|
کدخبر: 128686

۶ خوراکی پاییزی موثر برای پاکسازی بدن

مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع، افزودنی‌ها، شکر، دخانیات و آلودگی هوا، بدن را دچار تجمع مواد زائد می‌کند که زمینه‌ی ابتلا به بیماری‌ها را تشدید می‌کند.

جامعه ۶ خوراکی پاییزی موثر برای پاکسازی بدن

 دفع مواد زائد از طریق کبد، روده‌ها، ریه‌ها، کلیه‌ها و پوست انجام می‌شود. گرچه روش‌هایی مانند سونا و ماساژ به‌خاطر افزایش تعریق در این زمینه موثر هستند اما مصرف بعضی مواد غذایی نیز مفید خواهند بود زیرا عملکرد اندام‌ها را برای پاکسازی تحریک می‌کنند.

۶ ماده غذایی را که به دفع سریع تر مواد زائد ایجاد شده در بدن کمک می کند، اشاره کرده ایم که عبارتند از: 

۱. سیر

سیر حاوی ترکیبی به‌نام آلیسین است که مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی شده و در برابر بیماری‌های قلبی و بیماری‌های گوارشی از جمله سرطان دستگاه گوارش نقش حفاظتی دارد. بنابراین، بهترین روش این است که سیر خام و خرد شده میل شود زیرا زمانی که بوی سیر آزاد شود، نشان‌دهنده عملکرد آلیسین خواهد بود. 

۲. ترب سیاه

ترب سیاه برای افرادی که عملکرد کبد خوبی ندارند، توصیه می‌شود. این ماده غذایی مستقیما بر کبد، پانکراس و کیسه صفرا تاثیر می‌گذارد، تولید صفرا را افزایش می‌دهد و به بدن در دفع سریع مواد زائد از طریق روده‌ها کمک می‌کند. البته ترب سیاه به‌دلیل خواص دیورتیک و تصفیه‌کننده کلیه‌ها نیز شهرت دارد. 

۳. گزنه

گزنه گیاهی با خواص دارویی است که معمولا به‌شکل مرهم یا دمنوش استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت دیورتیک قوی دارد و با بهبود عملکرد کلیه‌ها و مثانه، به دفع مواد زائد کمک می‌کند. البته گزنه خواص ضدالتهابی نیز دارد و تاثیر آن در مقابله با روماتیسم هم شناخته‌ شده ‌است.

۴. کدوحلوایی

کدوحلوایی تاثیر خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آلفاکاروتن و بتاکاروتن است. البته منبع غنی از پتاسیم نیز محسوب می شود که این ماده در حفظ فشار خون ایده‌آل ضروری است. جالب اینکه هرچه جریان خون در حد بهتری باشد، اکسیژن‌رسانی و از طرفی دفع مواد زائد از اندام‌ها بهتر اتفاق می‌افتد. 

۵. گریپ‌فروت

گریپ‌فروت به‌خاطر مقدار بالای ویتامینC شهرت دارد و در مقابله با خستگی و عفونت‌ها موثر است. گریپ‌فروت یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پاکسازی بدن است زیرا فیبرهای فراوانی دارد که عملکرد سیستم گوارش را تسریع می‌کنند. همچنین پاکسازی بدن نیاز به تامین آب در اندام‌ها دارد که از این جهت نیز گریپ‌فروت میوه‌ای عالی است. 

۶. پیاز

پیاز همانند سیر جزء خوراکی‌های مفید برای مقابله با بیماری‌ها از جمله عفونت‌های گوش و حلق و بینی است. البته پیاز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست، نقش محافظ در برابر کلسترول بدن خون دارد و به بهبود جریان خون کمک می‌کند که در نتیجه دفع مواد زائد و سمی را تسریع می‌کند. 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر