|
کدخبر: 131214

مبتلایان به کرونا آب بیشتری بنوشند+توصیه تغذیه ای

خواص گلپر در طب سنتی، لزوم نوشیدن آب بیشتر در مبتلایان به کرونا، بدن سالم‌تر با مصرف اسفناج، تامین آهن بدن با غلات و تخم مرغ آب پز و پنج خاصیت آن را در بسته خبری سلامت بخوانید.

جامعه مبتلایان به کرونا آب بیشتری بنوشند+توصیه تغذیه ای

گیاه گلپر از دسته گیاهان دارویی بوده که علاوه بر ارزش خوراکی که دارد در طب سنتی و صنعت داروسازی نیز از آن استفاده‌های فراوانی می‌شود. این گیاه دارای مواد معطر مخصوص و مرکب از صمغ‌های مختلف است. جوانه‌ها، ساقه‌ها و غنچه‌های نورسته آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانه‌های خشک این گیاه معطر است که همراه با اغذیه و به عنوان ادویه مصرف عمومی‌دارد. از این گیاه در صنعت به عنوان طعم‌دهنده در صنایع غذایی و دارویی، دهان شویه‌ها، معطر کننده صابون و خمیر دندان و عامل ضد نفخ در مصارف دارویی استفاده می‌شود.

طبیعت گیاه گلپر گرم و خشک است. گلپر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد نفخ بالایی دارد و معمولاً همراه با مواد غذایی نفاخ مثل باقلا استفاده می‌شود. دانه‌های گلپر خاصیت تقویت‌کنندگی معده هم دارد و هضم‌کننده خوبی است. افرادی که معده ضعیف یا تنبلی دارند، می‌توانند از پودر گلپر به عنوان ادویه در غذا استفاده کنند.

مصرف گلپر باعث تقویت حافظه شده و برای بهبود بیماری صرع مفیداست. خوردن مقدار متعادل گلپر باعث ایجاد شادی و نشاط می‌شود. همچنین رفع ناراحتی‌های اعصاب از دیگر خواص گلپر در طب سنتی بوده، به این منظور از دم کرده ریشه این گیاه استفاده می‌شود.

گلپر دارای خاصیت ضد عفونی کننده و میکروب کش است. اسانس دانه‌های گلپر خاصیت ضد میکروبی دارد و مانند سیر و پیاز شوینده معده محسوب می‌شود. استفاده از خواص گلپر برای درمان کمردردهای ناشی از رطوبت بسیار مفید است و متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند از این ادویه همراه با غذا استفاده شود. متخصصان طب سنتی گیاه گلپر را برای معالجه هیستری (صرع)، عفونت‌های عصبی و عفونت‌های دستگاه تنفس تجویز می‌کنند.

تأمین آهن بدن با غلات

بیش از یک قرن است که آهن به عنوان یک ماده مغذی ضروری شناخته شده با وجود دسترسی وسیع به مواد غذایی غنی از آهن در قرن ۲۱، هنوز کمبود تغذیه‌ای آهن و کم خونی فقر آهن شایع‌ترین بیماری کمبود تغذیه‌ای در دنیا است. آهن یک عنصر معدنی است که در مقادیر جزئی در همه سلول‌ها یافت می‌شود. این عنصر به خوبی توسط بدن نگهداری شده و هر روز ۹۰ درصد آهن بازیافت شده و مجدداً استفاده می‌شود و بقیه آهن به طور عمده از صفرا دفع می‌شود.

برای حفظ تعادل آهن و تأمین ۱۰ درصد اتلاف آن، آهن باید از طریق مواد غذایی در دسترس بدن قرار گیرد که در غیر این صورت کمبود آهن ایجاد می‌شود و فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن می‌شود. فقر آهن در کودکان، دختران نوجوان و زنان در سنین باروری شایع بوده و درمان کم خونی فقر آهن شامل تشخیص علت ایجاد ین نوع کم خونی، مکمل یاری آهن و رژیم غذایی حاوی آهن است.

در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی جامعه ترکیبات سبد غذایی بسیاری از خانوارها تغییر کرده و برخی مواد غذایی از مصرف روزانه به مصرف هفتگی و برخی از مصرف هفتگی به مصرف ماهانه تبدیل شده‌اند و همین امر امنیت غذایی را در بسیاری از خانوارها به خصوص مناطق حاشیه شهر و استان‌های محروم به خطر انداخته است.

