|
کدخبر: 150135

افزایش چشمگیر میزان تجارت خارجی کشور

رییس کل گمرک ایران گفت: تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه امسال به وزن ۱۲۲ میلیون تن و ارزش ۵۹ میلیارد دلار ثبت شد که این رقم نسبت به عملکرد ماه گذشته (آذرماه) افزایش قابل توجهی دارد.

تجارت افزایش چشمگیر میزان تجارت خارجی کشور

مهدی میراشرفی با اشاره به سیر صعودی مبادلات تجاری در شرایط تحریم، افزود: حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای جهان در ۱۰ ماهه ۹۹ بالغ بر ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

وی افزود: سهم صادرات از این میزان ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و سهم واردات ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بود.

وی خاطرنشان کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب با ۱۷.۷ و ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شد، اما در مقایسه با ماه قبل از آن، یعنی آذر ماه افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود که این روند در ماه‌های بهمن و اسفند سال‌جاری با رشد بیشتری همراه باشد.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: در بخش واردات نیز از نظر وزنی ۲ درصد و ارزش ۱۵.۵ درصد کاهش داشته‌ایم.

میراشرفی اضافه کرد: مقاصد صادراتی ایران در ۱۰ ماهه امسال به ترتیب چین با ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد دلار و افغانستان با پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بودند.

وی افزود: این پنج کشور در مجموع ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاراز ایران کالا وارد کردند که از نظر وزن ۷۳.۵ درصد و از نظر ارزش ۷۶ درصد صادرات را دربرمی‌گیرد.

رییس کل گمرک ایران پیرامون کشورهای مبدأ واردات کالا به ایران، گفت: آمارها نشان می دهد به ترتیب چین با دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهارمیلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، هند با یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و آلمان با ۹۶۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قرار گرفته اند.

وی توضیح داد: پنج کشور یادشده در مجموع ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند که این رقم ۴۹ درصد از وزن و ۷۱.۶ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۱۰ ماهه ۹۹ را به خود اختصاص دادند.

معاون وزیراموراقتصادی و دارایی تصریح کرد: ۶۹ درصد از کل واردات کشور در این مدت( ۱۰ ماهه) مربوط به کالاهای اساسی به وزن ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود.

وی تاکید کرد: امسال از ۱۱ آبان تا ۳۰ دی ماه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار (روزی ۱۰۱ هزار تن) وارد کشور شد.

رییس کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: ۱۰ ماهه ۹۹ به میزان پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، تیرماه امسال بر اساس تصمیم دولت و بعد از سفر معاون اول رییس جمهوری به استان هرمزگان دستوراتی مبنی بر ترخیص فوری کالاها ابلاغ شد که در نیمه آبان ماه به اجرا در آمد.

همچنین در این مدت میزان قابل توجهی کالا از گمرکات سراسر کشور ترخیص شده اند، اما به دلیل اینکه همچنان واردات و صادرات کالا به شکل بی وقفه انجام می شود، اقلام مختلف در انتظار تخصیص ارز به کالاهای باقی مانده در گمرکات کشور اضافه شده اند وبا این وجود بنابراعلام ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روند ترخیص و صادرات ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر