|
کدخبر: 262011

واردات ۵ میلیارد دلاری گندم و روغن خام به کشور

شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه گندم و روغن خام از عمده‌ترین واردات کشاورزی کشور هستند گفت: طبق آمارها سال گذشته بیش از پنج میلیارد دلار گندم و روغن خام وارد کشور شده است.

تجارت واردات ۵ میلیارد دلاری گندم و روغن خام به کشور

سال گذشته، هفت میلیون و ۷۵ هزار تن گندم به ارزش دو میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار و یک‌میلیون و ۹۸۳ هزار تن روغن خام به ارزش ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار وارد کشور شد.

 مجموع واردات این دو کالای استراتژیک در سال ۱۴۰۰، ازنظر ارزش جمعاً ۵ میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار و ازنظر وزن مجموعاً ۹ میلیون و ۵۸ هزار تن بوده و در بین محصولات کشاورزی، بعد از ذرت دامی به ترتیب روغن خام و گندم، بیشترین ارز خروجی از کشور را برای واردات به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است، با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات ازجمله گندم و همچنین روغن خام، قیمت این محصولات در گذشته از طریق پرداخت یارانه از سوی دولت حمایت می‌شد و به همین دلیل، بخش قابل توجهی از اقلام مذکور به طرق مختلف وارد کشورهای همسایه که قیمت این دو کالا در آن‌ها به‌مراتب پایین‌تر از کشورمان بود، می‌شد.

منبع: ایرنا
  • ali ارسالی در

    گران کردن یک کالا باعث گرانی کالاهای دیگ ر میشود و این مشگل بزرگی است که باعث فقی رتر شدن روز به روز ما میشود و دولتها از درک کافی این موضوع عاجزند....

ارسال نظر