|
کدخبر: 257543

تب توسعه صادرات ایران نتیجه جنگ روسیه و اوکراین

اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اعلام کرد که صادرات ایران به روسیه از زمان آغاز درگیری اوکراین افزایش یافته است.

اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اعلام کرد که صادرات ایران به روسیه از زمان آغاز درگیری اوکراین افزایش یافته است.

این اتاق بازرگانی دلایل متعددی برای افزایش تجارت دوجانبه ذکر کرد، به ویژه رویکرد مثبت موجود بین شرکت‌های خصوصی روسی و ایرانی و دولت‌های آنها.

بر اساس این گزارش، ایران و روسیه سال گذشته توافقنامه تجارت آزاد را از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کردند.

ایران سال‌هاست که روغن پخت و پز و گندم را از روسیه وارد می‌کند. اگرچه ایالات متحده صادرات غلات روسیه را ممنوع کرده است اما این امر مانعی برای این کشور محسوب نمی‌شود چرا که روسیه قبلاً تحریم شده است و اساساً می‌تواند آنچه را که می‌خواهد انجام دهد و موضع واشنگتن را درباره ایران نادیده بگیرد.دولت روسیه در هفته جاری میلادی به صادرکنندگان خود اطلاع داده است که می‌توانند کالاهای ضروری را بر اساس سهمیه بندی که در آغاز درگیری اوکراین وضع شده بود، به ایران صادر کنند و این مجوز در ماه می‌لغو خواهد شد.

بازرگانان ایرانی نیز می‌توانند از بانک گردشگری برای انتقال پول به روسیه استفاده کنند چرا که ایران نیز مانند روسیه از استفاده از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت محروم شده و به سیستم بین بانکی اس‌پی‌اف‌اس SPFS روسیه متصل است.

تجارت با روسیه به روبل انجام می‌شود، در حالی که تجار ایرانی می‌توانند از طریق بانک "میر بیزنس" یا سایر بانک‌های روسی در دبی پول انتقال دهند یا بخشی از درآمد صادراتی خود را برای واردات کالاهای ضروری از روسیه استفاده کنند.

دولت ایران همچنین به دنبال معافیت صادرکنندگان ایرانی محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی و پوشاک از بازگشت درآمد صادراتی به سامانه نیما برای افزایش حجم صادرات به روسیه است.

برندهای مطرح پوشاک ایرانی از این فرصت برای جایگزینی برندهای اروپایی و امریکایی خارج شده از بازار روسیه استفاده می‌کنند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر