|
کدخبر: 208337 سهیل فرزین

رییس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با گسترش نیوز اظهار داشت:

اقدامی ویژه برای کاهش هزینه حمل و نقل صادرکنندگان

پیمان پاک گفت: کمک به توسعه شبکه های حرفه ای لجستیکی از مبدا تا مقصد یکی از اقدامات مهم سازمان توسعه تجارت در دوره جدید مدیریتی خواهد بود.

تجارت اقدامی ویژه برای کاهش هزینه حمل و نقل صادرکنندگان

هزینه حمل و نقل در کشور سر به فلک کشیده و همین موضوع موجب شده تا صادرکنندگان هزینه های زیادی را برای حمل و نقل کالاها در نظر بگیرند. به طوری که گاها هزینه حمل کالا از مبدا تا مرز، دو برابر هزینه حمل کالا از مرز تا مقصد صادراتی است. این چالش در شرایطی که درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده و صادرات غیرنفتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است موضوع بسیار مهمی است که حتما باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ترتیب داده  و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

پیمان پاک در ابتدای اینن گفتگو اظهار داشت: مسئله افزایش نرخ حمل کالا موضوعی است که لاجرم به دلایل متعدد مانند افزایش قیمت لاستیک، بنزین، روغن موتور و... به وجود آمده است. در این میان اقدامی که سازمان توسعه تجارت انجام می دهد کمک به توسعه شبکه های حرفه ای لجستیکی از مبدا تا مقصد است. بنابراین اگر با رویکردی صادراتی  این اتفاق رخ دهد و ما کمک کنیم تا به این مجموعه ها توسعه پیدا کنند دچار چالش هایی این چنینی نخواهیم شد.

تعریف ساز و کار برای لجستیک کشور

وی افزود: به عبارتی می توان گفت که در راستای زنجیره تامین، برای لجستیک نیز ساز و کار تعریف خواهد شد و این نوسانات قیمتی خللی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد. از طرفی ما از صادرکنندگانی که سیستم لجستیک دارند نیز حمایت ویژه می کنیم. برخی از مجموعه ها جلسات متعددی با ما برگزار کرده اند تا مجوز فعال سازی شبکه حمل و نقل و لجستیک خود را فعال کنند تا آثار افزایش قیمت های داخلی و بین المللی بر رقابت پذیری آنها تاثیر خاصی نداشته باشد. سازمان توسعه تجارت نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و در آینده ای نزدیک این مجوز ها برای این شرکت ها صادر خواهد شد.

ورود ایران به بازار صادراتی عربستان

وی در ادامه به موضوع مذاکرات ایران و عربستان و احتمال پیدایش بازار صادراتی جدید برای ایران اشاره کرد و گفت: ما فعلا برنامه خاصی برای کسب بازار کشور عربستان نداریم؛ چرا که در بازارهای خوبی مانند قطر، عراق و عمان که کشور دوست ما به شمار می روند نیز ضعیف عمل کرده ایم. اولویت اول ما بر بازارهای در دسترس و همسایه است. اگر ما یک کالا را در کشور عمان تولید کنیم به راحتی و با تعرفه صفر درصد می توانیم همان محصول را به عربستان صادر کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت در پایان اظهار داشت: اگر برخی از تولیدکنندگان ما در کشور هایی مانند عراق، عمان و ... خطوط تولید خود را راه اندازی کنند، علاوه بر اینکه موجب صادر شدن مواد اولیه از ایران به  آن کشور ها خواهند شد، تمام محصولات خود را به راحتی به کشورهای عربی صادر خواهند کرد. از سمتی کشورهایی مانند عراق و عمان از آنجا که همواره طی سال های گذشته جزو کشورهای وارداتی به شمار می روند از این چنین طرح هایی استقبال خواهد کرد. بنابراین اولویت اول ما ایجاد خطوط مشترک در این کشور ها و استفاده از منافع آن کشور ها با کشور های عربی است.

  • ناشناس ارسالی در

    حالا که چین و هند هم به کشتی های ایرانی اجازه پهلو گرفتن در سواحل آنها را نمی ده د مشکلات بیشتر خواهند شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها