|
کدخبر: 229951

صادرات فلفل‌ دلمه‌ای ایران به روسیه از سر گرفته می شود؟

در دیدار نمایندگان ایران و روسیه، راه‌های رفع مشکل ممنوعیت موقت صادرات فلفل‌ دلمه‌ای ایران به روسیه بررسی شد.

محمدمهدی برومندی، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ایران در دیدار با لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران توسعه همکاری ها با همسایگان به ویژه روسیه را از برنامه‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: سالانه ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران تولید و حدود ۱۰ میلیون تن از این محصولات به کشورهای مختلف صادر می شود.

وی با شاره به این که سازمان حفظ نباتات دو کشور ایران و روسیه با هم همکاری مستمر دارند و پروتکل ها را به صورت مداوم به اشتراک می گذارند، خاطرنشان کرد: در یکی از محموله های فلفل دلمه ای از سموم دفع آفات نباتی استفاده شده بود که در اتحادیه اروپا مورد استفاده و تایید بوده اما در روسیه ثبت نشده است و موجب شد که صادرات محصولاتی که برای روسیه تولید شده بود با ممنوعیت موقت مواجه شود؛ در حالی که همین محصولات به سایر کشورها به راحتی صادر می شود.

برومندی گفت: با توجه به این که ۲۰۰۰ هکتار گلخانه در ایران محصولات تولیدی خود را به روسیه صادر می‌کنند، پیشنهاد ما این است که سموم مورد استفاده برای این محصولات از کشور روسیه تامین شود.

وی در ادامه خواستار استمرار همکاری ها برای رفع ممنوعیت موقت صادرات فلفل‌ دلمه‌ای ایران به روسیه شد.

در این دیدار، لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران اظهار کرد: کشور روسیه مخالف روابط دو جانبه نیست و تلاش می‌کنیم تا این صادرات به روسیه دوباره رونق گیرد.

دیروز نیز رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد که فلفل صادراتی که از روسیه برگشت خورده به خاطر باقیمانده سموم نبوده و هیئتی از روسیه به ایران می آید تا محصولات گلخانه ای را آزمایش کند و سلامت محصولات ما اثبات شود.

 شاهپور علایی مقدم رئیس حفظ نباتات در مورد ماجرای فلفل دلمه های عودت شده از روسیه گفت: روسیه نامه‌ای فرستاد که ۴ سم آفت‌ و علف‌کشی که در کشور ما بین باغداران و کشاورزان استفاده می‌شود در آنجا ثبت نشده است و این دلیل برگشت خوردن فلفل های صادراتی بوده و هیچگونه باقیمانده سمی وجود نداشته است.

شاهپور علایی مقدم  افزود: این سموم در اتحادیه اروپا هم استفاده می‌شود برای اینکه ماده موثره خوبی دارد و هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد و به جای اینکه کشاورز سه بار برای کنترل بیماری سمپاشی کند یکبار سمپاشی می کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۴ بار وبینار با مقامات روسی برگزار کردیم و مسائل را توضیح دادیم و هیئتی هم برای مذاکره به این کشور رفت و قرار است یک هیئت روسیه هم به ایران بیاید تا از گلخانه‌ها نمونه‌برداری کند که با اطمینان کامل صادرات انجام شود.

به گفته او، ۱۳ درصد فلفل های صادراتی ایران به مقصد روسیه است و بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع صیفی وسبزی صادراتی داریم که هیچ مشکلی وجود نداشته است.

گفتنی است خبر برگشت خوردن فلفل های صادراتی ایران  از روسیه که چندی قبل منتشر شد واکنش های زیادی را به خصوص  از طرف مردم در پی داشت.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر