|
کدخبر: 236627

کاهش عجیب صادرات دام/ چرا گوشت گران شد؟

سرما مانع صادرات دام شده است. رئیس شورای تامین دام کشور با اعلام این خبر گفت: از جمعیت دو میلیونی دام سبک تنها ۱۵ هزار دام به کشورهای منطقه صادر شده است.

دامداران می‌گویند گوشت در بخش عمده فروشی‌ها گران نشده است. با این حال اما فروشندگان از افزایش قیمت گوشت خبر می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گوشت با ۱۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که دامداران می‌گویند قیمت واقعی گوشت کیلویی ۱۱۷ هزار تومان است و اگر گوشت با قیمت بیش از ۱۱۷ هزار تومان فروخته شود، گران فروشی است.

رئیس شورای تامین دام کشور با اعلام این خبر می‌گوید قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته نصف شده است. بنابراین با کاهش تقاضا، گرانی گوشت معنا ندارد. این گفته در حالی مطرح می‌شود که قیمت گوشت در بازار تهران دوباره افزایش پیدا کرده است.

علت گرانی گوشت چیست؟

البته فروشندگان علت گرانی گوشت را صادرات دام به کشورهای اطراف می‌دانند. منصور پوریان اما توضیح می‌دهد که کشور با مازاد دام رو به روست و به غیر از زایش‌های پاییزه امسال دو میلیون دام روی دست دامداران مانده است.

او ادامه داد: دولت مجوز صادرات ۳۰۰ هزار دام را صادر کرد این در حالی است که از میان این مقدار فقط ۱۵ هزار دام به کشورهای دیگر صادر شده است. حالا اما با سرد شدن هوا و بارش برف صادرات دام زنده به کشورهای دیگر نیز متوقف شده است. بنابراین با توقف صادرات چطور می‌توان انتظار افزایش قیمت گوشت را داشت؟

افزایش قیمت گوشت بهانه‌ است

پوریان گفت: افزایش قیمت گوشت بهانه‌ای برای سودجویی دلالان و واحدهای صنفی است. احتمال دارد عرضه دام به دلیل سرما و یخبندان کمتر از ماه قبل شده باشد اما دولت آن قدر گوشت در سردخانه‌ها ذخیره دارد که اگر قیمت گوشت بالا رود آن را به بازار توزیع می‌کند.

او بیان کرد: دو میلیون دام سبک و ۴۰۰ هزار راس دام سنگین روی دست دامداران مانده است. هر چند در دی ماه دولت برای حمایت از دامداران خرید تضمینی را آغاز کرد و صادرات دام آزاد شد اما این برنامه‌ها باعث تخلیه شدن مازاد دام نشد.

پیش‌تر، حسین دماوندی نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود: علت افزایش قیمت‌ها کم شدن مراتع در مناطق به علت افزایش سرما و یخبندان و نامناسب بودن جاده‌ها اتفاق افتاده است. این قیمت‌ها تحت نظارت است و بنابراین هیچگونه تغییر قیمت مورد قبول نیست و همکاران ما پیگیری این موضوع را خواهند داشت و با آن برخورد می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها