|
کدخبر: 106658 سجاد صفری

کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

کودک فروشی ریشه در چه مسائلی دارد؟

یک کارشناس مسائل اجتماعی، گفت: خرید و فروش نوزاد کاری غیرقانونی است و فرزند خواندگی قوانین سختی دارد و بایستی با افرادی که دست به این اقدام زده‌اند برخوردهای شدیدی صورت بگیرد. فروش کودک می‌تواند ناشی از مشکلاتی همچون بیکاری و اعتیاد والدین باشد که نیاز است دولت در این خصوص ورود کند.

جامعه کودک فروشی ریشه در چه مسائلی دارد؟

چند روزی است که کلیپ هایی درخصوص خرید و فروش کودکان در فضای مجازی منتشر می‌شود که با عکس العمل کاربران روبه‌رو بوده است. موضوع کودک فروشی و عضو فروش مسئله تازه‌ای در کشور نیست و مدت‌ها است که این گونه خرید و فروش‌ها صورت می‌گیرد ولی درحال‌حاضر، این اقدام نسبت به گذشته، گسترده تر شده است. برای آسیب شناسی این موضوع با عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس دهم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

سهیلا جلودار زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که موضوع کودک فروشی ریشه در چه مسائلی دارد، اظهارکرد: موضوع کودک فروشی عملی ناپسند و وقیحی است که متاسفانه، توسط برخی از والدین انجام می‌گیرد و این موضوع، ریشه در مسائل و مشکلات متعددی دارد که بایستی در خصوص رفع آنها اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی افزود: بیکاری و اعتیاد والدین و به‌خصوص پدر خانواده، کانون خانواده را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کند و این مشکلات باعث می‌شود که نسبت به فرزند خود که یک نعمت الهی است رفتارهای ناشایستی بروز دهند.

جلودارزاده

نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی، تصریح کرد: وقتی نان آور خانواده، گرفتار مشکلاتی همچون بیکاری و اعتیاد می‌شود و نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های زندگی شود تصمیم به مواردی همچون کودک فروشی می‌گیرد که یک عمل ناپسند و زشت است و هر انسانی که این اتفاقات را می‌بیند جریحه دار می‌شود.

جلودار زاده، تاکید کرد: دولت بایستی زمینه اشتغال جوانان را تسریع ببخشد تا یک جوان وقتی که ازدواج کرد بوسیله شغلی که دارد بتواند جوابگوی هزینه‌های زندگی خود باشد تا مجبور نشود برای گذراندن زندگی خود تصمیم به مواردی همچون کودک فروشی بگیرد.

وی افزود: در زمینه خرید و فروش کودک بایستی به دو طرف قضیه نگاه کرد؛ در یک سوی این معامله والدینی هستند که بخاطر اینکه نمی‌توانند بچه دار شوند اقدام به خرید فرزند یا فرزند خواندگی می‌گیرند و در آن سوی این قضیه والدینی قرار دارند که بخاطر مسائل مالی تصمیم به فروش کودک خود می‌گیرند.

فرزند خواندگی قوانین سختی دارد

این کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه، بیان کرد: والدینی که با مشکل نازایی روبه‌رو هستند و با توجه به اینکه امروزه، عمل پزشکی در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است می‌توانند به پزشک مراجعه کنند و پس از اینکه مدتی زیر نظر پزشک باشند مشکل نازایی خود را برطرف کنند و این موضوع، بهتر از این است که تصمیم به خرید نوزادی بگیرند که از پدر و مادر دیگری است.

وی تصریح کرد: در قانون، موضوع فرزند خواندگی، دارای قوانین سختی است و افرادی که تصمیم به فرزند خواندگی می‌گیرند به راحتی نمی‌توانند به هدف خود برسند. یکی از بندهای فرزند خواندگی این است که وقتی شخصی برای انتخاب یک فرزند بعنوان فرزند خوانده خود اقدام می‌کند بایستی نصفی از اموالی که دارد به نام آن فرزند بزند.

جلودار زاده، افزود: بنابراین این گونه از خرید و فروش‌های نوزادان که کلیپ‌های مربوط به آن در فضای مجازی منتشر شده، اغلب به‌صورت غیر قانونی بوده و مدعی العموم بایستی با آنها برخورد جدی داشته و آنها را به جزای اعمالشان برساند.

کودک فروشی نیازمند آسیب شناسی و همت مسوولان

این کارشناس مسائل اجتماعی، تاکید کرد: وقتی والدین به دلیل مسائل مالی، توانایی نگهداری فرزند خود را ندارند می‌توانند به بهزیستی مراجعه کنند و فرزند خود را به این سازمان تحویل بدهند.

جلودار زاده، بیان کرد: به هر حال، بایستی این مسائل آسیب شناسی شوند و مسوولان، در راستای حل آن، اقدامات لازم را انجام دهند و این کار نیازمند مطالعه دقیق همه جوانب است و امکان دارد که اشخاصی که تصمیم به فروش کودک خود می‌گیرند در مسائل فرهنگی دارای کمبودهایی باشند.

این کارشناس مسائل اجتماعی، افزود: یک حیوان هم برای نگهداری از بچه خود تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد و حتی حاضر است که جان خود را از دست بدهد ولی به بچه‌اش آسیبی نرسد؛ بنابراین منطقی نیست که یک پدر و یا مادر، فقط بخاطر مسائل مالی تصمیم به فروش نوزاد خود بگیرند و این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

جلودار زاده افزود: اگر موضوع بیکاری و اعتیاد در جامعه رفع شود دیگر شاهد مسائلی همچون کودک فروشی و یا عضو فروشی در کشور نخواهیم بود و این نیازمند ورود دولت به حل معضل بیکاری و اعتیاد است.

وی تاکید کرد: در این خصوص بایستی فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد تا والدینی که تصمیم به فروش کودک خود دارند نظر آنها در این خصوص عوض شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها