|
کدخبر: 142914

استخدام ۵۳ هزار نفر در وزارت بهداشت تا پایان سال

رییس سازمان بازرسی کل کشور به مناسبت روز پرستار، اهم اقدامات این سازمان در امر پرستاری و مشکلات این صنف را تشریح کرد.

جامعه استخدام ۵۳ هزار نفر در وزارت بهداشت تا پایان سال

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت زینب کبری سلام‌الله علی‌ها و روز پرستار گفت: این روز، به درستی و به حق روز پرستار نام گرفته و پرستاران غیور کشورمان با الگو گرفتن از آن بانوی عظیم الشان عالم اسلام، دلاورانه مشغول به خدمت و نیل جامعه به سلامت و صحت هستند و امسال با توجه به فراگیری ویروس منحوس کرونا ، قدر آن‌ها و تلاش‌هایشان بیشتر عیان و آشکار گشت و جامعه اسلامی از کارگزاران نظام تا مردم شریف ایران، قدردان زحمات آن‌ها خواهند بود.

وی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور بنا بر تکلیف مصرح در قانون اساسی به‌عنوان ناظر بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اجرایی، همواره تلاش خود را معطوف بر احقاق حق مردم و جلوگیری از سوء جریانات نموده و در حوزه سلامت و پرستاری نیز اقداماتی انجام داده است.

عضو شورای عالی قوه قضائیه افزود: اجرای عدالت در نظام سلامت با مشخص کردن و اعطای سهم و امتیازات جامعه پرستاری بر اساس قوانین و مقررات مربوطه، جلوگیری از فرسودگی جسمی و روحی پرستاران و تمهید سازوکار‌هایی مناسب برای حفظ و ارتقاء انگیزه و روحیه خدمت‌گزاری آنان، افزایش سرانه پرستاران با توجه به تعداد تخت‌های بیمارستانی و جذب نیروی پرستاری در بخش‌های بیمارستانی و تقویت خدمات پرستاری در منزل و دیگر مواردی ازاین‌دست مورد تأکید ریاست محترم قوه قضائیه و تکلیفی بر دوش ماست تا در جهت تحقق آن‌ها بکوشیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور در این راستا تلاش نموده تا با بازرسی فوق‌العاده، انجام بررسی‌های جامع تخصصی، تهیه و تنظیم گزارش مستدل با قید مستندات امر و ارسال آن، تهیه و ارسال نامه‌های هشداری به مبادی ذی‌ربط به‌منظورتوجه دادن مسئولان و متولیان امر نسبت به وظایف و تکالیف قانونی مقرر و به‌تبع آن، آثار و تبعات منفی ناشی از عدم توجه و اقدامات لازم در این خصوص را موردتوجه قرار دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان ادامه داد: تشکیل پنج جلسه در فواصل مختلف با حضور نمایندگان سازمان نظام پرستاری، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس کل سازمان نظام پزشکی و متولیان بخش سلامت سازمان برنامه‌وبودجه به‌منظور بررسی علل و عوامل عدم اجرای قوانین حوزه پرستاری ازجمله کمبود تعداد پرستاران نسبت به تخت‌های بیمارستانی، وضعیت استخدامی و پرداخت‌های صورت گرفته به آنان و استفاده از ظرفیت این سازمان و دیوان عدالت اداری که به تحقق برخی از انتظارات و مطالبات مرتبط به امنیت شغلی، مالی و استخدامی پرستاران منتهی شده است را در دستور کار خود قرار داد و پیگیری‌های سازمان به حول قوه الهی به نتایج قابل‌توجهی رسید.

وی درباره نتایج این پیگیری‌ها گفت: اخذ مجوز و تأمین اعتبار به‌کارگیری و استخدام ۱۰ هزار نفر در وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۹ از سهمیه باقی‌مانده از سال ۱۳۹۸ که حسب تصریح رییس محترم سازمان برنامه‌وبودجه، درصد قابل‌توجهی از آن به گروه پرستاری اختصاص‌یافته است. همچنین پیگیری انجام مراحل استخدام ۵۳ هزار نفر نیروی موردنیاز با اولویت نیروی پرستاری که در سه‌ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ با برگزاری آزمون مربوط و طی مراحل اداری به انجام خواهد رسید.

وی افزود: علاوه بر ظرفیت‌های بخش دولتی، با برگزاری جلسات کارشناسی با متصدیان هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی؛ پیشنهاد بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود برای به‌کارگیری گروه پرستاری در راستای معالجه بیماران در قالب یک مؤسسه مورد موافقت قرار گرفت.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، تسهیل و تسریع دسترسی کارکنان درمانی ازجمله پرستاران در محیط کار به وسایل حفاظت فردی را مورداشاره قرارداد و تأکید کرد: این موارد با هماهنگی معاونت درمان، سازمان غذا و دارو و هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت و تجهیزات حفاظتی برای هر دانشگاه برآورد و تأمین‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر سازمان بازرسی، پیگیری و تحقق ابلاغ آیین‌نامه تعیین مصادیق و امتیازات شهید خدمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابلاغ دستورالعمل ذخیره مرخصی کارکنان درگیر مقابله با ویروس کرونا است که نتوانسته‌اند از مرخصی‌های سالانه خود در این ایام استفاده کنند.

برقراری فوق‌العاده ویژه کارکنان درگیر مقابله با ویروس کرونا که طی نامه به معاونت پرستاری وزارت خانه متبوع منعکس‌شده و نیز تفکیک اضافه‌کار از کارانه کارکنان؛ به‌گونه‌ای که تا پیش‌ازاین پرداخت کارانه کارکنان از محل درآمد‌های اختصاصی بیمارستانی انجام می‌شود که این مهم در ایام مواجه کشور با ویروس کرونا، میزان ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش‌یافته است نیز از دیگر موارد مورداشاره رییس سازمان بازرسی است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اعمال افزایش امتیازات فصل هشتم آیین‌نامه اداری استخدامی کارکنان غیر هیأت علمی دانشگاه‌ها تا۵۰ درصد جهت کارکنان رسمی، رسمی آزمایشی، پیمانی، طرحی و ضریب K و همچنین افزایش حقوق پایه کارکنان قرارداد کار معین به میزان ۴۰ درصد موردتوجه و پیگیری قرار گرفت و منتج به نتیجه شد به‌نحوی‌که میانگین پرداختی به پرستاران تا پایان سال ۱۳۹۹ از چهار میلیون به هفت میلیون تومان افزایش‌یافته و با این روند افزایش‌ها، امید می‌رود این عدد در سال ۱۴۰۰ به بیش از یازده میلیون تومان برسد.

ابلاغ دستورالعمل پرداخت اضافه به کارکنان درگیر در مقابله با ویروس کرونا بر اساس ساعت کارکرد، که این عدد برای پرستاران به ازای هر ساعت ۲۵ هزار تومان تعیین‌شده و در بخش‌های ویژه و اورژانس، ۲۰% (درصد) به این مبلغ اضافه می‌شود و نیز ابلاغ تخصیص دو هزار میلیارد تومان برای پرداختی معوقات و مطالبات کارکنان بخش سلامت در شهریورماه امسال از دیگر موارد مورداشاره درویشیان دراین‌باره است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: امید است با اتکال به خداوند متعال و همت همه مسئولان کشور از قانون‌گذاران تا مجریان و ناظران، بیش‌ازپیش شاهد توجه به خادمان شریف ملت عزیز و بزرگوارمان باشیم.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر