|
کدخبر: 96706

بررسی عملکرد بازار پوشاک زیر سایه کرونا

صنف پوشاک نیز همچون صنوف دیگر با یک فاجعه در یک سال اخیر روبرو بوده است به طوری که فروشندگان پوشاک در یک سال گذشته با وجود اتفاقات ریز و درشت منتظر فروش فوق‌العاده و به اصطلاح پرسود خود در ایام عید بودند که کرونا همه این امیدها را به نامیدی و یاس تبدیل کرد.

گسترش‌نیوز: میر اسماعیل صدیق، رئیس اتحادیه پوشاک کرج در این باره بیان کرد: وقتی کالایی را از واحدهای تولید خرید می‌کنیم با توجه به این که هر کالایی مربوط به یک فصل است اگر در بازه زمانی خود به فروش نرسد از قیمتش کاسته شده و حتی در انبارها خواهد ماند به همین دلیل صنف پوشاک با زیان به شدت گسترده‌ای روبرو بوده است.

وی افزود: صنف ما در ۱۱ ماه هزینه‌های مختلف را متقبل می‌شود تا همه آن هزینه‌ها و سود کافی را نیز با فروش بالا در بازار شب عید به دست بیاورد ولی این بازار نیز با شیوع بیماری کرونا نابود شد.

رئیس اتحادیه پوشاک کرج اظهار کرد: خرید مواد اولیه در دی‌ماه، عدم فروش در اسفندماه و تعطیلی واحدهای صنفی در فروردین سال جاری خسارات زیادی به صنف پوشاک وارد کرده است به همین دلیل بدتر از این وضعیت نمی‌شد که اتفاق بیفتد و ما در وضعیت فعلی باید اجاره و مالیات و عوارض شهرداری را بدهیم چون دولت هیچ کمکی هم در این زمینه به ما نکرد.

صدیق گفت: چک‌هایمان برگشت‌خورده و بانک هم پول خود را از این بابت برمی‌داد به عبارت دیگر همه قوانین و مقررات مثل سابق وجود دارد در حالی که ما در شرایط بحرانی به سر می‌بریم و طبیعی است دولت باید برای این شرایط بحرانی تدبیر دیگری اتخاذ می‌کرد.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه کمک به اصناف توسط دولت نیز اشاره کرد و گفت: ما باید به آنجا مراجعه و برگشتی‌های خود را وارد کنیم اما آن‌قدر از کسبه محترم اطلاعات می‌خواهد که آنها عطای آن را به لقایش بخشیدند چون می‌ترسند مالیات بیشتری توسط دولت از آنها اخذ شود.

رئیس اتحادیه پوشاک کرج افزود: شیوع بیماری کرونا باعث شد تا بسیاری از اصناف کارگران خود را تعدیل کرده و حتی آنها که جواز کسب گرفته‌اند یارانه‌شان قطع‌شده و حتی از ۱ میلیون کمک دولت نیز بهره‌مند نشدند.

صدیق تاکید کرد: تنها در کرج ۵ هزار واحد صنفی در بحث پوشاک وجود دارد که اگر کرونا تا شهریورماه باقی بماند قطعاً در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد آنان ورشکسته خواهند شد.

رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه نیز در این باره گفت: بیش از ۲۵۰۰ واحد صنفی عرضه پوشاک در کرمانشاه به دلیل زیان‌های چند صد میلیونی ناشی از شیوع بیماری کرونا چوب حراج به اجناس مغازه‌های خود زده‌اند.

حسین بیات با بیان اینکه مغازه‌های کوچک عرضه پوشاک بین صد تا ۲۰۰ میلیون تومان در ایام عید ضرر کرده‌اند، افزود: این رقم برای مغازه‌های بزرگتر تا یک میلیارد تومان هم بوده است.

رئیس اتحادیه تریکو و پوشاک کرمانشاه یادآور شد: پوشاک زمان مصرف دارد و پس از آن دیگر فروش نمی‌رود، اما سایر واحدهای صنفی اگر اجناس در مغازه‌هایشان بماند می‌توانند آن را با قیمت بیشتری در آینده بفروشند.

او اضافه کرد: به زودی شاهد برگشت خوردن چک‌های لباس‌فروشان کرمانشاه هستیم که بسیاری از آن‌ها مستأجر هستند و کرایه مغازه و هزینه آب و برق را هم نمی‌توانند پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک کرمانشاه از درخواست تعداد زیادی از این واحدها برای حراج و فروش فوق‌العاده خبر داد تا بتوانند بخشی از زیانی که دیده‌اند را جبران کنند و گفت: لباس‌فروشان حاضرند اجناس خود را به یک‌دوم قیمت هم بفروشند.

او خواستار حمایت ویژه از صنف پوشاک کرمانشاه شد و اظهار کرد: این رسته به لحاظ تعداد ۲۵۰۰ عضو که دارد سهم زیادی از اشتغال‌زایی حوزه اصناف را به خود اختصاص می‌دهند و نباید اجازه بدهیم این اشتغال‌زایی از دست برود.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه بخشودگی مالیات، عوارض شهرداری را برای جبران خسارت واحدهای صنفی کافی ندانست و گفت: دولت باید از تسهیلات کم‌بهره‌ای که برای حمایت از واحدهای تولیدی در نظر گرفته‌شده، سهمی را هم به اصناف بدهند ولی متاسفانه تاکنون قدمی برنداشته است.

ابراهیمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز هم با بیان اینکه در حال حاضر شیوع بیماری و ویروس کرونا درآمد بیشتر مغازه‌ها و اصناف را در بازار شیراز به شدت کاهش داده است، می‌گوید: در شرایط فعلی صبح‌ها تنها کرکره مغازه را بالا می‌کشیم و ظهرها بدون هیچ فروشی و به دلیل اینکه بیکار در خانه نباشیم، به منزل برمی‌گردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شیوع ویروس چینی باعث شده که در یک کسادی و رکود بی‌سابقه به سر ببریم، می‌افزاید: در حال حاضر هزینه‌هایی مانند دستمزد نیروها و کارگران، اجاره مغازه و هزینه‌هایی مانند آب برق و... مشکلاتی را برای مغازه‌داران ایجاد کرده است.

نائب رئیس اتحادیه پوشاک فروشان شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هیچ مشتری در بازار پوشاک شیراز وجود ندارد، می‌گوید: تنها بعضی از افراد از بیرون نظاره‌گر ویترین و مغازه هستند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا دولت برخورد مناسبی با اصناف و مشاغل داشته باشد، به ضررهایی که به مغازه‌داران و پوشاک فروشان شیراز در روزهای گذشته وارد شده است، اشاره کرده و ادامه می‌دهد: هر روزی که از مطرح شدن موضوع کرونا در کشور می‌گذرد، ضرر زیادی به مغازه‌داران وارد شده است.

برای مثال، بنده ماهیانه ۷ میلیون حقوق و دستمزد به نیروها و کارگران خود پرداخت می‌کنم که با احتساب این سه ماه، تنها باید ۲۱ میلیون حقوق به کارگران از جیب بپردازم.

وی با بیان اینکه هزینه بیمه هر نیرو و پرسنل در این مدت سه‌ماهه حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است، ادامه می‌دهد: این در حالی است که ماهیانه هم باید حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه برق پرداخت کنم؛ بنابراین شیوع بیماری کرونا باعث شده که بنده حدوداً ماهیانه ۲۵ میلیون تومان ضرر کنم.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با اشاره به اینکه حمایت‌هایی که از گوشه و کنار توسط مسئولان قرار است انجام شود، در حد شعار است، ادامه می‌دهد: بیشتر مغازه‌داران پوشاک در شیراز در مغازه‌های استیجاری فعالیت می‌کنند و این افراد باید به طور میانگین ماهیانه مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند که با احتساب هزینه‌هایی مانند حقوق کارگر، اتحادیه، برق و... هزینه هر مغازه پوشاک فروشی در شیراز حدود ۳۰ میلیون تومان است.

ابراهیمی می‌گوید: بیشتر مغازه‌هایی که در پاساژها هستند به صورت خودمختار این روزها مغازه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند.

خدابخش رضایی، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز نیز درباره وضع بازار پوشاک در آستانه ایام نوروز عنوان کرد: شیوع ویروس چینی در آستانه عید نوروز، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت بر پوشاک فروشان شیراز خسارت وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسائل پیش‌آمده و شیوع ویروس چینی باعث شده که بازار پوشاک شیراز بدون مشتری و کساد شود، افزود: اگرچه اتحادیه پوشاک شیراز پیشنهادهایی مبنی بر حمایت از فعالان این صنف به اتاق اصناف و سازمان صمت استان ارائه داده است، اما هنوز هیچ جوابی دریافت نکردیم.

خدابخش رضایی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها موضوع تخفیف دو برابری دارایی برای واحدهای صنفی مطرح می‌شود، گفت: اما این موضوع هم در حد کلیات است و متعلق به تمام اصناف و اتحادیه‌ها است. پیشنهاد ما به اتاق اصناف و مسئولان به عنوان یکی از اصنافی که در این ایام ضررهای زیادی را متحمل شدیم، برگشت نخوردن چک‌های مغازه‌داران توسط بانک‌ها تا دو ماه آینده است. محصولات پوشاک فصلی است، بنابراین مغازه‌داران از ماه گذشته اجناسشان را تهیه و آماده کرده‌اند که متاسفانه این اتفاقات سبب شد، قیمت اجناس در ایام بعد از عید بسیار ارزان شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک شیراز با اشاره به اینکه بعضی اقلام دیگر اصناف در تمام ماه‌های سال به راحتی فروش می‌رود، می‌افزاید: اما متاسفانه کالاهای پوشاک فصلی است و اگر از فصل اجناس بگذرد نه تنها سرمایه مغازه‌داران از بین خواهد رفت، بلکه سودی هم که قرار است از فروش اجناس کسب کنیم به کل از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در جهت حمایت از مغازه‌داران و اصناف و پاس کردن چک‌ها نیاز است تا دولت تسهیلاتی را در اختیار این قشر قرار دهد، ادامه می‌دهد: تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه با دریافت سود اندک، به مراتب می‌تواند از مغازه‌داران و اصناف حمایت کند.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد فعالان پوشاک در سطح شهر شیراز در مغازه‌های استیجاری فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: به تعویق افتادن اجاره مغازه‌ها سبب شده که کارگران با مغازه‌داران همدردی و سازش کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان شهرکرد نیز در این باره عنوان کرد: تا قبل از دوم اسفندماه جاری فروش پوشاک به ۴۰ درصد رسید اما بعد از آن به زیر ۲۰ درصد رسید.

منصور کیانی افزود: امسال خرید پوشاک شب عید، نسبت به سال گذشته به طور قطع ۷۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: این صنف به دلیل بیماری کرونا تعطیل و این امر موجب ضرر کاسبان شده زیرا اکثر واحدهای صنفی باید اجاره پرداخت کنند و حتی قسط‌های سنگین به بانک بدهکار هستند و بابت اجناس مغازه خود چک داده‌اند که مشکل بسیار سنگینی برای آنها به وجود آورده است، بنابراین انتظار داریم دولت به ما کمک کند.

منبع: مشرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها