|
کدخبر: 274345

آیا صادرکنندگان فرش کم‌اظهاری می‌کنند؟

در حالی که مرکز ملی فرش اخیرا گفته بود صادرات افت وزنی ندارد و اگر اظهار واقعی باشد افت ارزشی هم نداشته، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف علت این وضعیت را صادرات بیشتر فرش‌های درشت‌باف به جای فرش‌های نفیس عنوان می‌کند.

 فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران، در آخرین نشست خبری خود گفته بود که مشکل اصلی صادرات فرش به جز تحریم، تعهد ارزی است و آمارها نشان می‌دهد صادرات افت وزنی نداشته و اگر اظهار واقعی باشد افت ارزشی هم نداشته است.

به گفته او صادرات فرش در چهار ماهه امسال افزایشی بوده و در اصل یک صادرات پنهان هم وجود دارد که بخاطر تحریم و تعهد ارزی است و اگر این رقم با آمار رسمی صادرات جمع شود، بر اساس آمار تولید می‌توان گفت صادرات رقم قابل توجهی بوده است. همچنین به دلیل شرایط یاد شده ممکن است فرش ایران با اسم کشورهای دیگر هم صادر شود.

اما این موضوع مورد تایید تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیست و آن‌ها دلایل دیگری برای افت ارزش صادرات در شرایطی که وزن آن تغییر چندانی نداشته، ذکر می‌کنند.

در این رابطه مرتضی میری، تصریح کرد: کم‌اظهاری در صادرات فرش وجود ندارد. علت اینکه وزن صادرات فرش ثابت است، اما وزن آن کاهش پیدا کرده این است که به دلیل برخی مشکلات از جمله تعهد ارزی، فرش نفیس ایران کم‌تر صادر می‌شود. در مقابل فرش‌های درشت بافت و سنگین‌تر، بیشتر صادر می‌شوند.

به گفته وی در این شرایط وزن تغییر نکرده، اما چون نرخ پایه صادراتی فرش‌های درشت بافت کمتر از فرش‌های نفیس است، ارزش صادرات کاهش یافته است.

میری ادامه داد: هر مفهومی که نشان دهد صادرکنندگان کم‌اظهاری یا فرش را از طرق دیگر از کشور خارج می‌کنند را تکذیب می‌کنم. این نوع اظهارها نظر فرافکنی و ظلم به صادرکننده‌ای است که در این شرایط به دنبال تداوم تولید و صادرات بوده است. دولت باید در این سال‌ها خدماتی ارائه می‌داده، اما این امر محقق نشده است و حالا با این اظهارات می‌خواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر