|
کدخبر: 192357 محمد انوشه‌ئی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیرکل راه آهن شمال شرق:

شکوفایی شمال شرق با بندر خشک

ایجاد بندر خشک در شمال شرق کشور به عنوان یک امر استراتژیک باید در صدر راهبردهای توسعه‌ای کشور در زمینه زیرساخت ها قرار بگیرد.

تجارت شکوفایی شمال شرق با بندر خشک

یکی از خطوط مهم ریلی کشور برای اتصال به آسیای مرکزی و سوآپ شدن در حوزه حمل و نقل کالا با سرزمین های آسیای میانه به دلیل عدم دسترسی این کشورها به دریای آزاد، خطوط آهن منتهی به استان گلستان است. این خطوط آهن ظرفیت بالایی برای تبدیل منطقه شمال شرق ایران به قطب ترابری مسافر و کالا دارد که بخش هایی از این ظرفیت تاکنون به فعلیت تبدیل شده است و تکمیل آن نیاز به سرمایه گذاری گسترده داخلی و خارجی دارد.

تکمیل کریدور حیاتی شمال_جنوب نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه در خطوط آهن شمال شرقی ایران است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار حوزه راه و مسکن گسترش نیوز با محسن اعتماد، مدیرکل راه آهن شمال را از نظر می‌گذرانید:

یک اتصال استراتژیک به ترکمنستان

محسن اعتماد در پاسخ به پرسشی مبنی ظرفیت‌ های تحقق یافته خطوط ریلی شمال شرق، اظهار داشت: مهمترین اتفاقی که در حوزه ریلی و حتی کل استان گلستان افتاده است اتصال خط عریض ریلی ترکمنستان به اینچه برون است که ما با این اتفاق  از طریق خطوط نرمال و از طریق خطوط عریض با کشور های cis  ارتباط برقرار می کنیم و واگن های عریض از مبادی مختلف از کشور های cis  از این طریق به ایستگاه این چه برون متصل می شوند و واگن ها تردد خواهند داشت .

 وی افزود: بنابر این مهمترین مسئله این است که بعد از شش سال توقف این پروژه  الحمدالله امسال این اتفاق افتاد و این پروژه انجام شد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق خاطرنشان ساخت: موضوع بعدی بحث واگذاری ۵۳۸ هکتار از راضی  این چه برون هستش که در کمسیون ماده ۶۹ دولت مصوب شد و کمسیون لوایح دولت این اختیار را به راه آهن جمهوری اسلامی دادند که این ۵۱۰ شرکت برای راه اندازی بندر خشک و سایر اقدامات مورد نیاز استان در اختیار راه آهن استان قرار بگیرند.

دکتر-اعتماد

اشتغال زایی گسترده از خطوط ریلی!

این اتفاق خیلی بزرگی است که زمینه ساز حضور سرمایه گذاران متعدد خواهد شد که باعث رونق کسب و کار و افزایش تبادلات ریلی با کشور های cis  بخصوص کشور ترکنستان  شده است . همچنین باعث اشتغال زایی که یکی از مهمترین مسئله ها و دغدغه های مردم است ، شده است.

و همچنین مهمترین مسئله این است که در ۵ ماه بتدایی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل، شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی تبادل فاز ریلی دراستان بوده ایم  که آمار بسیار قابل توجهی است.

اعتماد در پایان یادآور شد: البته ما معتقدیم که تا تکمیل تمام زیر ساخت های موجود ممکن است این عدد باز هم رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

در چند وقت گذشته پروژه های متعددی اعم از این که محوطه های متعدد تخلیه بارگیری که زمینه ساز افزایش استفاده از ظرفیت ریلی است که از اقدامات مهمی می باشد که اخیرا انجام شده است و ما هم اکنون ۵ محوطه فعال تخلیه بارگیری داریم که واگن های نرمال و عریض برای تخلیه و بارگیری بارهای مختلف به صورت موازی این کار را انجام می دهند.

اکنون ما در اینچه برون همین الان هر روز تبادلات ریلی داریم و تعدادی واگن وارد می شود صادرات ما هر روز شاهدافزایش چشمگیر است و حمل نقل کالا در سیستم ریلی در استان گلستان به شدت رو به افزایش است.

ارسال نظر