|
کدخبر: 107259 سجاد صفری

رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بخش عمده هزینه‌ زندگی تهرانی‌ها مربوط به چیست؟

رئیس شورای شهر تهران، گفت: همانطور که بارها اعلام شده است برنامه و بنایی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم و طرح این مباحث را در شرایطی که مردم با مشکلات شدید معیشتی مواجه هستند، مناسب نمی‌بینیم.

جامعه بخش عمده هزینه‌ زندگی تهرانی‌ها مربوط به چیست؟

شهر تهران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و برای آشنایی بیشتر در نحوه مدیریت شهری با رئیس شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محسن هاشمی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درخصوص کودکان کار و فعالیت آنها در پایتخت چیست و آیا با متخلفانی که کودکان را به کار می‌گیرند برخورد می‌شود؟ اظهارکرد: مسئله کودکان کار، یک موضوع فرا دستگاهی است و قانون مسئولیت اصلی را به عهده نهادهای ملی نظیر بهزیستی گذاشته است اما شهرداری نیز همواره در این موضوع حساس و آماده خدمت رسانی بوده است. البته در کنار تکدی‌گری و فعالیت چهارراهی، یکی دیگر از حوزه‌های اصلی سوء استفاده از کودکان، زباله گردی است که امیدواریم با اجرای طرح جامع پسماند تهران این معضل حل شود.

وی افزود: البته مهم‌تر از مسئله زباله گردی، سوء استفاده از کودکان در باندهای قاچاق مواد مخدر، سرقت و تجارت اعضای بدن است که نیاز به برخورد هماهنگ همه دستگاه‌های مسوول دارد، فیلم اخیر آقای مجید مجیدی، به خوبی معضل کودکان کار را در فضای هنری مطرح کرده است که جای تقدیر دارد.

هاشمی

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شورای شهر در حوزه عمرانی شهر تهران چه برنامه‌های دارد؟ گفت: برنامه اصلی شورای پنجم در حوزه عمرانی، توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی و توقیت زیرساخت‌های تاسیسات شهری بوده است که متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کشور و رکود ناشی از تحریم‌ها، شهرداری نیز مانند سایر دستگاه‌ها با مشکل کمبود نقدینگی و منابع مواجه شده است.

هاشمی افزود: البته مقداری از مشکل نیز ناشی از ضعف پیگیری و کمبود جسارت مدیران شهرداری بوده، اما امیدواریم در سال آخر این دوره شورای شهر، در حوزه توسعه زیرساختی مدیریت شهری رونق ایجاد شود.

منابع اصلی مدیریت شهری باید عوارض پایدار باشد

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شورای شهر و شهرداری برای تامین منابع مالی مورد نیاز چه تدابیری اندیشیده است؟ گفت: یکی از منابع می‌تواند عوارض ارزش افزوده باشد که دولت در تخصیص آن بهتر از گذشته و با قانون جدید عمل کند، منابع اصلی مدیریت شهری باید عوارض پایدار و همچنین مالیات بر نقل و انتقال مسکن باشد.

هاشمی افزود: منبع دوم، بودجه غیر نقد و طرح‌های تامین مالی با توجه به ظرفیت بزرگ شهرداری تهران و نیاز بازار به عرضه در حوزه شهرسازی است که تدبیر شورا، پیش‌بینی پهنه T، بعنوان بارگذاری در حاشیه کریدورهای پرظرفیت حمل‌ونقل عمومی است، البته پروژه‌های توسعه‌ای را می‌توان به گونه‌ای تعریف که قابل سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی باشد و بتواند توسعه را با نقدینگی بخش خصوصی ایجاد کند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شما بعنوان رئیس شورای پنجم شهر تهران آیا از عملکرد این شورا رضایت دارید؟ شورا در حوزه اختیارات و وظایف خود، نمره قابل قبولی کسب می‌کند اما مردم بروز وظهور مدیریت شهری را در شهرداری که وظیفه اجرا را برعهده دارد می‌بینند و متاسفانه ما در حوزه اجرا، به دلیل کمبود جسارت و فقدان عملگرایی کافی، با دستاوردهایی مطابق انتظارات مردم مواجه نیستیم.

بخش عمده هزینه‌ زندگی تهرانی‌ها

این عضو شورای پنجم شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود شما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شرکت خواهید کرد آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: همانطور که بارها اعلام شده است برنامه و بنایی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم و طرح این مباحث را در شرایطی که مردم با مشکلات شدید معیشتی مواجه هستند، مناسب نمی‌بینیم.

هاشمی اظهارکرد: بهتر است به جای گمانه زنی و طرح شایعات، مسئولان و رسانه‌ها بر روی وظایف اصلی خود که خدمت و حل مشکلات مردم است، متمرکز شوند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش هزینه‌های زندگی در تهران به شدت افزایش یافته است آیا شورای شهر و شهرداری برای کاهش این هزینه‌ها برنامه‌ای دارد؟ گفت: بخش عمده هزینه‌های زندگی مردم در تهران در دو حوزه مسکن و حمل‌ونقل است که ما در این بخش با سرمایه‌ای شدن ملک و احتکار زمین و مسکن برای حفظ ارزش پول که مشکل اساسی کشور است مواجه هستیم، طبیعتا این پدیده به کمبود عرضه می‌انجامد، هم باید در حوزه حمل‌ونقل عمومی با تقویت ناوگان مترو و اتوبوس، سرعت وکیفیت حمل‌ونقل عمومی را بهبود ببخشیم تا مردم تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا اختصاصی نداشته باشند.

هاشمی در پایان، گفت: در حوزه مسکن با بارگذاری‌های مثبت در مناطق دارای زیرساخت، عرضه مسکن ارزان قیمت تر نسبت به وضعیت فعلی که به دلیل افزایش قیمت زمین، رشد لجام گسیخته‌ای را در قیمت مسکن شاهد هستیم، ایجاد کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها