|
کدخبر: 142757

زلزله بیشتر در پاییز و زمستان رخ می‌دهد؟

یک مقام مسئول در حوزه زلزله‌نگاری گفت: زلزله هایی که از ابتدای سال در اطراف تهران و گسل‌های شهر دماوند رخ داده به هیچ عنوان به فعال‌شدن آتشفشان دماوند ارتباطی ندارد.

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه زلزله ۴.۱ ریشتری روز شنبه دماوند دقیقاً در همان محل زلزله‌ اردیبهشت ماه امسال به وقوع پیوسته است گفت: زلزله‌ای که شنبه رخ داده تنها یک ریشتر کمتر از زلزله اردیبهشت ماه بوده و هیچ ارتباطی به فعال شدن آتشفشان کوه دماوند ندارد و ما به قطعیت این موضوع را رد می‌کنیم.

او ادامه داد: ممکن است فعالیت‌های آتشفشان دماوند لرزش‌هایی را ایجاد کند، اما این لرزش با میزان ۴.۱ ریشتر هیچ ارتباطی به آتشفشان کوه دماوند ندارد.

رئیس بخش زلزله‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه کانون زلزله روز گذشته در همان محل قبلی بوده است افزود: با بررسی‌های صورت گرفته این پس لرزه‌های زلزله قبلی نیست چرا که با توجه به گذشت زمان از زلزله اردیبهشت ماه اعلام می‌کنیم که این یک زلزله جدید برای شهر دماوند محسوب می‌شود و البته ممکن است پس لرزه‌هایی را در پی داشته باشد.

او توضیح داد: با توجه به فاصله ۱۷ کیلومتر‌ی از مخروط آتشفشان تمامی احتمالات در رابطه به فعال شدن آتشفشان رد می‌شود و ممکن است ما شاهد وقوع پس لرزه‌های کوچک تری باشیم و این پس لرزه‌ها در حدی است که تنها دستگاه‌های زلزله نگار آن را ثبت می‌کنند.

زلزله بیشتر در پاییز و زمستان

بیت الهی با بیان اینکه هم اکنون شایعاتی ایجاد شده که ممکن است در آینده نزدیک زلزله‌های بزرگ تری رخ دهد افزود: با توجه به آنکه از نظر فعالیت و رخداد، هر زمین لرزه متعادل باعث تخلیه شدن انرژی‌های زمین می‌شود باید اعلام کنم که تحت هیچ عنوان این موضوع درست نیست و این اظهار نظر را توسط هر شخصی که اعلام می‌شود کاملا رد می‌کنم.

رئیس بخش زلزله‌نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی توضیح داد: چنین چیزی را نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد، اما به دلیل آنکه انرژی‌های درونی زمین که ذخیره شده، با زلزله‌های خفیف آزاد شده احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ‌تر رد می‌شود.

بیت الهی با بیان اینکه زمین لرزه یک علم است و دستگاه‌های بسیار قوی اندازه گیری در ایران وجود ندارد که بتوان آن را با دقت ارزیابی کرد گفت: با توجه به آنکه وقوع زلزله‌های قبلی باعث کمتر شدن تنش‌های زمین می‌شود؛ این احتمالات را به صورت کامل رد می‌کنم و مردم نباید به این حاشیه‌ها توجه کنند.

او با بیان اینکه همواره با وقوع یک زلزله به ویژه در گسل‌های اطراف دماوند، بازار حاشیه برای فعال شدن آتشفشان دماوند داغ می‌شود گفت: منطقه دماوند دارای گسل‌های زلزله‌ای بسیار زیادی است و این موضوع که با وقوع یک زلزله کوچک به طور قطع یک زلزله بزرگ تر و با ریشتر بالاتری رخ می‌دهد مطرح می‌شود که این موضوع صحت ندارد.

بیت الهی توضیح داد: مردم در رابطه با زلزله زیاد به حاشیه‌ها و بحث هایی که توسط برخی از افراد مطرح می‌شود توجه نکنند چراکه همیشه در این ایام با وقوع یک زلزله کوچک اظهار نظر‌ها زیاد می‌شود و در این زمینه باید بگویم که با وقوع یک زلزله ۴ ریشتری تنها شاهد وقوع پس لرزه‌های کوچک تری خواهیم بود.

او با بیان اینکه برخی‌ها عنوان می‌کنند که زلزله بیشتر در پاییز و زمستان رخ می‌دهد گفت: طبق بررسی‌های که انجام داده‌ایم میزان زلزله‌های که در تابستان و بهار در اطراف تهران رخ داده بسیار بیشتر از زلزله‌های پاییز و زمستان بوده است و این موضوع هم به صورت کامل رد می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر