|
کدخبر: 106595

قیمت مسکن چه زمانی به ثبات می‌رسد؟

یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای کنترل بازار مسکن ندارد و ضرورت دارد که مجلس از ابزارهای نظارتی خود برای ساماندهی وضعیت مسکن استفاده ‌کند.

راه و مسکن قیمت مسکن چه زمانی به ثبات می‌رسد؟

رویداد۲۴ مجتبی یوسفی با اشاره به مشکلات حوزه مسکن، گفت: مشکل مسکن با شعار و حرکات پوپولیستی حل نمی‌شود و باید اقدام عملی برای حل مشکلات این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در وهله اول باید در بازار عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد شود، افزود: میزان درخواست خرید مسکن در سال معمولاً حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد است و این رقم نیاز سالانه کشور است که باید تأمین شود و بر این اساس باید تولید مسکن با سرعت بیشتری پیش برود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در مباحث اقتصادی و به ویژه کنترل قیمت و بازار مسکن هیچ برنامه و سیاستی ندارد.

یوسفی با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت تولید مسکن لازم است که قیمت زمین را از آن حذف کنیم، اظهارکرد: معمولاً قیمت زمین هیچ شاخصی ندارد و تحت تاثیر دلال بازی و سفته‌بازی است و به گونه‌ای پیش می‌رود که باعث افزایش قیمت نهایی مسکن می‌شود که باید قیمت زمین را حذف کنیم تا سفته‌بازی در بازار مسکن برداشته شود.

وی با تأکید بر اینکه بهترین روش برای مدیریت قیمت مسکن، حذف قیمت زمین از تولید مسکن است، گفت: برای مثال مسکن مهر یکی از طرح‌هایی است که چنین شاخصی را دارد و مالک زمین دولت است که البته این طرح نیاز به اصلاحاتی دارد.

قیمت مصالح ساختمانی بسیار گران شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علاوه بر این، قیمت مصالح ساختمانی بسیار گران شده است و نشان می‌دهد که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت در نامه استراتژیک و بلندمدتی برای کنترل این وضعیت ندارند.

یوسفی تصریح کرد: قطعاً در کمیسیون عمران این موضوع را رسیدگی می‌کنیم و نظارت خواهیم کرد تا قانون مالیات بر خانه‌های خالی به درستی اجرایی شود.

وی اظهارکرد: برخی از مالکان، املاک و منازل خود را وارد چرخه استفاده مردم اعم از اجاره، رهن و خرید و فروش نمی‌کنند، که باید از آنان مالیات دریافت شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد ما برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی این است که تا یک سال تنفس داده شود و پس از آن باید به صورت پلکانی از مالکان مالیات دریافت شود به گونه‌ای که مثلاً بعد از ۵ سال، ۵۰ درصد قیمت خانه از افراد مالیات اخذ شود تا داشتن خانه برای مالکان دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد و آنان مجبور شوند که ملک خود را به چرخه بازگردانند.

یوسفی با تاکید بر اینکه مجلس از ابزارهای نظارتی خود برای ساماندهی وضعیت مسکن استفاده می‌کند، تاکید کرد: از ابتدای مجلس یازدهم، بارها به رئیس‌جمهوری و وزرای صمت و راه و شهرسازی به دلیل ناکارآمدی و عدم نظارت و برنامه‌ریزی در حوزه مسکن تذکر دادیم چرا که آنان هیچ برنامه‌ای در حوزه نظارت بر وضعیت مسکن ندارند و مردم به ویژه کسانی که درآمد پایدار ندارند، در وضعیت معیشتی و تأمین مسکن دچار مشکل هستند.

وی گفت: این روزها شاهدیم که قیمت مسکن بدون هیچ مبنایی و به صورت لجام گسیخته در حال افزایش است که معتقدم در حوزه مسکن نباید گفتار درمانی کرد و باید برای مقابله با گرانی آن، برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر