|
کدخبر: 206013 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با رییس کنفدراسیون صادرات ایران؛

دولت این چالش صادرکنندگان را سریع حل کند

لاهوتی گفت: صادرکنندگان به عنوان سرداران جنگ اقتصادی مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشته و چالش های متعددی را پیش رو دارند.

تجارت دولت این چالش صادرکنندگان را سریع حل کند

بسیاری از فعالان تجاری و صادرکنندگان کشور بر این باورند که مسیر سخت صادرات کشور در دولت دوازدهم به تنگنایی سخت برای فعالیت تبدیل شد. صدور بخشنامه های خلق الساعه و چالش های متعدد در مسیرهای بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان از مشکلاتی بود که موجب از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی فعالان تجاری کشور شد.

حال با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر در تیم اقتصادی بدنه دولت صادرکنندگان کشور امیدوارند که تمام این چالش ها به مرور زمان رفع شده و رونق به فعالیت تجاری کشور بازگردد تا در نتیجه همین موضوع، وضعیت اقتصاد و معیشت مردم نیز رو به بهبودی و در آینده ای نزدیک به ثبات برسد.

اما مهمترین چالش های صادرات کشور که دولت سیزدهم باید برای حل آنها برنامه ای منسجم و عملیاتی داشته باشد چیست؟ خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات کشور ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

لاهوتی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: صادرکنندگان سال ۹۷ کماکان با مشکل رفع تعهد ارزی روبرو هستند و کارت بازرگانی آنها تعلیق شده و عملا از فعالیت باز مانده‌اند. از سمت دیگر روش هایی که برای شناسایی و رفع مشکل تعریف شده است همچنان با چالش های متعددی روبرو است.

محمد-لاهوتی

ارز دو نرخی، محلی برای ایجاد فساد و رانت

وی افزود: استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان است. فعالان تجاری کشور از زمان پیمان سپاری و تعهد ارزی با مشکلات بسیار جدی و حادی روبرو شده اند و عملا سرمایه در گردش واحدها فریز شده و در اختیارشان قرار نمی گیرد. این موضوع چالش های متفاوتی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور ایجاد کرده است. استفاده از روش های رفع تعهدهای ارزی نیز از دیگر چالش هایی است که صادرکنندگان در شرایط کنونی با آنها دست به گریبان هستند. به عنوان مثال یکی از این روش ها واردات در مقابل صادرات است اما نباید فراموش کرد که این موضوع به سهولت انجام نمی شود و سختی ها و چالش های خاص به خود را دارد.

رییس کنفدراسیون صادرات در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تفاوت فاحش قیمت ارز نیما و ارز بازار آزاد رقمی نزدیک به ۲۵ درصد است. این موضوع نشان از تفاوت شدید قیمت ارز در دو بازار است. در این میان نباید فراموش کرد که در هر جایی که قیمت گذاری دو نرخی وجود داشته باشد ما شاهد فساد و ایجاد رانت خواهیم بود.

عرضه ارز برای صادرکنندگان مقدور نیست

لاهوتی در پایان با بیان اینکه کشور در شرایط جنگ شدید اقتصادی قرار دارد، گفت:  صادرکنندگان به عنوان سرداران این جنگ مشکلات  فراوانی را پشت سر گذاشته و چالش های متعددی را پیش رو دارند. فعالان تجاری کشور با واردات در برابر صادرات قادر به رفع تعهد ارزی خود نیستند و امکان عرضه ارز در سامانه نیما نیز برای آنها مقدور نیست. بنابراین قادر به رفع تعهدات خود نبودند و تا کنون این مشکل که ریشه بسیاری از چالش های کنونی فعلان تجاری کشور است پابرجا مانده است.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها