|
کدخبر: 124492

خوردن آب انار برای این افراد مرگ آفرین است

تجویز برخی نسخه های طب سنتی از سوی افراد غیرمتخصص جان شهروندان به ویژه نوزادان و کودکان کشور را تهدید می کند.

جامعه خوردن آب انار برای این افراد مرگ آفرین است

معصومه بلیلا فوق تخصص نوزادان در این باره  گفت:مادران برای کاهش زردی نوزادان از اقدام خودسرانه پرهیز کنند، دادن آب انار به نوزاد موجب رقیق شدن خون و افزایش خطر خونریزی در آنان می شود و تهدیدکننده جان نوزاد است.

وی افزود: به تازگی طب سنتی برای درمان زردی نوزادان در بین خانواده ها رایج شده و برخی مادران براساس توصیه های اطرافیان اقدام به دادن آب انار برای برطرف شدن این مشکل می کنند که بسیار خطرناک است.

این متخصص ادامه داد: در چند ماه اخیر با ۲ مورد خونریزی خیلی شدید ناشی از دادن آب انار به نوزاد برای رفع زردی که برای سلامتی آنها خطر جدی ایجاد کرده بود، مواجه شدیم و این ۲ نوزاد به مدت طولانی در بیمارستان بستری و تحت درمان های داروی و خونی قرار گرفتند.

بلیلا اظهار داشت: ۶۰ تا ۸۰ درصد از نوزادان به علل مختلف دچار علامت زردی هستند که در اغلب موارد مشکلی به وجود نمی آورد، ولی در اندکی از نوزادان اگر درمان نشود در آینده مشکلات مغزی ایجاد می کند و همین امر موجب نگرانی خانواده ها می شود.

وی علل زردی نوزادان را بسیار متفاوت عنوان کرد و گفت: ناسازگاری گروه های خونی مادر و نوزاد، کم شیر خوردن نوزادان، گرم نگه داشتن بیش از نوزاد، محروم بودن نوزاد از شیر مادر در روزهای نخست تولد، نارس بودن نوزاد و کمبود آنزیم های خاص در نوزاد از جمله دلایل بروز زردی است. 

متخصص نوزادان اضافه کرد: هرموقع پزشک احساس کند نوزاد دچار زردی است ساده ترین کار انجام آزمایش است؛ در این حالت اگر زردی نزدیک به حد خطر باشد پیشنهاد می شود در بیمارستان بستری شود و اگر زردی خیلی شدید نباشد و نوزاد علایم خطر دیگری نداشته باشد در منزل فتوتراپی به همراه توصیه های خاص پزشکی تجویز می شود.

وی ادامه داد: در مواردی نیز به تشخیص پزشک برای درمان زردی نوزاد با در نظر گرفتن همه جنبه ها، دارو تجویز می شود.

بلیلا اظهار داشت: متاسفانه در برخی درمان های خانگی برای رفع زردی نوزادان همچون خاکشیر و کره استفاده می شود که می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: خاکشیر و کره در عین حال که می تواند برای رفع زردی مفید باشد، همچنین می تواند زمینه ساز بروز عوارضی همچون خفگی یا ذارت الریه در نوزاد شود.

متخصص نوزادان گفت: در برخی موارد نیز شاهد این هستیم که مادر باردار را از مصرف زردچوبه، زعفران و میوه های رنگی منع می کنند تا نوزاد دچار زردی نشود.

وی با اشاره به اینکه این باور غلط است و این مواد مضر نیستند و از شیر مادر رد نمی شوند تا باعث ایجاد زردی در نوزاد شوند، افزود: اگر مادر را از این مواد غذایی که موجب افزایش شیر است محروم کنیم باعث کاهش تولید شیر می شود و در نتیجه نوزاد کمتر شیر می خورد.

بلیلا با بیان اینکه در صورتی که نوزاد کمتر شیر بخورد احتمال ابتلا به زردی افزایش می یابد، گفت: توصیه ما برای کاهش زردی نوزادان به خانواده های این است که از بدو تولد بر روی تغذیه با شیر مادر بسیار توجه کنند و از همان ساعت های نخست مادر سعی کند بچه از پستان او تغذیه کند.

وی خاطرنشان کرد: مادر باید از سوی خانواده مورد حمایت های روحی و تغذیه ای قرار گیرد تا ترشح شیر او افزایش یابد.

متخصص نوزادان ادامه داد: با توجه به اینکه در چند روز ابتدایی مقدار ترشح شیر مادر بسیار اندک است باید به تعداد دفع ادرار نوزاد بسیار حساس باشند، در صورتی که ادرار نوزاد کم باشد حتما با پزشک در تماس باشند ، زیرا احتمال دارد که دریافت شیر نوزاد کم و ادرار او کاهش یافته باشد. 

وی با اشاره به اینکه اگر نوزاد در روزهای نخست به خوبی شیر دریافت کند باز هم احتمال ابتلا به زردی وجود دارد، گفت: گاه در خانواده ها تصور بر این است که خوردن آغوز شیر مادر موجب ایجاد زردی می شود که تصور غلطی است.

بلیلا اضافه کرد: زردی ناشی از شیر مادر ربطی به خوردن آغوز شیر مادر ندارد این زردی بعد از هفته اول بروز می دهد و خطری هم برای نوزاد ندارد و با درمان های پزشکی برطرف می شود .

وی تاکید کرد: هیچ دلیلی بر قطع خودسرانه تغذیه نوزاد با شیر مادر توسط خانواده ها وجود ندارد، فقط در موادر خاص و با دستور پزشک به مدت ۲۴ ساعت شیر مادر به صورت موقت قطع می شود.

متخصص نوزاد اضافه کرد: گاه دادن آب قند به نوزاد توسط خانواده ها به مادران توصیه می شود تا زردی حاصل از شیر مادر در نوزادان کاهش یابد، این نیز باور غلطی است و به دلیل اینکه میزان کالری و انرژی آب قند کمتر از شیر مادر است، می تواند زردی را افزایش می دهد.

وی از خانواده ها درخواست کرد اصرار زیاد بر استفاده از دارو برای کاهش زردی نداشته باشند، زیرا به گفته وی در برخی موارد داروها جایگزین درمان های موثر همچون فتوتراپی و یا بستری و تعویض خون نیست و این اصرار کورکورانه موجب آسیب رساندن به نوزاد می شود .

منبع: ايسنا

ارسال نظر