|
کدخبر: 293626 کیمیا ملکی

بازار افسارگسیخته به مدیریتی کارآمد نیاز دارد

چه کمکی از دست آقای وزیر ساخته است؟

تغییر باید دارای نتیجه‌ای باشد؛ اصلا تغییر می‌دهیم که چیزی عوض شود.

تجارت چه کمکی از دست آقای وزیر ساخته است؟

 کافی است صفحه بازی شطرنج را تصور کنیم که در آنجا جابه‌جایی مهره‌ها تلاشی است برای نباختن. حال در صف کابینه تغییر رخ می‌دهد که چه چیزی را نبازیم؟ مدتی است که دولت با گذر زمانی نه‌چندان طولانی مهره‌ها را حذف می‌کند. البته بماند که برخی را زود حذف می‌کند و برخی را با هر چنگ‌ودندانی که شده تا لحظات آخر در کنار پرتگاه نگه می‌دارد. در هر حال موضوع مهم این است که از رفت‌وآمد این آقایان مردم را چه حاصل؟ بازاری که هاج‌وواج مانده از این همه رویداد یک‌شبه یا در مواردی یک‌ساعته، آیا توان دارد شوک بزرگ‌تری را تحمل کند؟ آدمی است دیگر مبادا روزی را ببینیم که بگویید این هم نشد برویم سراغ بعدی! اصلا مشکل این رفت‌وآمدها است؟ حال باید به‌دنبال این باشیم که آدمی که آمده باید چه کند که روزگارمان از این بدتر نشود، شاید این حداقل‌ترین کار ممکن باشد. اقتصاد رو به موت است؛ آن را دریابید تا وقتی از بین رفت به ما تسلیت نگویید! صمت در این گزارش به واکاوی خواسته‌های فعالان بخش خصوصی  از وزیر جدید پرداخته است.

مشکل کجاست؟

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح وزیر صمت و عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم، گفت: به‌عقیده من با سابقه چند دوره نمایندگی مجلس، مشکل دولت آقای رئیسی یک یا دو استیضاح نیست؛ مشکل این دولت شیوه مدیریت، هیات دولت است که بیشتر مرتبط می‌شود به معاون اول و تیمی که در یک مرحله بالاتر از وزرا حضور دارند. اینها مانند سدی هستند که آبی پشت‌ آن جمع می‌شود و نمی‌تواند از آنها عبور کند. به‌نظر من آقای رئیسی باید یک جابه‌جایی و تغییرات داخلی انجام دهد؛ برای مثال رئیس سازمان برنامه و بودجه را تغییر دادند که قطعا در آنجا گشایش ایجاد خواهد شد. تغییرات دیگری هم نیاز است؛ منظور انتصاباتی است که مربوط به خود آقای رئیسی است و ایشان شخصا انجام دادند.وی افزود: غیر از منصوبین رئیس‌جمهوری بحث وزرا هم است. در این قسمت راه‌های تغییر از استعفا و عزل تا استیضاح وجود دارد که در صورت وجود مشکل اگر دولت نسبت به تغییر اقدام نکند، مجلس به این موضوع ورود می‌کند، اما به‌عقیده من این‌ موارد همگی معلول هستند و این دولت است که باید به اصل موضوع بپردازد و با ایجاد تغییرات جدی، تحولی در نگاه و مسیر حرکت دولت در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

نظر بخش خصوصی را بشنوید

علی توسطی، منتخب هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به شروع مدیریت خود در اتاق اصناف تهران به صمت گفت: سال گذشته هنگامی که مسئولیت اتاق اصناف تهران را بر عهده گرفتیم، مبنای کار را این گذاشتیم که همه عملکردها براساس قانون، اخلاق و عقلانیت باشد، زیرا هر ۳ این موارد منجر به تقویت منافع ملی می‌شود؛ منافعی که همه مردم جامعه از آن بهره می‌برند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت شنیدن نظرات فعالان بخش خصوصی اظهار کرد: امیدواریم شخصی که قرار است به‌عنوان وزیر صمت معرفی شود، از نظرات فعالان اقتصادی در اخذ تصمیم‌ها استفاده کند. امیدواریم زنجیره توزیع از صفر تا صد با هم دیده شود و نگاه جزیره‌ای وجود نداشته باشد. درخواست ما این است که فعالان بخش خصوصی را به‌عنوان مطالبه‌گران همیشگی در تصمیم‌گیری‌های خود در نظر بگیرند.

تنها کمک همین است!

