهد. پاسکال سوریو گفته است که واکسن شرکت «آسترازنکا» احتمالا در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا نیز کارایی خواهد داشت. با این حال به گفته وی اطمینان از این امر نیازمند انجام آزمایش های بیشتر است.

دولت بریتانیا روز چهارشنبه داده های آزمایش بالینی واکسن شرکت «آسترازنکا» را تحویل نهاد ناظر بر ایمنی داروها در این کشور داد. انتظار می رود که طی روزهای آینده با تائید ایمنی واکسن «آسترازنکا» زمینه برای اولین تزریق این واکسن در بریتانیا از روز چهارم ژانویه (۱۵ دی) فراهم شود. دولت بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن «آسترازنکا» سفارش داده که از این تعداد ۴۰ میلیون دوز قرار است تا پایان ماه مارس (اواسط فروردین) تحویل داده شود.

 

منبع: برترین ها

ارسال نظر