افزایش قیمت همه اقلام مواد غذایی به خصوص گوشت قرمز، لبنیات و میوه طی یک سال گذشته باعث شده که سهم گوشت قرمز در سبد خرید خانوار محدود شود. گوشت قرمز منبع اصلی و خوب دریافت آهن در سفره خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود که آهن آن از نوع آهن هم است که جذب آن حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد و زیست دسترسی بیشتری نسبت به آهن غیر هم دارد، آهن غیر هم در منابع گیاهی وجود دارد و جذب آن ۲ تا ۲۰ درصد است

منبع غنی آهن هم، جگر گاو است و به غیر از این ماده غذایی گوشت قرمز، زرده تخم مرغ و گوشت مرغ هم دارای آهن هم هستند اما مقدار آهن آن از جگر گاو کمتر است. در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی جامعه برخی خانوارها که قدرت خرید گوشت قرمز را ندارد یا به دلایلی مثل گیاه خواری نمی‌توانند گوشت قرمز یا جگر گاو یا تخم مرغ مصرف کنند می‌توانند از منابع گیاهی حاوی آهن تا حد زیادی از نیاز خود به این عنصر را تأمین کنند.

گندم یا عدس به صورت جوانه زده نیز از منابع بسیار خوب آهن محسوب می‌شوند که می‌توانید آنها را همراه سالاد با آبلیمو میل کنید و حتی از این جوانه‌ها به صورت تازه یا خشک شده در غذاهای کودکان استفاده کنید. باید توجه داشت چون آهن منابع گیاهی از نوع فریک است برای افزایش جذب این نوع آهن، منابع گیاهی ذکر شده را با منابع ویتامین C مثل لیمو ترش یا نارنج باید مصرف کرد.

مبتلایان به کرونا آب بیشتری بنوشند

پزشکان به افراد بهبود یافته از نوع شدید کرونا توصیه می‌کنند که علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده، مواد تقویت کننده و نوشیدن آب گرم زیاد را در رژیم غذایی خود گنجانده و فعالیت‌های بدنی سبک و تمرین‌های تنفسی را به کار گیرند. محققان در بررسی‌های جدید خود، یک رویکرد جامع برای پیگیری مراقبت از بیماران بهبود یافته از کرونا ارائه دادند. بسیاری از بیمارانی که به نوع شدید ویروس کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا می‌کنند، پس از ترخیص از بیمارستان‌ها، علائم و نشانه‌های مختلفی از جمله خستگی، بدن درد، سرفه، گلودرد، مشکلات تنفس و غیره را همچنان خواهند داشت. دوره نقاهت ممکن است برای بیماران مبتلا به نوع شدید این بیماری و همچنین افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای پیشین هستند، طولانی‌تر باشد.

البته شواهد و مدارک وجود بیماری‌های پس از بهبود از کرونا در حال حاضر محدود بوده و تحقیقات در این زمینه به طور فعال دنبال می‌شود. پزشکان برای اینگونه بیماران، به غیر از داروهای توصیه شده، مصرف مواد تقویت کننده و نوشیدن آب گرم زیاد را توصیه می‌کنند. در حقیقت آنها هشدار دادند که این روش برای مدیریت بیمارانی است که پس از بهبودی از بیماری کووید ۱۹ و ترخیص از بیمارستان برای مراقبت به خانه منتقل می‌شوند و نباید از این روش به عنوان درمان پیشگیرانه یا روش درمانی استفاده شود.

در ضمن پزشکان توصیه کردند که فرد بهبود یافته از نوع شدید کرونا همچنان باید توصیه‌های بهداشتی و فاصله گیری فیزیکی را رعایت کند و در صورت صلاحدید پزشک معالج ورزش‌های ملایم و تمرینات تنفسی و یا پیاده روی های نه چندان طولانی را در لیست فعالیت‌های خود قرار دهند. اگر این بیماران علاوه بر مصرف داروهای خود، یک لیست غذاهای مغذی متعادل و ترجیحاً هضم آسان و تازه پخته شده را در رژیم غذایی خود گنجانده و در کنار خواب مناسب و استراحت کافی، از فعالیت‌های کم بدنی نیز استفاده کنند، می‌توانند دوران نقاهت خود را کوتاه‌تر کرده و زودتر به حالت عادی زندگی بازگردند. پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند که درجه حرارت، فشار خون، قند خون و ضربان نبض را در خانه کنترل کنند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل جسمی حاد به پزشک مراجعه کنند.

بدن سالم‌تر با مصرف اسفناج

اسفناج بی تردید یکی از مقوی‌ترین و جالب‌ترین سبزیجات برای افزودن به رژیم غذایی است. این ماده غذایی علاوه بر مغذی بودن، می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شود. اسفناج سرشار از فیبر و منیزیم است. منیزیم از مواد معدنی مورد نیاز برای کارکرد درست دستگاه گوارش است. منیزیم می‌تواند باعث تحریک حرکات روده و نیز سهولت آبرسانی به روده بزرگ شود. مصرف اسفناج مانع از ابتلای افراد به یبوست و نیز دفع راحت مدفوع می‌شود.

اسفناج همچنین برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است. مصرف سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج بخصوص با کهولت سن باید افزایش یابد، زیرا این سبزیجات می‌توانند مانع از آسیب به عضلات چشم در مقابل نور آفتاب و عوامل مخربی که با افزایش سن می‌توانند بر چشم‌ها آسیب برسانند، شود. همه ما می‌دانیم که اسفناج منبع عظیمی از آهن و پروتئین است. با این حال، کمتر کسی می‌داند که این گیاه سرشار از بیوتین است. تا جایی که ممکن است بکوشید اسفناج را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از خواص طراوت بخش آن روی پوست و موی خود بهره ببرید.

اسفناج و خانواده سبزی خوردن سرشار از مواد مغذی و ضدالتهاب نیز هستند. مصرف این مواد غذایی می‌تواند باعث بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن شود و فرآیند ترمیم زخم را بهبود ببخشد. از این رو، سبزیجات با برگ‌های سبز بهترین گزینه در فرآیند ریکاوری هستند. همچنین اسفناج یکی از منابع ویتامین C محسوب می‌شود. ویتامین C به دلیل نقش حیاتی که در ساخت کلاژن بدن ایفا می‌کند، در سلامت لثه و استخوان‌ها نقشی مهم دارد. کلاژن یکی از رشته‌های پروتئینی مهم در تشکیل ساختار استخوان است.

کلسیم موجود در اسفناج نیز نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارد. کلسیم بخش اعظمی از ساختار استخوان‌ها را تشکیل داده است. کلسیم سرشار از مواد ضروری است که بدن توانایی تولید آن را ندارد، از این رو اهمیت دارد که میزان کافی کلسیم در رژیم غذایی روزانه افراد قرار گیرد. توصیه می‌شود زنان در دوره قاعدگی مواد غذایی سرشار از آهن مصرف کنند. اسفناج یکی از این مواد غذایی است. قاعدگی در زنان منجر به از دست دادن خون و در نتیجه کاهش سطح آهن بدن می‌شود.

متخصصان تغذیه تاکید دارند افراد باید بکوشند از روش‌های مختلف سبزیجات و در رأس آن اسفناج را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اسموتی اسفناج و بادام یکی از راهکارها برای گنجاندن یک نوشیدنی مغذی در رژیم غذایی است.

تخم مرغ آب پز و پنج خاصیت آن

تخم مرغ، یک خوراکی سرشار از مواد مغذی است، نحوه مصرف آن نیز بسته به ذائقه فرد متغیر است. معمولاً تخم مرغ را به‌صورت سرخ شده، املت یا آب پز می‌خورند اما مصرف تخم مرغ آب‌پز بر اساس سادگی پخت آن بسیار طرفدار دارد، برخی از خواص تخم مرغ آب پز عبارتند از:

تخم مرغ میزان کلسترول خوب HDL را افزایش می‌دهد

HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است. اغلب به عنوان "کلسترول خوب" شناخته می‌شود. افرادی که سطوح بالای HDL دارند، معمولاً خطر کمتری از بیماری‌های قلبی، سکته و دیگر مشکلات سلامتی دارند. خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL است. در یک مطالعه، خوردن دو عدد تخم در هر روز به مدت ۶ هفته سطح HDL را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

کلوئین دارد

کلوئین ماده‌ای حاوی ویتامین‌های B برای ساخت غشاهای سلولی به کار می‌رود و در تولید مولکول‌های سیگنالی در مغز همراه با توابع دیگر مختلف نقش دارد. نشانه‌های کمبود کلوئین جدی هستند، اما خوشبختانه کم و نادر هستند. تخم مرغ کامل یک منبع عالی از کلوئین است. یک تخم مرغ حاوی بیش از ۱۰۰ میلی گرم از این ماده مغذی مهم را دارد و با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی در ارتباط هستند.

کلسترول LDL یا بد را کاهش می‌دهد

مشهور است که داشتن سطوح بالای LDL به خطر افزایش بیماری‌های قلبی مرتبط است. حتی اگر تخم مرغ به طور خفیف کلسترول LDL را در برخی از افراد افزایش دهد، مطالعات نشان می‌دهند که ذرات از کوچک و متراکم به LDL بزرگ تغییر می‌کنند که یک بهبود است.

تخم مرغ حاوی لوتئین و زاکسانتین است

این آنتی اکسیدان‌ها فواید زیادی برای سلامت چشم دارند. یکی از پیامدهای سالخوردگی، این است که بینایی ضعیف می‌شود و تخم مرغ یکی از موادی است که میزان آن را کاهش خواهد داد.

مواد غذایی متعددی وجود دارند که به مقابله با برخی از فرآیندهای فاسد کننده که می‌توانند بر چشمان ما تأثیر بگذارند، کمک می‌کنند. دو مورد از اینها لوتئین و زاکسانتین نام دارند.

تخم مرغ غنی از ویتامین A است

کمبود ویتامین A شایع‌ترین علت نابینایی در جهان است. تخم مرغ‌های محلی یا غنی شده با امگا ۳، تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ که برای کاهش سطح خون تری گلیسیرید شناخته می‌شوند، عامل خطر شناخته شده برای بیماری‌های قلبی هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ غنی از امگا ۳ راهی مؤثر برای کاهش تری گلیسیرید خون است.

منبع: ایمنا

ارسال نظر