|
کدخبر: 320783

افزایش بهره وری در کشاورزی با 5 راهکار ساده و عملیاتی

افزایش بهره وری در کشاورزی یکی از بزرگترین مسئله هایی است که امروزه وجود دارد. در این مقاله ما 5 روش ساده برای افزایش بهره وری خاک به شما معرفی کرده ایم.

راهکار های افزایش محصولات کشاورزی

از مهم ترین نیاز های هر کشور تولید مواد غذایی سالم و ارگانیک است. از آنجایی که مسئله تامین نیاز های غذایی در میان است باید توجه بسیار زیادی به کیفیت محصولات کشاورزی داشت. در کشور ما ایران اغلب شهر ها چهار فصل سال را تجربه می کنند و در بیشتر مناطق قابلیت کاشت هر نوع بذر و گیاه با کیفیتی وجود دارد اما در برخی از مناطق خاک حاصلخیز برای کشاورزی و شرایط جوی مناسبی وجود ندارد پس با این موضوع ما باید با استفاده از بیشترین بهره وری از خاک های مناسب کشاورزی استفاده کنیم تا بتوانیم نیاز های کشور را تامین کنیم. مطالعه‌ی روش ‌هایی برای  افزایش محصولات کشاورزی یک موضوع گسترده و مهم است. برخی از راهکارهای مورد بررسی شامل بهینه ‌سازی استفاده از آب، بهره ‌وری در استفاده از کود و سموم و... میباشد که در ادامه تمامی آنها را بررسی کرده و بهترین روش ها با بالاترین درصد بهره وری را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهره وری در کشاورزی به چه معناست؟

بهره‌ وری عبارت است از کسب بیشترین سود ممکن با استفاده از بهره‌ گیری مناسب نیروی کار، ماشین‌‌آلات، تجهیزات و …. در جهت ارتقای رفاه جامعه میباشد و از حداقل منابع برای رسیدن به حداکثر منافع به لحاظ کمی و کیفی می‌باشد. در رابطه با کشاورزی استفاده از حداقل های نیروی کار، زمین، کود و.. است که بتوانیم بیشترین برداشت را داشته باشیم.

راه های افزایش محصولات کشاورزی

برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی روش های و تکنیک های متنوعی وجود دارد که از هرکدام می تواند متناسب با موقعیت و شرایط مناسب استفاده کرد و از آن به خوبی و درستی بهره گرفت:

مصرف بهینه آب در کشاورزی

 استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و مدیریت هوشمند آبیاری برای کاهش هدررفت آب و بهبود بهره‌وری آب یکی از بهترین سیستم هایی است که سالیان سال است وارد حوزه کشاورزی شده است. این سیستم ابیاری با ایجاد چندین لوله در سطح زمین که با مقدار کمی خاک پوشانده میشوند ابیاری را انجام میدهند و دقیقا آب به پای درخت و گیاه رفته و ابیاری میشود. این روش بسیار بهینه تر از روش غرق آبی که یک روش سنتی است میباشد و از هدر رفت آب جلوگیری میکند.

آبیاری قطره ای

 

استفاده از کود و سموم

 استفاده و خرید کود کشاورزی مانند کودهای آلی و زیستی و همچنین کود های شیمیایی و سموم میتواند در رشد گیاهان بسیار موثر باشد. زیرا کود ها بسته به نوعشان هم باعث افزایش بهره وری خاک شده و هم مواد آلی و معدنی مورد نیاز خاک را تامین میکنند. سموم به نوبه خود تاثیر بسزایی دارد زیرا باعث از بین بردن بسیاری از افات میشوند و از حمله و نابودی گیاه جلوگیری میکنند. استفاده از کود های مانند سولفات آمونیوم و کود اوره در ایران به علت خواص خیلی زیاد، مصرف بالایی دارد.

کود سولفات آمونیوم دارای ٢١ درصد ازت و ٢٣ درصد گوگرد است. این کود اسید زا و مناسب خاک ‌‌های آهکی بوده و نسبتاً گران است. این کود کمی مقاوم به شستشو می‌باشد ولی یکی از کاربردی ترین کودها بوده و ارزش خرید برای کشاورزان را دارد. کود اوره ۴۶ درصد ازت دارد. این کود اسید زا نیست و مناسب بیشتر خاک‌‌ها بوده، برخلاف کود قبلی ارزان تر میباشد.

تنوع کشت در کشاورزی

خاک زمین های کشاورزی بعد از چندین سال کاشت، مواد معدنی و مغذی خود را از دست میدهند و برای کشت مجدد نیاز به کود های الی و شیمیایی دارند البته به غیر از این روش ها شما میتوانید برای استراحت زمین خود بذر هایی مانند یونجه، شبدر و... بکارید و یکسال به زمین خود فرصت ریکاوری دهید تا دوباره مواد معدنی و مغذی خود را بدست آورند. البته در کنار کاشت این نوع بذر ها از کود ها نیز استفاده کنید.

خرید بذر با کیفیت

تهیه بذر با کیفیت یکی از نکات بسیار مهم در کشت محصولات است زیرا بعضی از بذر ها مدت زیادی از  تاریخ انقضای آنها گذشته است و بعد از کاشت این بذر ها هیچ محصولی به ما نمیدهد. برای حل این مشکل میتوانیم از بذر هیبرید استفاده کنیم. بذر های هیبرید بذر هایی هستند که پرورش دهندگان به طور خاص دو گیاه والد (یک مادر و یک گیاه پدر) را برای ایجاد یک گیاه فرزندان مطلوب انتخاب می کنند. مثلا بگوییم یک پرورش دهنده گیاهانی با میوه بزرگتر می خواهد. در آن صورت او می تواند هم یک گیاه مادر و هم یک گیاه پدر با میوه بزرگتر از گیاهان دیگر را انتخاب کند. گرده از گیاه پدر برای گرده افشانی گیاه ماده استفاده می شود. به عنوان مثال با استفاده از بذر هیبرید گوجه فرنگی هیبرید میتوان باردهی بیشتر، محصولات بیشتر، محصولات مقاوم تر به آفت ها و... نسبت به بذر استاندارد داشت.

بذر هیبرید گوجه فرنگی

 

کاهش زیست توده یا ضایعات کشاورزی

یکی از راه‌های به تحقق رسیدن جهش در تولید محصولات کشاورزی مستلزم به حداقل رساندن ضایعات مواد غذایی می‌باشد. از جمله کار هایی که باعث هدر رفتن محصولات کشاورزی میباشد انتخاب نادرست بذر میباشد. کشاورزان ابتدا باید خاک و آب و هوای منطقه خود را شناسایی کنند و سپس بر طبق نیاز بذر تهیه کنند تا دچار ضرر و زیان در این مورد نشوند. مورد دیگری که باعث ضایعات محصولات کشاورزی میشود عدم مبارزه با آفات و بیماری ها از سمت کشاورزان میباشد که باعث از بین رفتن محصول میشود. همچنین برداشت زود هنگام و یا دیرهنگام نیز میتواند منجر به نابودی محصول شود.

استفاده از فناوری اطلاعات در کشاورزی

کشاورزان با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توانند به داده‌های مناسبی دست پیدا کنند و با واکنش مناسب به این داده‌ها، باعث افزایش بهره‌وری در کشاورزی شوند.کشاورزان با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توانند شرایط آب و هوایی و پیش‌بینی‌های مرتبط با آن را مشاهده کنند و بر اساس آن، روش کشاورزی مناسب را در پیش بگیرند.همچنین با استفاده از فناوری اطلاعات می‌توان به آموزش کشاورزان بر اساس علوم و روش‌های نوین کشاورزی پرداخت و در نتیجه کیفیت روند کشاورزی و محصولات را افزایش داد.

در این مقاله سعی کردیم افزایش راندمان محصولات کشاورزی را برای شما توضیح بدهیم. این روش ها از اصولی ابتدایی میباشد که بسیاری از کشاورزان آن را رعایت نمیکنند اما شما میتوانید با رعایت همین نکات ساده بهترین محصول را برداشت کنید و لازم به ذکر است که انتخاب راهکار مناسب با توجه به نوع منطقه و زمین کشاورزی شما می‌تواند متفاوت باشد و شما نیازمندید تا شناخت درستی نسبت به تجهیزات و امکانات کشاورزی خود داشته باشید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها