|
کدخبر: 96997

گسترش‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر کرونا بر تجارت خارجی ایران و چین

شیوع ویروس کرونا در ماه انتهایی سال ۹۸ تاثیر عمیقی بر روابط تجاری کشورها و اقتصاد جهان گذاشت و در این میان نیز رابطه تجاری ایران با چین را تحت‌تاثیر قرار داد.

گسترش نیوز: بررسی آمار منتشر شده از گمرک ایران نشان می‌دهد حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه سال ۹۸، ۷۸ میلیارد و ۵۳۷میلیون دلار ثبت شده است و از منفی شدن تراز تجاری کشور حکایت دارد.

تراز تجاری ایران درحالی در این بازه زمانی منفی است که در سال ۹۷ با تراز مثبت تجاری در یازده ماه منتهی به بهمن روبه‌رو بود.

چراکه مرزهای زمینی ایران با شرکای اصلی همجوار به دلیل شیوع ویروس کرونا، به حالت بسته یا با محدودیت روبه‌رو شدند و از این‌رو سال ۹۸ با ارقام نه‌چندان خوشایند و با تراز تجاری منفی به اتمام رسید.

بررسی آمار منتشر شده از گمرک ایران نشان می‌دهد طی ۱۱ماه منتهی به بهمن سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به چین انجام شده است و چینی‌ها در سرلیست کشورهای عمده طرف معامله ایران قرار گرفتند.

ارزش صادرات به این کشور رقمی بالغ بر ۸ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار بوده و سهم این کشور از کل ارزش صادرات ایران ۲۴ درصد است.

این کشور در بازه زمانی مورد بررسی توانست ۱۰ میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار کالا به ایران بفروشد و سهمی بیش از ۲۵ درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص دهد.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان

با شیوع ویروس کرونا در چین، بازرگانان این کشور که سهم بزرگی در تجارت دنیا دارند نتوانستند به دیگر کشورها سفر کنند و صادرات بخشی از کالاها نیز در این کشور با محدود مواجه شد.

شیوع این ویروس موجب شد تا تمام پروازها ورودی و خروجی ایران با چین لغو شود و این در شرایطی بود که این کشور بالاترین سهم را در تجارت ایران به عهده داشت.

بررسی آخرین آمار از حجم تجارت ایران در سال ۹۸، نشان می‌دهد که یک چهارم از کل صادرات و واردات ایران، سهم چین است. سهم چین از صادرات ایران نیز به ۲۴ درصد می‌رسید.

با زمین گیر شدن تجارت ایران با چین بعضی از مسوولان اتاق بازرگانی ایران و چین، اعلام کردند که از راه‌های دریایی و زمینی به تجارت با چین ادامه می‌دهند.

آمار مشخصی از تغییرات وضعیت تجاری ایران بعد از لغو پروازها موجود نیست اما بررسی موارد مشابه در جهان نشان می‌دهد که بزرگترین کسب‌وکارها نیز آسیب جدی دیده‌اند.

زنگ خطر برای ایران به صدا در آمد

اطلاعات منتشر شده توسط اداره گمرک چین نشان می‌دهد حجم واردات اعلام شده نفت ایران به چین در ماه مارس تنها ۸۰ میلیون دلار بوده که ۹۲ درصد از سال گذشته کمتر است.

از آخرین باری که ارزش صادرات اعلام شده نفتی ایران به این اندازه پایین بود، ۲۰ سال می‌گذرد.

این در حالی است که تقاضا برای نفت مجدد صادر شده ایران از طریق مالزی نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

این اتفاق نباید چندان تعجب آور باشد. چین در بیش از یک سال گذشته رابطه تجاری خود با ایران را کاهش داده که هم در تجارت دوجانبه بازتاب یافته و هم در تغییرات در سیاست‌گذاری بانک کونلون، موسسه مالی در قلب تجارت ایران-چین.

همانند دیگر اقتصادهای در حال توسعه، چشم‌انداز ایران برای رشد اقتصادی نیز به روابط تجاری کاربردی آن با چین بستگی دارد و از این رو، این روند نزولی برای ایران به شدت هشدار دهنده است.

اگرچه صادرات غیرنفتی به چین در ماه مارس تقریبا ثابت و برابر با ۳۸۴ میلیون دلار بود، اما ایران از سپتامبر سال گذشته کسری تجاری قابل‌ توجهی با چین داشته و این مسئله فشار زیادی را به ایران در بحران تراز پرداخت‌ها وارد کرده است.

اگرچه تجارت چین و بیشتر اقتصادهای در حال توسعه احتمالا با خارج شدن این کشورها از قرنطینه مرتبط با همه گیری ویروس کرونا و بهبود قیمت‌های اقلام در سطح جهانی بهبود خواهد یافت، اما معلوم نیست که تجارت ایران با چین نیز همین گونه باشد.چرا که چین در رابطه با ایران نیز همانند دیگر کشورها، سعی دارد صدمات وارد آمده به وجهه خود به دلیل شیوع ویروس کرونا را از طریق امدادرسانی بهبود دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها