|
کدخبر: 130380

راهکارهایی برای پیشگیری از عوارض قرص آهن

فقر آهن در زنان موجب می شود که روزانه مکمل آهن مصرف کنند اما این قرص ها معمولا با عوارضی همراه هستند که باید به فکر جلوگیری از آن باشید.

جامعه راهکارهایی برای پیشگیری از عوارض قرص آهن

عوارض مکمل های آهن برای کم خونی در زنان بیشتر است. زیرا در کل زنان نسبت به مردان نیاز بیشتری به آهن دارند. بنابراین مکمل های آهن را بیشتر مصرف می کنند و عوارض جانبی آن ممکن است واقعیت زندگی بسیاری از زنان باشد.

زنان بین سن ۱۹ تا ۵۰ سالگی ۲ برابر مردان به قرص آهن نیاز دارند.مصرف توصیه شده آهن برای زنان، ۱۸ میلی گرم در روز در مقابل ۸ میلی گرم در روز برای مردان می باشد.هنگام شروع مصرف مکمل های آهن ممکن است ناراحتی معده، یبوست،حالت تهوع و استفراغ داشته باشید.

اینها جزء عوارض جدی مکمل های آهن نیستند ؛ در این بخش از سلامت نمناک به چند مورد از عوارض آن اشاره خواهیم کرد که مشکلات جدی به وجود می آورند و چگونگی جلوگیری از آن را به شما یاد خواهیم داد.

دو نوع مکمل آهن وجود دارد که بعضی غیر آهنی و بعضی آهنی هستند.مکمل های غیر آهنی توسط بدن بهتر جذب می شوند و حاوی تقریبا ۳۳ درصد آهن می باشند ، معمولا این مکمل ها ترجیح داده می شوند .

سه نوع مکمل غیر آهنی وجود دارد، که عبارتند از:سولفات آهن، فومارات آهن و گلوکونات آهن .دوز معمول مکمل های آهن ۳۲۵ میلی گرم می باشد.

با توجه به شدت کم خونی شما، دوز مصرفی در روز برای مکمل های آهن را تعیین میکنند.ممکن است هر روز به ۶۰ تا ۲۰۰ میلی گرم آهن نیاز داشته باشید. و یا هر روز از ۲ الی ۳ عدد قرص به جای آن استفاده کنید.

علائم گوارشی و آسیب های شکمی برای این مکمل ها وجود دارد و تقریباً یک چهارم افراد مبتلا به آنمی که از مکمل های آهن استفاده می کنند، این عوارض جانبی دستگاه گوارش، مانند:نارسایی معده، یبوست را تجربه میکنند.

در حالی که دوره های شدید قاعدگی یکی از علل اصلی کم خونی هستند، دلایل دیگری مانند خونریزی داخلی وجود دارد که علت آن، کمبود آهن نیست.

اگر دچار تب و یا خون در مدفوع ،درد شدید شکم ،درد و گرفتگی، کم خونی شدید شوید،ممکن است که به علت شرایط جدی تری باشد. پس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که علت کم خونی شما کمبود آهن باشد و نه چیزی جدی تر،می توانید از روش هایی استفاده کنید که به کم کردن عوارض جانبی مکمل آهن کمک میکنند.

به طور مثال می توانید آسیب به دستگاه گوارش را با کم دوزها و به تدریج، و خوردن آنها قبل از غذا کاهش دهید.

اینکه قرص آهن را قبل از غذا مصرف کنید، بسیار مهم است که بیش از یک ساعت قبل از خوردن غذا این کار را انجام دهید.

افرادی که دچار یبوست می شوند، ملین های مدفوع ممکن است به کاهش یبوست کمک کنند.

قرص آهن فرفولیک

نحوه مصرف قرص آهن و راه جلوگیری از عوارض آن

چندین راه دیگر برای جلوگیری از عوارض جانبی مکمل های آهن وجود دارد:

۱. یک لیوان آب پرتقال را با قرص بنوشید، که ویتامین c موجود در آب پرتقال جذب آهن را افزایش میدهد.

۲. هر داروی دیگری، حداقل دو ساعت قبل از قرص آهن مصرف شود. داروها ممکن است باعث کاهش جذب قرص آهن شوند.

۳. هنگام مصرف مکمل های آهن از مصرف کلسیم اجتناب کنید.

۴. قرص ها را در جای خنک نگه دارید. ترجیحاً در کابینت آشپزخانه به جای حمام یا هر جای دیگری.

۵. یاد داشته باشید که مکمل آهن برای طولانی مدت باید استفاده شود. تا شش ماه پس از شروع درمان مجبورید مکمل های آهن را برای بهبودی از کم خونی ادامه دهید.

منبع: نمناک

ارسال نظر