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی تنها به‌دست یک نفر حل نمی‌شود، بیان کرد: علت‌العلل بسیاری از مشکلاتی که در جامعه پیش می‌آید تورم است. تورم نیز مشکلی نیست که آقای وزیر بتواند به‌تنهایی از پس آن بر بیاید. تنها حوزه‌ای که در اختیار ایشان است و می‌توانند به‌تنهایی برخی از چالش‌های آن را برطرف کنند، تولید است؛ به‌بیان دیگر تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات جزو چالش‌هایی به‌شمار می‌رود که وزیر صمت می‌تواند در راستای رفع آنها اقدام کند، این در حالی است که هر دو مواد اولیه و ماشین‌آلات در کیفیت کالا و نرخ نهایی تاثیرگذار است.

مسئولان حتی نمیدانند ما مشکل داریم

جمشید نفر، دبیر کنفدراسیون صادرات ایران درباره تغییر وزرا و میزان تاثیر این جابه‌جایی‌ها در حل مشکلات به صمت گفت: استیضاح آقای فاطمی‌امین بسیار غلط بود، زیرا مشکلات موجود در وزارت صمت تنها مختص دوره ایشان نبود. تنها ایراد وزیر برکنارشده این بود که مدیریت درستی در زمینه این مشکلات نداشت. وقتی این مشکلات توسط یک وزیر حل نشد، بعید است در آینده یک وزیر دیگر بتواند کاری انجام دهد. موضوع مهم‌تر این است که عمر زیادی از دولت سیزدهم نمانده و این تغییرات فقط زمان را هدر می‌دهد.

وی در بیان راهکاری برای حل مشکلات اظهار کرد: طرح دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی اگر به‌زودی تصویب شود، بخش بزرگی از مسئولیت از وزارت صمت خارج می‌شود.

اقتصاد یک علم است

دبیر کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلات دیرینه بازار بیان کرد: ۴۴ سال است که مشکلی به‌نام تنظیم بازار و قیمت‌های دستوری داریم. هنگامی که صحبت از نرخ ۹۰ هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ می‌شود، می‌گویند نرخ مرغ ۶۳ هزار تومان است و این مبالغ گرانفروشی است. تا روزی که قبول نکنند اقتصاد یک علم است و چارچوب‌هایی دارد که باید آن را پذیرفت، مشکلات ادامه دارد. این قاعده باید در وزارت صمت نیز حکمفرما شود.

نفر با ارائه یک پیشنهاد مهم گفت: یکی از پیشنهاداتی که همیشه به وزارت صمت داده‌ام، این است که تمام معاونت‌های وزارت یک مشاور عالی از بخش خصوصی داشته باشند تا در تدوین بخشنامه‌های مختلف بتوانند از توان کارشناسی دست‌اندرکاران صادرات، فروش، تولید و... استفاده کنند. این یکی از ضرورت‌های مهمی است که باید در همه وزارتخانه‌ها لحاظ شود.

گوش شنوا داشته باشید

دبیر کنفدراسیون صادرات ایران با طرح سوالی از مسئولان اظهار کرد: باید از مسئولان سوال کنیم که آیا به‌نظر شما ما مشکلی داریم یا خیر؟ به‌نظر بنده مسئولان حتی نمی‌دانند ما مشکل داریم. از نظر آنها نرخ مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان است؛ نزدیک به یک دلار که شاید در همه جای دنیا همین باشد پس مشکلی نیست! ما باید ببینیم مسئولان اصلا قبول دارند که ما در کشور مشکل داریم. اگر این موضوع را پذیرا هستند باید مشورت کنند و گوش شنوا داشته باشند.

زمان شعار دادن مدتهاست که گذشته است

نفر با اشاره به شعارهای بی‌عمل و لزوم تفکر به آنها اظهار کرد: با شعار که نمی‌شود مملکت را اداره کرد. زمان شعار مدت‌هاست که گذشته است. باید به هر وعده‌ای که بیان می‌شود، دقت کرد و میزان تحقق آن را در نظر گرفت. در اصل تا زمانی که قبول نکنیم مشکل داریم، هیچ‌ چیز حل نمی‌شود.

سخن پایانی

همه دردها و مشکلات عیان است و باید دید از آقای وزیر جدید ما را چه حاصل؟ تحریم، نرخ دلار، بازار بی‌سروسامان و مردمی که هر روز دست‌شان از بازار کوتاه‌تر می‌شود. همه این مشکلات پشت در ایستاده‌اند تا آقای وزیر در اتاق را باز کند. نحوه استقبال آقای وزیر از مشکلات بسیار در نحوه بدرقه ایشان تاثیرگذار است. خلاصه کلام اینکه یک دنیا انتظار از آقای وزیر وجود دارد. امیدواریم جابه‌جایی کلید حل مشکلات موجود باشد و شاهد روزهای خوبی در اقتصاد کشور باشیم./روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها