|
کدخبر: 200075

بازار ارزهای دیجیتالی دوباره سبزپوش شد

ارزهای دیجیتال، رالی صعود مجدد را آغاز کردند؟ سقوط و اصلاح هفته‌ گذشته‌‌ بازار ارزهای دیجیتال، باعث شد تحلیل‌های متفاوتی در این باره بیان شود.

برخی بیت‌کوین را در مسیر حمایت زیر ۴۰ هزار می‌دیدند و برخی به دنبال خرید در کف قیمت به امید صعود مجدد بودند. روز گذشته اما بازار ارزهای دیجیتالی دوباره سبزپوش شد تا امید سرمایه‌گذاران ناامید نشود. تا زمان ثبت این گزارش، بیت‌کوین با رشدی کمتر از یک درصد، به مرز ۴۶ هزار دلار بازگشت و اتریوم نیز با رشدی ۵ درصدی، به ۳ هزار ۴۳۰ دلار رسید. در ادامه روز اما سبز بازار کمی تعدیل شد و بعضی از آلت‌کوین ضرر روزانه را ثبت کردند. در این میان نیز با افزایش عرضه استیبل‌کوین‌ها و رسیدن ارزش آنها به ۱۲۵ میلیارد دلار، مقامات تنظیم‌کننده مالی ایالات‌متحده با نااطمینانی‌هایی روبه‌رو شدند و به دنبال ایجاد یک چارچوب نظارتی برای آن‌ها هستند.

  چراغ سبز نهنگ‌ها برای صعود

ارزهای رمزنگاری‌شده در هفته‌ گذشته بعد از روند‌ صعودی پرشتابی که از اواسط ماه آگوست آغاز شد، وارد فاز اصلاحی شدند و ضرر‌های زیادی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد. طی این ریزش قیمت بیت‌کوین تا ۱۰ هزار دلار نیز افت کرد و در معاملات آتی براساس برخی از گزارش‌ها، ۷/ ۲ میلیارد دلار تنها در یک ساعت معلق شد. اما بعد از گذشت تقریبا یک هفته، تقاضای فعال دوباره در بازار خودنمایی کرد و توانست بخش اندکی از ضرر سرمایه‌گذاران را جبران کند. پادشاه ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین توانست با رشدی تقریبا یک درصدی و ثبت حجم معاملاتی قابل قبول در بالای مرز ۴۶ هزار دلار قرار بگیرد. اما با وجودی که شاخص ترس و طمع در بازار طی این مدت کاهشی و غلبه ترس در بازار کاملا مشهود بود، شاخص خالص جریان سرمایه به سمت صرافی‌ها (NetFlow) طی دو هفته اخیر همواره منفی بوده‌ است. این نشان می‌دهند در عینی که سرمایه‌گذاران خرده‌پا در بازار با ترس روبه‌رو هستند، نهنگ‌های بازار در حال خرید و انتقال دارایی‌های خود به سمت کیف‌پول‌های شخصی به امید صعود پرشتاب در بازار هستند. اما با این حال قیمت بیت‌کوین در هفت روز گذشته با ۸ درصد افت همراه شد.

دومین ارز بزرگ بازار نیز از این قاعده مستثنی نبود و تقریبا در تمامی روزهای دو هفته‌‌ گذشته، خروج اتریوم از صرافی‌ها مشاهده شد و امید سرمایه‌گذاران را برای از سرگیری روند صعودی افزایش داد. اتریوم توانست در روز یکشنبه تا زمان تهیه‌ این گزارش رشدی تقریبا ۵ درصدی را محقق کند، اما روند هفتگی آن با ضرری ۱۲ درصدی همراه بود. طی فراز و نشیب‌های اخیر در بازار، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتالی تا هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار نیز کاهش یافت؛ اما توانست با جبران بخش قابل‌توجهی از آن دوباره به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده در این هفته با تعدادی از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی ملاقات خواهد کرد تا در مورد مزایا و خطرات احتمالی استیبل‌کوین‌ها (رمزارزهای قیمت ثابت) مشورت کند. سیاست‌گذاران واشنگتن از رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال که از رکورد ۲ تریلیون دلار در آوریل فراتر رفت، نگران هستند. بر اساس اطلاعات سایت کوین‌مارکت کپ، روز جمعه، ارزش بازار استیبل‌کوین تقریبا به ۱۲۵ میلیارد دلار رسید. به گفته رویترز، تنظیم‌کننده‌های مالی ایالات‌متحده برای درک خطرات و فرصت‌های ناشی از ارزهای دیجیتال برای سیستم مالی سنتی ایالات‌متحده تلاش می‌کنند و قصد دارند در ماه‌های آینده تعدادی گزارش در این زمینه منتشر کنند. اما هنوز دقیقا مشخص نیست که ایالات‌متحده چه مقرراتی را برای این تکنولوژی جدید در نظر دارد. براساس اظهارات یلن، ایالات‌متحده به دنبال ایجاد چارچوبی نظارتی برای استیبل‌کوین‌ها است. همچنین نگرانی‌ها از محبوبیت این بازار و تنظیم مقررات در حال افزایش است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر