|
کدخبر: 275611 سهیل فرزین

رییس اتاق بازرگانی مرکزی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

خللی بزرگ در فضای تجارت خارجی کشور

بیکی گفت: تا زمانی که شرکت ها تجاری ما با رشد و توسعه روبرو نشوند و با تولیدکننده و صادرکننده همدل نباشند و از طرفی تولیدکننده، صادرکننده محصولات خود باشد ما رشدی در صادرات نخواهیم داشت.

تجارت خللی بزرگ در فضای تجارت خارجی کشور

آموزش صادرات هم مانند بسیاری از تکنیک های تخصصی دیگر در تجارت حائز اهمیت است. شناخت کامل گام ها و تعاریف مدیریت صادرات از یک سو و اشراف بر نحوه پیاده سازی بهترین استراتژی های تجاری از سویی دیگر، تنها بخشی از جنبه های اهمیت این آموزش ها به شمار می روند.

افزایش فروش تنها مزیت صادرات نیست، به همین علت امروزه صادرات به یک حوزه فعالیتی بسیار محبوب و فراگیر تبدیل شده است. چرا که در صورت آشنایی با تکنیک ها و به طور کلی فضا صادرات، می توان شاهد بهترین بهره وری ها از این مسیر بود. آشنایی و تسلط بر موضوعات مختلف از جمله مواردی است که می توان با توجه به آن نقش و جایگاه دریافت آموزش صادرات را به خوبی درک کرد.

به نظر می رسد این موضوع در فضای تجارت خارجی کشور ما چندان مورد توجه نبوده است. پیرامون این موضوع گفتگویی را با ناصر بیکی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

اصلی ترین مانع فعالیت تجاری کشور

بیکی در این گفتگو اظهار داشت: اولین مسئله ای که به عنوان اصلی ترین مانع فعالیت تجاری کشور به شمار می رود موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات است. نحوه انتقال پول نیز مشکلی است که کماکان لاینحل مانده است. تعرفه ترجیحی ۵۸۰ کالا موضوعی بود که به مدت طولانی در اتحادیه اوراسیا مورد بحث واقع شد. اما امروزه سهم ما از استفاده از این فرصت طلایی حدود ۱۵ درصد بوده است. ما باید ریشه یابی کنیم و ببینیم عدم این موفقیت چه بوده است؟ گفتنی است در سال ۱۴۰۰ تنها ۵.۵ درصد از صادرات استان مرکزی به حوزه اوراسیا بوده است.

ناصر-بیکی

وی افزود: تا زمانی که شرکت ها تجاری ما با رشد و توسعه روبرو نشوند و با تولیدکننده و صادرکننده همدل نباشند و از طرفی تولیدکننده، صادرکننده محصولات خود باشد ما رشدی در صادرات نخواهیم داشت. بازار هدف باید توسط شرکت های خدمات تجاری مشخص شود. ما در استان مرکزی ۱۷۲ شرکت صادرکننده داریم که از این تعداد تنها ۴ شرکت به عنوان خدمات تجاری فعالیت دارند و ۱۶۸ شرکت باقی مانده مجموعه های فعال در تولید صنعت، معدن و کشاورزی بوده اند که مشغول به امر صادرات هستند.

ضرورت آموزش صادرات

رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه این مجموعه ها به شرکت های خدمات تجاری اعتماد ندارند، تصریح کرد: نباید فراموش کرد که این شرکت ها هیچ آموزشی در زمینه صادرات ندیده اند. بنابراین ضروری است که ضمن فرهنگ سازی برای به وجود آمدن حس اعتماد به این شرکت ها، مسئله آموزش «صادرات» به تولیدکنندگان و  شرکت های غیر متخصص از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران همچنین گفت: شرکت های خدمات تجاری ما وظیفه مهمی بر دوش دارند. این شرکت ها حتما باید تدابیری در نظر بگیرند تا نظر صادرکننده و واردکننده را جلب کنند و اعتماد آنها را به دست بیاورند. در همین زمینه احتیاج آموزش به این شرکت ها نیز بیش از پیش احساس می شود.

بیکی با بیان اینکه افق تجارت خارجی کشور ما در سال ۱۴۰۱ روشن تر از سال گذشته نیست، خاطرنشان کرد: ما نه در مسائل تولیدی و صادرات، اقدامات زیربنایی را به درستی انجام داده ایم و نه در حوزه آموزش تولیدکننده به منظور صادرات اقدام خاصی انجام داده ایم. بنابراین اگر قصد توسعه تجارت خارجی کشور را داریم باید از پایه و اساس برخی نواقص را اصلاح و تکمیل کنیم که موضوع آموزش در وهله اول این اصلاحات قرار می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار گفت: این موضوع گرچه در بطن خود مزیت محسوب می شود و می تواند فرصت خوبی برای افزایش صادرات کشور باشد اما نباید فراموش کرد که ما صادرات بلد نیستیم.

چالش مشکلات اداری در فرآیندهای تجاری

این فعال تجاری همچنین گفت: مشکلات اداری که ما در ثبت سفارش کالا برای واردات تا ترخیص آن کالا داریم و ... نیز یکی از دست اندازهای فعالیت تجاری در کشور به حساب می آید. این موانع باید به نحوی برطرف شود. در همین راستا ضروری است که مسئولان ذی ربط نسبت به رفع آن ها دغدغه مند باشند.

رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی در پایان گفت: سامانه جامع تجارت مشکلات عدیده ای دارد که باید رفع شود. این سامانه ابزار مقدماتی ما برای صادرات است. مشکلات این سامانه باید حل شوند. از طرفی مباحث ثبت سفارش به منظور واردات و صادرات باید تسهیل شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها