|
کدخبر: 138638

علت اصلی کمردرد چیست؟

فلوشیپ تخصصی جراح استخوان و مفاصل کودکان گفت: علت عمده کمردردها معمولا به سبک و سیاق زندگی ما مربوط می شود؛ حرکت های ناگهانی، خم شدن زیادی، جا به جایی بار، بد خوابیدن، بد نشستن همگی منجر به گرفتگی عضلات می شود.

جامعه علت اصلی کمردرد چیست؟

دکتر علیرضا رحیم‌نیا متخصص ارتوپدی و فلوشیپ فوق تخصصی ارتوپدی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به دلایل اصلی کمردرد اظهار داشت: بیشتر کمردردها به خاطر سبک زندگی افراد ایجاد می شود.

دیسک کمر

وی با بیان اینکه بعضی از کمردردها باعث دیسک کمر و سیاتیک می شود، افزود: البته تعداد خیلی کمی از کمردردها این موضوع را شامل می شوند؛ افراد به دنبال برداشتن وزنه سنگین، بلند کردن بار سنگین یا حرکت های شدید ناگهانی، دیسک های بین مهره های کمر آنها دچار پارگی و یا خارج شدن از جای خود می شوند و روی ریشه های عصبی که از کمر می خواهند وارد پا شوند، اثر می گذارند و همین موضوع باعث درد کمر و تیر کشیدن پا می شود.

دردهای ناشی از دیسک کمر

فلوشیپ تخصصی جراح استخوان و مفاصل کودکان گفت: دردهای ناشی از دیسک کمر نیز معمولا باعث تیر کشیدن پایین زانو می شوند. همزمان با درد، بیمار خواب رفتن پا و گزگز پا را هم در بدن خود احساس می کند که البته اکثر این دردها نیاز به جراحی پیدا نمی کند.

دکتر رحیم نیا بیان داشت: ۸۰ درصد از مواردی که دیسک کمر دارند معمولا با رعایت کردن، فیزیوتراپی و آب درمانی بهبود پیدا می کنند.

علت عمده کمردردها

وی با بیان اینکه علت عمده کمردردها این موضوعات نیست، ادامه داد: علت عمده کمردردها معمولا به سبک و سیاق زندگی ما مربوط می شود؛ حرکت های ناگهانی، خم شدن زیادی، جا به جایی بار، بد خوابیدن، بد نشستن همگی منجر به گرفتگی عضلات می شود؛ اینها دردها موقتی هستند و معمولا با گرم کردن و استراحت درمان می شوند.

درمان با فیزیوتراپی

متخصص ارتوپدی اضافه کرد: اگر بیمار درد زیادی داشته باشد با فیزیوتراپی و داروهایی که برای آنها تجویز می شود، بهبود پیدا می کند.

اشکالات ساختاری در مهره های کمر

دکتر رحیم نیا تصریح کرد: علت بعضی از کمردردها می تواند به خاطر اشکالات ساختاری در مهره های کمر باشد. برخی بیماری ها باعث می شود که مهره های کمر دچار اسکولیوز و یا انحراف به کناره شوند و یا در ناحیه قفسه سینه قوس پشت مهره ها زیاد شود و افراد کیفوز پیدا کنند.

کیفوز بیش از اندازه

وی ادامه داد: کیفوز بیش از اندازه و غیرطبیعی ممکن است باعث درد کمر شود؛ درمان این مورد متفاوت با دیگر درمان های کمردرد است. گاهی این دردها را می توان با کمربندهای خاص درمان کرد و در بعضی موارد آنهایی که کیفوز شدید دارند را باید با جراحی معالجه کرد.

اهمیت نحوه بلند شدن و نشستن کودکان

فلوشیپ تخصصی جراح استخوان و مفاصل کودکان تاکید کرد: نحوه بلند کردن و جا به جا کردن کیف توسط کودکان موضوع بسیار مهمی است که خانواده ها باید از همان دوران کودکی به منظور حفظ سلامتی فرزندانشان آنها را مد نظر قرار دهند.

دکتر رحیم نیا بیان کرد: همچنین نحوه نشستن و بلند شدن موضوعی است که از همان دوران کودکی باید به آن توجه کرد چراکه این موارد تعیین کننده میزان درد کودکان در آینده خواهد بود.

وی گفت: باید یاد بگیریم که از همان دوران کودکی نحوه نشستن، بلند شدن، راه رفتن، بار برداشتن را به کودک خود بیاموزیم چراکه بسیاری از دردهایی که در سن های ۴۰ یا ۵۰ سالگی به سراغ افراد می آید ریشه آن به دوران کودکی باز می گردد به همین دلیل باید از همان دوران کودکی مانع ایجاد درد در سنین بالا شد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر