|
کدخبر: 122652

زردی نوزادان چگونه می شود؟

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که زردی نوزادان با قرص درمان نمی‌شود ، نسبت به مصرف قرص " فنوباربیتال " به خانواده‌ها و پزشکان تجویزگر این قرص هشدار داد.

جامعه زردی نوزادان چگونه می شود؟

 دکتر یدالله زاهدپاشا از افزایش بستری نوزادان به خاطر زردی در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد و علت آن را مصرف قرص به جای درمان درست و طی نکردن دوره زمانی مورد نیاز دانست.

وی به خانواده ها هشدار داد : برای درمان نوزادان حتی اگر پزشک تجویز کرده باشد ، از قرص فنوباربیتال استفاده نکنید ، چون این قرص زردی را درمان نمی کند و فقط علائم آن را به صورت موقت کاهش می دهد و سبب می شود تا درمان صحیح پیگیری نشود که در نهایت به وخیم شدن وضعیت نوزاد و بستری می انجامد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل به پزشکان هم توصیه کرد به هیچ وجه برای درمان زردی نوزادان قرص فنوباربیتال تجویز نکنند.

وی با تاکید بر این که نوزادان باید مکرر با شیر مادر تغذیه شوند ، گفت : متاسفانه برخی از پزشکان با تجویز داروی فنوباربیتال که یک داروی ضد تشنج است ، این زمینه را ایجاد می کنند تا نوزاد با مصرف آن دچار خواب آلودگی شود که نتیجه آن بی میلی برای خوردن شیر مادر می شود و این وضعیت زردی نوزاد را تشدید می کند.

دکتر زاهدپاشا با اعلام این که هیچ درمان دارویی روتین سرپایی برای درمان زردی نوزادان وجود ندارد ، افزود : یکی از تبعات تجویز دارو این است که با مصرف آن برای نوزادان ، در والدین اطمینان کاذب ایجاد می‌شود و تصور می‌کنند نوزاد خوب شده ، ولی متأسفانه بعد از چند روز نوزاد بهبود نیافته و دچار خواب‌آلودگی و عارضه زردی شده و والدین مجبورند برای بستری نوزاد اقدام کنند.

فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی با استناد به افزایش آمار بستری نوزادان با علائم زردی خیلی شدید و عارضه ، گفت : دوره زردی نوزادان ۲۸ روز اول تولد اطلاق می‌شود که در این دوره ۶۰ درصد نوزادان رسیده و ۱۰۰ درصد نوزادان نارس دچار آن می‌شوند.

عضو هیات مدیره انجمن نوزادان کشور با اظهار این که میزان زردی نوزادان متفاوت است ، توضیح داد : زردی کم به‌ عنوان آنتی‌اکسیدان برای بدن مفید است و مانند اکسیژن ۲۱ درصد عمل می کند ولی زردی شدید باعث تولید سم در بدن تلقی شده و ب‌ویژه سم برای سیستم عصبی مرکزی، آنسفالوپاتی، کری، اختلال ذهنی و حرکتی است که در نهایت ممکن است منجر به مرگ شود.

زاهد پاشا بر ضرورت توجه جدی والدین به درمان زودهنگام زردی نوزادان تاکید کرد و گفت : قرنطینه در بحث کرونا نباید سبب مراجعه دیرهنگام برای درمان زردی نوزادان شود بویژه این که بهتر است میزان زردی همه نوزادان در روز سوم تولد توسط پزشک معالج یا سیستم بهداشتی انجام شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها