|
کدخبر: 136315

باران موجب تشدید شیوع کرونا می‌شود؟

محققان دانشگاه MIT با استفاده از دوربین‌های سریع توانسته‌اند رفتار میکروب‌ها را کشف کنند، دانشمندان دریافته‌اند قطرات باران حاوی باکتری است.

جامعه باران موجب تشدید شیوع کرونا می‌شود؟

هنگامی که باران به زمین می‌بارد، میکروب‌های زنده در خاک در قطرات آب معلق می‌شوند. سپس هنگامی که قطرات آب تبخیر می‌شوند، این باکتری وارد جو زمین می‌شود. پژوهشگران معتقدند این کشف نشان می‌دهد ارگانیسم‌ها عامل گسترش سریع بیماری‌ها و آلودگی در کشورها هستند.

به هرحال پژوهشگران متوجه شده‌اند هر قطره باران می‌تواند ۰.۰۱ درصد باکتری روی خاک را به جو منتقل کند. جالب آنکه میکروب می‌تواند تا یک ساعت درون یک حباب زنده بماند.

هرچند به نظر می‌رسد درصد باکتری‌های منتقل شده به جو بسیار کم است اما براساس محاسبات پژوهشگران حدود ۲۵ درصد از باکتری‌های موجود در خاک احتمالا به جو منتقل می‌شود.

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت درباره کرونا و نقش باران در آن گفت: بارش باران سطح شهر را از وجود ویروس کرونا پاک می‌کند.

مینو محرز، عضوکمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت گفت: باران ویروس را از بین نمی‌برد، اما سطح شهر را از ویروس‌های به جا مانده از انسان‌ها مانند آب دهان و بینی پاک می‌کند و می‌توان تا حدودی درباره واگیر نشدن بقیه مردم امیدوار بود.

وی ادامه داد: بیماری کرونا هنوز در کشور کنترل نشده است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: باران و رطوبت موجب تکثیر، تولید و حتی باعث کاهش رشد کرونا نمی‌شود.

مهری نیک بین، متخصص بیماری‌های عفونی درباره تاثیرات باران و رطوبت روی ویروس کرونا اظهار کرد: کرونا از خانواده‌ای بزرگ ویروس‌هاست که موجب بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی می‌شود. بیشتر افراد در برهه‌ای از زندگی خود به کروناویروس‌ها آلوده می‌شوند اما شدت علائم بیماری معمولا خفیف تا متوسط هستند. در برخی موارد، ویروس‌ها می‌توانند موجب بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه و برونشیت شوند.

او افزود: این ویروس‌ها در سراسر جهان بین حیوانات شایع هستند اما تنها تعداد معدودی از آنها بر انسان تاثیر می‌گذارند. کروناویروس‌ها به ندرت می‌توانند تکامل یافته و از حیوان به انسان منتقل شوند. این شرایط درباره کرونا ویروس‌های مسبب سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم حاد تنفسی شدید (SARS-CoV) رخ داد که هر دو مورد به واسطه علائم شدید خود شناخته شده هستند.

نیک بین درباره تاثیرات باران و رطوبت بر کرونا بیان کرد: اصلا باران و رطوبت موجب تکثیر، تولید و یا حتی جلوی روند رشد این ویروس را نمی‌گیرد. تنها می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و ماندن در منزل تا حدودی جلو پیشرفت آن را گرفت زیرا شیوع بیماری بیشتر در محل هایی که تجمع مردم زیاد است، افزایش می‌یابد. این نوع بیماری علائمی نداشته و می‌تواند به سرعت تکثیر پیدا کند

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها