|
کدخبر: 254156

صادرات چه محصولاتی به خارجی‌ها یارانه می دهد؟

ایران با صادرات هر بسته ماکارونی ضرر زیادی میکند، به طوری که دولت گندم را به مقدار بسیار بالایی می‌خرد و با قیمت بسیار پایین تر در اختیار نانوایی ها و صنایع قرار می‌دهد، از طرفی، کارخانه های ماکارونی که گندم و آرد را یارانه ای گرفتند سالانه ۱۰۰ ها تن از این محصول را صادر می‌کنند.

دولت گندم را‌ به سه نرخ مختلف به نانوایان و صنایع غذایی می‌دهد، هر کیلو گندم وارداتی برای کشور حدود ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی ۶۵۰ تومان به نانواهای دولتی، کیلویی ۹۰۰ تومان به نانواهای آزادپز و هر کیلو ۲۵۰۰ تومان به صنایع غذایی تحویل می‌دهد.

قرار شده است امسال دولت گندم را کیلویی ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کند و حدود یک بیستم این قیمت به نانواها و یک پنجم قیمت به صنایع ‌دهد.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در این خصوص گفت: دولت آرد یارانه ای را به صنایع میدهد و آنها با صادرات ماکارونی به کشورهای دیگر، یارانه به جیب خارجی ها می ریزند.

گندم سه نرخی زیان اقتصاد زیادی برای دولت ایجاد کرده و باید هر چه زودتر گندم یارانه ای چه برای نانوایان و یا صنایع برداشته شود زیرا تنها عده ای خاص سود می برند و دود آن به چشم ملت می رود.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به بخشی از این مشکلات گندم یارانه ای افزود: دولت هر تن گندم را ۵۵۰ دلار می‌خرد آرد را ۱۰۰ دلار در اختیار صنف و صنعت قرار می‌دهد و کارخانجات هر تن ماکارونی را ۴۰۰ دلار صادر می‌کنند یعنی کشور ما بابت صادرات هر تن ماکارونی ۳۰۰ دلار ضرر می‌دهد اما کارخانه‌داران ماکارونی سود می‌برند.

وی با بیان اینکه ماکارونی سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن و تقریبا به همه کشورها صادر می شود، افزود: ماکارونی ایران به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و کشورهای اروپایی از جمله آمریکا و کانادا صادر می شود.

مرتضوی افزود: معلوم است که کارخانه داران زمانی که گندم ۱۰۰ دلار را می گیرند و ماکارونی را ۴۰۰ دلار می فروشند برایشان خیلی به صرفه است و سود می کنند و قیمت ماکارونی هم برای سایر کشورها اقتصادی و به صرفه است اما یادمان باشد که این ماکارونی از گندم یارانه دار به عمل آمده است و حق نداریم آنها را صادر کنیم.

به گفته این مسئول سایر صنوف مانند کارخانه های تولید نشاسته و گلوکز هم گندم یارانه ای می گیرند، آنها هر کیلو گندم را ۲۵۰۰ تومان از دولت می گیرند اما شیرینی الان در بازار کیلویی کمتر از ۷۰ هزار تومان نیست و یا بیسکویت کیلویی ۴۰ هزار تومان است.

وی افزود: دولت سالانه ۲,۵ میلیون تن گندم یارانه ای به بخش صنعت می دهد که تقریبا یک دهم قیمتی است که از بازارهای جهانی خریداری می کند اما بخش صنعت محصولات خود را صادر می کنند یعنی یارانه به جیب مردم کشورهای دیگر واریز می شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه گندم در کشور ما سه نرخی است، گفت: گندم ۶۵۰ تومانی برای نانوایان به اصطلاح دولتی، ۹۰۰ تومان برای آزاد پزها و کیلویی ۲۵۰۰ تومان برای بخش صنعت می دهد این در حالی است که هر کیلو گندم وارداتی ۱۴۵۷۰ تومان تمام می شود.

وی اضافه کرد: دولت گندم داخلی را هم کیلویی ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می کند و این اصلا درست نیست که یارانه به بخش صنعت بپردازد که محصول آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

این فعال صنعت غذایی معتقد است که در حوزه نان هم مشکلات زیادی وجود دارد، اصلا مشخص نیست که کدام نانوا آزادپز و یا دولتی پز است اما دولت آرد یارانه ای به یک دهم قیمت در اختیار آنها می گذارد.

وی در پایان تاکید کرد که دهه ها است که دولت یارانه به برخی کالاها می پردازد و خودشان هم به این نتیجه رسیده اند که این یارانه به سر سفره مردم نمی آید بنابراین وقت آن رسیده که این یارانه ها قطع شود.

در همین حال، یک فعال صنعت غذا که اتفاقا خودش صادر‌کننده اقلام غذایی از جمله ماکارونی است،‌ در این‌باره می‌گوید: صادرات محصولی که کشور به پای آن یارانه ریخته برای صادر کننده بسیار سودآور است و من خودم هم از این منظر سود می‌برم اما باید اعتراف کنم که به ضرر اقتصاد کشور است و پیش وجدان خودم راضی نیستم و از دولت می‌خواهم که هر چه زودتر این یارانه دولتی را حذف کند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها