|
کدخبر: 134055

متروی تهران از لندن و پاریس بهتر بود

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: متأسفانه مصوبات خوبی که در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد اجرا نشد و بخشی از دلیل روند کند توسعه حمل‌ونقل عمومی عدم همکاری دولت است.

جامعه متروی تهران از لندن و پاریس بهتر بود

محمد علیخانی در مراسم آغاز عملیات احداث پایانه مترو آزادگان و توسعه جنوبی خط سه مترو، اظهار کرد: در روزهای اخیر اتفاقات خوبی در حوزه حمل‌ونقل افتاد؛ ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی، ورود دستگاه حفار تی بی‌ام به میدان حضرت عبدالعظیم (ع) و امروز هم توسعه جنوبی خط ۳ مترو را شاهد هستیم که از آن به خطوط آنتنی تعبیر می‌شود و به منطقه ۱۸ متصل خواهد شد.

وی بیان اینکه با این اقدام دسترسی شهروندان منطقه ۱۸ به مترو میسر می‌شود، ادامه داد: متأسفانه مصوبات خوبی که در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد اجرا نشد و شهرداری تنهاست، بنابراین بخشی از دلیل روند کند توسعه حمل‌ونقل عمومی عدم همکاری دولت است. در مراسم قبلی هاشمی رفنسجانی بخشی از این مشکل را گردن شهرداری انداخت که مصوبات پیگیری نمی‌شود و حالا من نیز به بخش دیگر دلیل این مشکلات اشاره می‌کنم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: قوانین حمایتی متعددی درباره حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا داریم که اگر این مصوبات اجرایی می‌شد شاید حمل‌ونقل عمومی شهر تهران از حمل‌ونقل لندن و پاریس هم بهتر بود.

وی در ادامه به برخی از این قوانین اجرا نشده اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در قانون برنامه ششم توسعه کشور، تامین ۲ هزار واگن و تجهیزات برای کلانشهر‌ها مصوب شده بود که اجرایی نشده است. در قانون هوای پاک برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر نیز نوسازی ناوگان حمل‌ونقل از طریق یارانه، تسهیلات یا به صفر رساندن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی و هیبریدی و موتورسیکلت برقی از محل ماده ۶ این مصوبه پیش‌بینی شده بود که محقق نشده است.

علیخانی گفت: طبق قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت نیز از محل صرفه جویی سوخت مقرر بود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تخصیص یابد که تا امروز تنها ۱۵۶ میلیارد تومان آن تحقق یافته است.

علیخانی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز قرار بود ۳۰درصد درآمدها برای گسترش، بهبود و توسعه حمل‌ونقل عمومی هزینه شود که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است و بار بر دوش شهرداری تهران است اما با این وجود خوشحالیم در این چند روز اخیر اقدامات خوبی هرچند دیرهنگام شروع شده است البته از نظر من، سه سال را از دست داده‌ایم و این کارها باید زودتر از این اتفاق می‌افتاد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها