|
کدخبر: 301749

کشورهای واردکننده خاویار ایران از ۷ کشور در سال ۱۳۹۲ به ۳۴ کشور در سال ۱۴۰۱ رسید/ در زمینه خاویار دریایی قوی و در زمینه خاویار پرورشی ضعیف هستیم

کشورهای واردکننده خاویار ایران از 7 کشور در سال 1392 به 34 کشور در سال 1401 رسید/ در زمینه خاویار دریایی قوی و در زمینه خاویار پرورشی ضعیف هستیم

مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه کشورهای واردکننده خاویار ایران از 7 کشور در سال 1392 به 34 کشور در سال 1401 افزایش یافته گفت: علی رغم آنکه در تولید خاویار دریایی زبانزد در دنیا بودیم، اما در خصوص خاویار پرورشی غفلت کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، همزمان با اوج گیری تولید خاویار پرورشی کشور در دهه گذشته، صادرات خاویار ایران نیز روندی رو به رشد داشته است.

در طی این  سال ها جمعاً 15.5 تن خاویار از کشور صادر شده است. در همین جا باید یادآور شد که این رقم تنها مربوط به صادرات ثبت شده در اظهارنامه های گمرکی بوده و شامل صادرات از طریق پته و یا مسافران مقاصد خارجی نمی باشد.

ارزیابی ها حکایت از آن دارد که با احتساب صادرات مسافری میزان واقعی خاویار صادر شده حدودا 50 % بیش از مقادیر رسمی می باشد و می توان مقدار صادرات خاویار کشور را بیش از 22,5 تن برآورد کرد.

یکی از نکات برجسته در این میان افزایش چشمگیر تعداد کشورهای هدف صادراتی بوده است. همان گونه که در نمودار مشخص است تعداد کشورهای واردکننده خاویار ایران از هفت کشور در سال 1392 به 34 کشور در سال 1401 افزایش یافته است که یک موفقیت کم نظیر است.

در مجموع در طی این سال ها 44 کشور مقصد صادرات خاویار ایران بوده اند. به جزکشورهای یاد شده، نروژ، دانمارک، لوکزامبورگ، یونان و سوئد و نیز استرالیا و کانادا به تناوب مشتری خاویار ما بوده اند.

در کشورهای عربی به جز امارات به ترتیب قطر، کویت، عمان، عراق و لبنان و در میان کشورهای شرق آسیا علاوه بر ژاپن، هنگ کنگ ، سنگاپور،مالزی،تایوان، تایلند، کره مقادیرزیادی از خاویار ایران وارد کرده اند.

فیلیپین و کامبوج در سال های اخیر وارد فهرست خریداران خاویار ایران شده اند.آمریکا در طی این سال ها با واردات 118 کیلو،یازدهمین مقصد صادراتی خاویار کشور بوده است. خاویار ایران حتی به ونزوئلا، نیجریه ، مکزیک و برزیل هم صادر شده است.

اما طی سال های اخیر چینی ها بازار خاویار را در دست گرفتند یا قبضه کردند، به طوری که دیگر ردپایی از ایران در بازارهای هدف نیست.

خاویار

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با انقراض خاویار دریایی به سبب برداشت غیرمجاز و آلودگی دریا، بسیاری از کشورها همچون چین با استفاده از کارشناسان  و مولد ایرانی توانستند رتبه نخست در تولید خاویار پرورشی را به خود اختصاص دهند که به نظر می رسد غفلت مسئولان ذی ربط موجب شده تولید و صادرات خاویار پرورشی ایران در مقایسه با تولید چین بسیار ناچیز باشد.

آمار‌ها حاکی از آن است که حدود ۳۰۰ تن خاویار پرورشی در دنیا تولید می‌شود که چین با تولید ۱۰۰ تن رتبه نخست در دنیا را به خود اختصاص داده و ایران با تولید ۲ تا ۴ تن خاویار پرورشی حرفی برای گفتن ندارد، در حالی که به سبب دارا بودن تکنولوژی، تولید خاویار پرورشی باید به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان شیلات به عنوان سیاست گذار در بخش آبزی پروری مطرح می‌شد.

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان، با اشاره به اینکه ایران در خاویار پرورشی حرفی برای گفتن در بازار‌های هدف ندارد، اظهار کرد: علی رغم آنکه در تولید خاویار دریایی زبانزد در دنیا بودیم، اما در خصوص خاویار پرورشی به سبب غفلتی که طی سال‌های گذشته در کشور صورت گرفته، جایگاهی نداریم.

وی با اشاره به اینکه تولید ماهی خاویار استروژن بین ۷ تا ۱۰ سال زمان می‌برد، افزود: در سنوات گذشته، مسئولان امر به سبب آنکه بزرگترین تولیدکننده خاویار جهان هستیم، اقدام عملیاتی در خصوص خاویار پرورشی به طور شایسته در انجام ندادند و در این زمینه تنها شعار دادند که همین امر موجب شد سایر رقبا از ما جلوتر باشند.

خاویار

قاسمی مجموع تولید خاویار پرورشی در کشور را ۱.۵ تا ۲ تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که براساس آمار چین ۱۰۰ تن خاویار پرورشی تولید می‌کند.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه در خصوص خاویار پرورشی همچنان غفلت داریم، اظهار کرد: با وجود آنکه سیاست گذاران سازمان شیلات به عنوان متولی بخش آبزی پروری، علاقه‌ای به تولید خاویار پرورشی ندارند یا تولید این نوع ماهی برایشان مهم نیست، از این رو همین امر موجب شده تا همچنان نسبت به این موضوع غافل باشیم.

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها