|
کدخبر: 267970

واردات یک‌میلیون تن برنج برای تنظیم بازار

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار کرد: برنج بعد از گندم (نان) مهم‌ترین کالای اساسی خانوار محسوب می‌شود به همین دلیل بازار این محصول نباید دچار نابسامانی شود.

تجارت واردات یک‌میلیون تن برنج برای تنظیم بازار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: طبیعتاً در وضعیت فعلی با برگشت زوار خانه خدا از مکه روبه‌رو هستیم و از طرف دیگر انتظار می‌‌رود با فرارسیدن ماه محرم و برپایی هیأت‌های عزاداری مصرف برنج در سراسر کشور با افزایش محسوسی روبه‌رو شود.

تاکنون ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: در سال گذشته ۸۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شد ولی در ۴ ماه نخست امسال با توجه به خشکسالی و کاهش تولید برنج، حدود یک میلیون تن برنج خارجی ثبت سفارش شده است که از این میزان ۴۰۰ هزار تن وارد کشور شده است ولی برنامه داریم تا پایان سال برای تنظیم بازار این محصول در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کنیم.

کشاورز گفت: درحال‌حاضر فصل برداشت برنج ایرانی آغاز شده و اگر با برنامه جلو نرویم بدون تردید شاهد احتکار و گرانفروشی این محصول در بازار داخلی خواهیم بود.

دلالان؛ عامل افزایش نرخ برنج

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در سال گذشته واسطه‌گران از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کردند و نرخ پایه برنج ایرانی را بالا بردند؛ از این رو امیدواریم که این تجربه امسال تکرار نشود.

وی با بیان اینکه اخذ پروانه استاندارد ۱۲۷ برای برنج ایرانی الزامی شود، گفت: برنج ایرانی باید شناسنامه‌دار شود در این شرایط نحوه توزیع آن قابل رصد می‌شود و بنابراین احتمال احتکار وجود ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ادامه درخصوص راهکارهای گران نشدن برنج ایرانی نیز تصریح کرد: سازمان حمایت می‌‌تواند نرخ برنج ایرانی را با توجه به هزینه‌ها از این ماه محاسبه و نرخ را به طور رسمی اعلام کند و اجازه ندهد بالاتر از این نرخ برنج داخلی عرضه شود، همچنین وزارت جهاد کشاورزی کشت قراردادی برنج ایرانی را اجرا کرده و بهتر است برای کنترل این بازار پیش از سایر کشاورزان اقدام به توزیع برنج کند تا این‌گونه بازار برنج مهار شود.

واردات برنج هندی مقرون‌به‌صرفه نیست

کشاورز در ادامه گفت: اخیراً به منابع تأمین برنج کشورمان از خارج از کشور، برنج تایلندی را اضافه کردیم و درحال‌حاضر برنج سفید مرغوب را هم از تایلند و هم پاکستان وارد می‌کنیم.

این مقام صنفی در مورد واردات برنج هندی نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ هزار تن برنج در حال ترخیص است و به صورت کلی ۷۰ درصد از واردات برنج هرساله از مبدأ هند به کشور صورت می‌گیرد، به همین دلیل درحال‌حاضر برنج خارجی از مبادی پاکستان، هند و تایلند به کشور وارد می‌شود تا مصرف‌کنندگان مشکلی در تأمین برنج مورد نیاز خود نداشته باشند.

وی عنوان کرد: سال قبل به دلیل وضعیت آب و هوایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج تولید شد، اما امسال با توجه به شرایط آب و هوایی کشور این عدد ممکن است مقداری کاهشی باشد. از سوی دیگر تمایل مردم به مصرف برنج خارجی افزایش یافته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان اظهار کرد: مصرف سالانه برنج در کشور حدود سه و نیم میلیون تن است که باید برای تأمین این میزان برنامه‌ریزی کنیم تا مشکلی در تأمین امنیت غذایی کشور به وجود نیاید.

گفتنی است میزان مصرف برنج در کشورمان سالانه حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که به طور میانگین یک میلیون تن آن از طریق واردات و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها