|
کدخبر: 228511

سرنوشت میوه های برگشت خورده از بازارهای صادراتی

نه تنها سیب‌زمینی‌ها از ازبکستان و ترکمنستان برگشت خوردند بلکه کشور‌های دیگر نیز کیوی و فلفل دلمه‌ای ایران را نپذیرفتند. میوه‌های صادراتی برگشت خورده چه می‌شوند؟

تجارت سرنوشت میوه های برگشت خورده از بازارهای صادراتی

مدت‌هاست که کشور‌های خارجی محصولات کشاورزی ایران را نمی‌خرند. برخی می‌گویند علت عدم پذیرش میوه‌های ایران استفاده بیش از حد کشاورزان از سموم است و وزارت جهاد کشاورزی نظارتی بر شیوه تولید محصولات ندارد.

در این میان، اما عده‌ای هستند که معتقدند سموم وارد شده غیراستاندارد است و کیفیت لازم را ندارد. خارجی‌ها هم سموم به کار رفته در ایران را غیراستاندارد می‌دانند.

در همین مورد رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: وقتی میوه یا صیفی‌جات از لب مرز به کشور مقصد برگشت می‌خورد معمولا این محصولات کشاورزی در داخل کشور مصرف می‌شوند.

حیدر ساکن برجی توضیح داد: این به معنای آن نیست، چون محصولات کشاورزی صادراتی بودند کشاورز از یک سموم خاص برای برخی از میوه‌ ها استفاده کرده باشد و تنها چند محموله مشکل داشته باشد. بلکه غیر استاندارد بودن در کل محصولات کشاورزی تولید شده، وجود دارد.

این فعال اقتصادی گفت: با توجه به مرجوع شدن محصولات کشاورزی کل محصولات زیر سوال رفته است. برای تمام محصولات از یک سموم استفاده شده بنابراین نمی‌شود تنها یک محموله را معدوم کرد چرا که در کشور همان کالا‌ها مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

او گفت: مسئولان در زمینه واردات سموم باید مراقبت می‌کردند. احتمالا برای واردات سموم در آن زمان رانتی استفاده شده و بعد‌ها نیز این سموم به کشاورزان تحمیل شده است. در هر حال این سموم استاندارد لازم را نداشته است.

مقصران باید تاوان بدهند

برجی اظهار کرد: برخی با اهمال کاری منافع ملی کشور را به خطر انداخته‌اند و مقصران باید تاوان این تخلفات را بدهند.

اخیرا ازبکستان و ترکمنستان مانع واردات سیب‌زمینی‌های ایرانی به کشور خود شدند. پاکستان هم از مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران استفاده و بازار‌های صادراتی ایران را تصاحب کرده است.

پیش‌تر حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفته بود: «طبق بررسی‌های به عمل آمده سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود. گویا این سموم از کیفیت لازم برخوردار نیست. قوه قضاییه باید به این مساله ورود کند چرا که در این شرایط بازگشت محصولات کشاورزی صادر شده منافع ملی و اشتغالزایی را تهدید می‌کند.»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها