|
کدخبر: 101642 سجاد صفری

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تأمین مالی حلقه مفقوده نوسازی بافت‌های فرسوده تهران

عضو شورای پنجم شهر تهران، گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح شهر تهران با مشکل تأمین مالی روبه‌رو هستند و به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی و وضعیت اقتصادی نامطلوب بسیاری از مالکان، نوسازی را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

جامعه تأمین مالی حلقه مفقوده نوسازی بافت‌های فرسوده تهران

شهر تهران با مشکلاتی همچون آلودگی هوا، ترافیک، عدم نوسازی بافت‌های فرسوده و... روبه‌رو است برای آشنایی بیشتر با مشکلات شهر تهران و راهکارهای مدیریت شهری با رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"مجید فراهانی در پاسخ به این پرسش که تا قبل از اینکه ادارات و مشاغل کم خطر، بازگشایی شوند حجم مسافران مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشت آیا این موضوع توانست بر درآمدهای شهرداری تاثیر منفی بگذارد؟ اظهارکرد: مطمئنا شرکت بهره‌برداری مترو و شرکت واحد اتوبوسرانی وقتی با کاهش مسافران مواجه می‌شوند درآمدهایشان کاهش می‌یابد و این کاهش درآمد در مدیریت منابع و مصارف شرکت‌ها اثرگذار است. اگر چه این روزها با اثرات ناشی از کرونا بحث درآمد شرکت مترو و اتوبوسرانی در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است اما بایستی در نظر داشته باشیم این وضعیت مختص به شرایط کنونی نیست بلکه همیشه درآمد شرکت مترو با کاستی‌هایی روبه‌رو است.

وی افزود: مسافران مترو و اتوبوس تنها یک سوم هزینه بلیط را می‌پردازند و دو سوم دیگر به نسبت مساوی توسط دولت و شهرداری تامین و پرداخت می‌شود. البته دولت که در ایفای تعهداتش به موقع عمل نمی‌کند و این تعهدات به عنوان دیون دولت ثبت می‌شود و این شهرداری است که دو سوم هزینه‌ها را باید تامین کند و در دوران شیوع کرونا که حجم استفاده از اتوبوس و مترو به پائین‌ترین سطح خود رسید، شهرداری می‌بایست هزینه‌های اجتناب ناپذیر پایداری و تاب آوری خدمات را تامین و پرداخت کند تا خدمت رسانی در سطح شهر دچار اختلال نشود.

مجید-فراهانی

این عضو شورای شهر تهران، تصریح کرد: براین اساس سهم شهرداری در ایام کرونا از یک سوم به پرداخت کل هزینه‌ها افزایش یافته است و دولت که سهم خود را به موقع نمی‌پردازد و مسافران هم تعدادشان به پایین‌ترین سطح رسیده بود که تکافوی تامین سهم یک سوم هزینه‌های مسافران را هم نمی‌کرد.

کاهش ترافیک نیازمند توجه به حمل‌ونقل عمومی است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شورای شهر برای کاهش ترافیک چه برنامه‌های دارد؟ گفت: کاهش ترافیک نیازمند توجه به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از حیث زیرساخت، شبکه و تسهیل دسترسی است؛ براین اساس شورا تاکید جدی بر این مهم داشته است و در بودجه سالانه شهرداری مسئله توسعه خطوط مترو، تامین واگن جدید، خرید و تامین اتوبوس و... را به صورت جدی مورد توجه قرار داده است.

فراهانی افزود: متاسفانه اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و تلاطمات اقتصادی زمینه‌های اجرای این سیاست‌های شورا را با مشکلاتی مواجه کرده است، اما شورا بر افتتاح و بهره‌برداری کامل از خط شش مترو و ایستگاه‌های خطوط دیگر که عملیات عمرانی آن به پایان رسیده تاکید دارد.

وی افزود: امیدوار هستیم تا از این طریق بتوانیم به کاهش ترافیک شهر تهران و پاسخ به مطالبه اول همشهریان از شورای پنجم که حل مسئله آلودگی هوا و ترافیک است پاسخ مناسبی داده شود.

بدهی‌های دولت به شهرداری تهاتر می‌شود

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که سرانجام بدهی دولت به شهرداری چی شد و کی قرار است این بدهی پرداخت شود؟ گفت: بدهی‌های دولت به شهرداری براساس تکلیف شورا در برنامه سوم توسعه شهر تهران با استفاده از توان سازمان حسابرسی در بخش‌ها و ابعاد مختلف حسابرسی و شناسایی شده و کماکان این روند ادامه دارد.

فراهانی افزود: بدهی‌های شناسایی شده دولت به شهرداری نیز در چارچوب ظرفیت تبصره‌های بودجه کل کشور پس از پذیرش توسط سازمان برنامه و بودجه توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی در قالب اسناد خزانه اسلامی تسویه می‌شود.

وی در ادامه، گفت: شهرداری بخشی از این اوراق را براساس مجوزشورا در بودجه سالانه شهرداری در برابر بدهی‌های خود به بانک‌های دولتی داده است و از این طریق بدهی‌ها تهاتر می‌شود و بخشی دیگر را نیز در اختیار پیمانکاران طلبکار خود قرار می‌دهد.

این عضو شورای پنجم شهر تهران، تصریح کرد: در حقیقت پول نقدی بابت این بدهی‌ها به خزانه شهرداری واریز نمی‌شود و تنها از طریق تبادل اسناد ما شاهد تهاتر بدهی‌ها هستیم. در این بین اما مسئله کلیدی و مهم، حجم و ظرفیت محدود اسناد خزانه در برابر بدهی‌های فی مابین دولت و شهرداری تهران است که باعث طولانی شدن این روند شده است.

هزینه‌های عمرانی تهران کاهش یافته است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که درآمدهای کنونی شهرداری تهران می‌تواند جوابگوی هزینه‌های عمرانی پایتخت باشد؟ اظهارکرد: شیوع ویروس کرونا و اثرات ناشی از آن تاکنون سبب تشدید رکود تورمی در حوزه اقتصادی کشور و شهر تهران شده است.

فراهانی افزود: برآوردهای صندوق بین‌المللی پول هم از رشد منفی اقتصاد کشور در امسال خبر می‌دهد براین اساس، تحقق‌پذیری بودجه سال ۱۳۹۹ از ایام نوروز در دستور کار جدی کمیته بودجه و نظارت مالی قرار گرفت و سناریوهای مختلف تحقق‌پذیری بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه باید گفت که در شرایط فعلی و با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداشت شهر به ویژه در بخش تاب آوری ناشی از گندزدایی و مقابله با شیوع کرونا سهم تحقق هزینه‌های عمرانی شهر کاهش یافته است و تامین هزینه‌های نگهداشت و اداره شهر برای تاب آوری و پایداری خدمات در اولویت قرار دارند.

تحقق‌پذیری بودجه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که بودجه ۹۹ شهرداری تهران چه نکات قوت و ضعفی دارد؟ گفت: درحال‌حاضر، فارغ از نقاط قوت و ضعف بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران، مهم‌ترین مسئله بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور برای دولت و بودجه سال ۱۳۹۹ شهر تهران برای شهرداری مسئله تحقق‌پذیری است.

فراهانی افزود: تحقق‌پذیری بودجه، ضامن اجرای دقیق و به موقع طرح‌ها و برنامه‌های مورد نظر است و در صورت عدم تحقق، بودجه اجرای طرح‌ها و... امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی بیان کرد: براین اساس، لازم است مسئله تحقق‌پذیری بودجه توسط شهرداری به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا با بهبود سطح تحقق پذیری، امکان پاسخ گویی به مطالبات شهروندان در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب در قالب ردیف‌های بودجه فراهم شود.

نوسازی بافت فرسوده با مشکل مالی مواجه است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که نوسازی و باسازی بافت‌های فرسوده تهران چه برنامه‌های مورد نظر شورای شهر و شهرداری قرار دارد؟ گفت: مسئله نوسازی بافت فرسوده علیرغم آنکه براساس مصوبه شورا از معافیت در پرداخت هزینه پروانه ساختمانی و حتی تامین بخشی از سود بانکی و انشعابات رایگان برای مالکان پلاک‌های واقع در محدوده بافت‌های فرسوده برخوردار است.

فراهانی افزود: متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی و وضعیت اقتصادی نامطلوب بسیاری از مالکان این پلاک‌ها با مشکل تامین مالی مواجه هستند.

این عضو شورای شهر تهران در پایان، گفت: براین اساس، جلب سرمایه‌گذاری و تامین مالی مشارکتی برای تحرک در این بافت‌ها بایستی مورد توجه جدی شهرداری قرار بگیرد و شهرداری به عنوان تسهیل‌گر، زمینه توسعه محلی را از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران و مالکان فراهم کند.

خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها