|
کدخبر: 60686

بررسی گسترش‌نیوز درباره جدیدترین گزارش اکونومیست از اشتغال زنان در عرصه‌های علمی؛

زنان ناجی علم و فناوری می‌شوند

در بخش عمده اروپای شرقی نیمی از دانشمندان زن هستند.

گسترش‌نیوز: دنیای علم هنوز هم دنیایی مردانه است. از ۱۹۰۳ که ماری کوری برای نخستین بار به‌عنوان یک زن جایزه نوبل را کسب کرد حدود۶۰۰ نفر این جایزه رشک‌برانگیز را در رشته‌های فیزیک، شیمی و پزشکی برنده شدند که از این میان تنها ۱۹ نفر زن بوده‌اند.

womanbusiness.jpg

در قلمرو استعدادهای عادی‌تر( معمول‌تر) تنها ۲۸ درصد پژوهشگران جهان زن هستند. حتی در اتحادیه اروپا که برابری جنسیتی در آنجا بیش از سایر کشورهای جهان است، فقط دوپنجم دانشمندان و پژوهشگران زن هستند. در آلمان و فنلاند این مقدار کمتر از یک‌سوم است.

مطابق گزارش به‌روز و اخیر که دانشگاه لایدن د ر هلند منتشر کرده است، اروپای شرقی از کل جهان پیش افتاده است. در لیتوانی ۵۷ درصد دانشمندان و مهندسان زن هستند و در بلغارستان و لاتیوا با اندکی اختلاف این عدد به ۵۲ درصد می‌رسد. در دانشگاه‌های لهستان و صربستان تعداد مقالاتی که از زنان و مردان به چاپ می‌رسد تقریباً به یک اندازه است. در اروپای جنوب شرقی هم برابری جنسیتی تقریباً به همین میزان است. ۴۹ درصد پژوهشگران علوم در این منطقه زن هستند.

بخشی از این آمار میراث دوران حکومت شوروی است؛ یعنی زمانی که حکومت‌های کمونیستی مردان و زنان را به کارهای علمی می‌گماشتند و زنان و مردان هم از این قاعده پیروی می‌کردند و به کارهای علمی می‌پرداختند. اگرچه دوران سلطه شوروی به پایان رسیده است اما عادت زنان به کار علمی و اشتغال در آزمایشگاه همچنان به قوت خود ادامه دارد.

امروزه در اروپا تلاش‌هایی که برای جذب زنان در مشاغل علمی و فناورانه می‌شود با مشکل جدی مواجه است. بسیاری از زنان بعد از پایان دوران دبیرستان ارتباط خود را موضوعات علمی و فناورانه، مهندسی و ریاضیات از دست می‌دهند. بااین‌حال مطالعه‌ای که شرکت مایکروسافت انجام داده نشان می‌دهد الگوهای زنانه تأثیری قوی بر افزایش علاقه دختران به این موضوعات گذاشته است. مطابق آمار اتحادیه اروپا برابری جنسیتی و کم شدن شکاف میان زنان و مردان در موضوعاتی نظیر فناوری، ریاضیات و مهندسی می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ حداقل تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تا ۳درصد افزایش دهد و بیش از ۱.۲ میلیون شغل ایجاد کند.

در دهه گذشته سرعت رشد استخدام‌های شغلی در حیطه فناوری ۴ برابر بیش از کل استخدام‌های بوده است. اما کمیسیون اروپا پیش‌بینی کرده تا ۲۰۲۰ رشد این منطقه به‌واسطه کمبود ۵۰۰هزارتایی در کارکنان شغل‌های فناوری ارتباطی و اطلاعاتی کند خواهد شد. به‌عنوان‌مثال در سال۲۰۱۷ بیش از نیمی از کسب‌وکارهای اتحادیه اروپا که متخصصان اطلاعاتی و ارتباطی را آموزش داده‌اند به مشکل کمبود این خلأ ۵۰۰ هزارتایی برخورد کرده‌اند.

جالب است بدانید لیتوانی که کمترین فاصله جنسی بین زن و مرد را در استخدام‌های شغلی دارد و بلغارستان که بیش‌ترین سهم اشتغال زنان در حیطه ICT را دارد کمتر از سایرین با این مشکل مواجه خواهند شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها