|
کدخبر: 244710

آمار ۱۰ ماهه گمرک از واردات برنج

دبیرانجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار ۱۰ ماهه گمرک ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که این میزان کمتر از مصرف کشور است.

آقای مسیح کشاورز گفت: با توجه به واگذاری تنظیم بازار برنج به وزارت جهاد انتظار می‌رود که ممنوعیت واردات برداشته شود تا قیمت برنج خارجی از کنترل خارج نشود.

طبق گفته واردکنندگان، با توجه به افزایش قیمت برنج ایرانی و ازدیاد تقاضا برای خرید برنج خارجی، نیاز ماهانه برنج خارجی به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن رسیده است که با این وجود ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کسری واردات داریم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: قیمت برنج خارجی به سبب افزایش نرخ جهانی، احتساب ارزش افزوده ۹ درصد و سایر هزینه‌ها نسبت به قبل از دوره ممنوعیت ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

کشاورز قیمت کنونی هر کیلو برنج خارجی در عمده فروشی‌ها را ۱۸ تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب ۱۲ درصد سود در فروشگاه و سوپرمارکت ها باید عرضه شود.

طبق گفته دبیر انجمن واردکنندگان، با توجه به کسری واردات، حداقل ۳۰۰ هزار تن برنج برای ایام پایانی سال و ماه رمضان باید وارد شود تا با کمبود در بازار مواجه نشویم.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج تایلندی تنظیم بازار ۱۲ هزار تومان، برنج هندی ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان و برنج پاکستانی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها