|
کدخبر: 272042

افزایش صادرات غلات از اوکراین

با گذشت یک ماه از توافق میان مسکو و کی‌یف برای رفع محاصره بنادر اوکراین، وزارت کشاورزی این کشور در بیانیه‌ای از افزایش ۷۲۰ هزارتنی صادرات غلات نسبت به ماه گذشته میلادی خبر داد.

وزارت کشاورزی اوکراین امروز در بیانیه ای اعلام کرد که از زمان حصول توافق میان مسکو و کی‌یف برای رفع محاصره بنادر این کشور، در مجموع ۳۳ کشتی باری حامل نزدیک به ۷۱۹ هزار و ۵۴۹ تن مواد غذایی بر اساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه برای رفع محاصره بنادر دریایی اوکراین به امضا رسیده، بنادر آن را ترک کرده اند.

مرکز هماهنگی مشترک مستقر در استانبول ترکیه که بر اجرای این توافق نظارت دارد، مجموع غلات و مواد غذایی صادر شده از سه بندر اوکراین را از زمان دستیابی به توافق، ۷۲۱ هزار و ۴۴۹ تن اعلام کرده است.

رویترز در ادامه نوشت: صادرات غلات اوکراین پس از آغاز جنگ در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند) و محاصره بنادر آن کاهش یافت و سبب جهش قیمت جهانی مواد غذایی و ترس از بروز قحطی و گرسنگی در آفریقا و خاورمیانه شد.

اما براساس توافقی که در تاریخ ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) میان مسکو و کی‌یف امضا شد، محاصره سه بندر اوکراین پایان یافته است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی اوکراین، علاوه بر کشتی‌هایی که پیش‌تر بنادر این کشور را ترک کرده اند، ۱۸ کشتی دیگر نیز در حال بارگیری و یا منتظر مجوز برای خروج هستند.

این وزارتخانه تشریح کرده است که صادرات غلات اوکراین احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی (اوت) به ۴ میلیون تن برسد و این در حالی است که در ماه گذشته (ژوئیه)صادرات غلات این کشور به سه میلیون تن رسیده بود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای دیگر یادآور شد که صادرات کالاهای مهم کشاورزی اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، به نصف رسیده است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها