|
کدخبر: 63579

معاون فنی گمرک در گفت‌و‌گو با گسترش نیوز‌ مطرح کرد:

افزایش ۳ برابری پرونده‌های اختلاف ارزش کالایی

ارونقی گفت: پرونده‌های اختلاف ارزش‌ کالایی نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش یافته و به طور حدودی تاکنون ۳ هزار پرونده تشکل شده است.

گسترش نیوز: مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد همکاری ویژه‌ وزارت صمت و گمرک، اظهار کرد: اختلاف ارزشی پرونده‌های تشکیل شده در خصوص واردات و صادرات محصولات باعث شد تا گمرک طرحی مبنی بر استقرار نمایندگان خود در وزارت صمت را پیشنهاد دهد.

ارونقی ادامه داد: اکنون پرونده‌های زیادی در بحث اختلاف آماری دچار چالش‌ هستند که با تشکیل این کارگروه هر یک از آنها به طور مستقیم و در محل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تشریح کرد: صادرکنندگان و واردکنندگان برای انجام فعالیت‌های مربوطه در نخستین گام باید بتوانند مجوز وزارت صمت را اخذ و سپس اقدام به ثبت سفارش کنند، از این رو نمایندگان گمرک در این وزارت‌خانه مستقر شدند تا به طور مستقیم هر پرونده را تعیین و تکلیف کنند.

وی افزود: در شرایط تحریمی فعلی واردکنندگان معتقدند که برای تهیه اجناس نیاز به صرف هزینه زیادی هستند و از طرف دیگر صادرکنندگان نیز به نوبه‌ای دیگر با چنین چالشی رو به رو بوده و گلایه‌هایی نظیر گرانی در نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل در کنار وجود تعرفه‌های زیاد مطرح می‌کنند. از‌این‌رو برای دولت برای حمایت از آنها سازوکار ویژه‌ای در نظر گرفته است.

ارونقی اضافه کرد: دولت برای حمایت از صادرکنندگان سعی در تجدید نظر ارزش‌گذاری‌ها دارد اما حوزه اختیارات گمرک در تصحیح این ارزش‌گذاری‌ها محدود بوده و بیشتر از سقف مشخصی باید مجوز‌های مربوطه وجود داشته باشد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران توضیح داد: طبیعتا شرایط همانند تحریم‌ها در قانون پیش‌بینی نشده، بنابراین گمرک برای وفیق با شرایط تحمیلی و تسهیل سازوکار‌ها پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از بانک مرکزی ، وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک را داده است.

وی تشریح کرد: در حقیقت نمایندگان گمرک با استقرار در وزارت صمت به طور مستقیم بازرگانان را در مرحله ثبت سفارش همراهی می‌کنند تا نتیجه قطعی میان این دو نهاد به ارمغان بیاید و اتلاف زمان‌ها از میان برود.

ارونقی بیان کرد: به عبارت دیگر با وجود این کارگروه سازوکار‌ها در یک محل مشخص تجمیع شده و چالش‌هایی همچون کم‌ یا بیش اظهاری در خصص ارزش‌کالا‌ها به وجود نمی‌آید.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران معتقد است: این طرح می‌تواند می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در روند صادرات و واردات مواد غذایی، کالا‌های اساسی و اولیه و... داشته باشد.

ارونقی خاتمه داد: این کاروگروه به علت افزایش چشم‌گیر آمار پرونده‌های کشفی در خصوص اختلاف‌آماری‌ها این کاروگروه را تشکیل داده است. این پرونده‌ها نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش یافته و به طور حدودی تاکنون ۳ هزار پرونده تشکل شده است.

لازم به ذکراست؛ براساس تصمیمات چهل و هشتمین کارگروه ستاد تنظیم بازار، در هنگام ثبت سفارش کالاها و بررسی ارزش، نمایندگان گمرک در وزارت صمت مستقر خواهند شد و دیگر نیازی به بررسی مجدد در زمان تشریفات گمرکی نیست.

karghorogomrok.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها