|
کدخبر: 140967

ایران و سوریه چقدر تبادلات تجاری دارند؟

مدیرکل دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد، در ۷ ماهه ابتدای امسال ارزش کالاهای صادراتی به سوریه حدود ۷۳ میلیون دلار و ارزش کالاهای وارداتی سوریه به ایران حدود ۱۰ میلیون دلار بوده است.

تجارت ایران و سوریه چقدر تبادلات تجاری دارند؟

فرزاد پیلتن درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و سوریه با اشاره به ناآرامی‌های سیاسی در سوریه حجم تجارت ایران و سوریه کاهش یافت، گفت: اگرچه در سال ۱۳۸۹ حجم تجارت دو کشور ۵۵۰ میلیون دلار بود اما در سال ۱۳۹۷ حجم تجارت ایران و سوریه به ۱۰۵ میلیون دلار رسید.

مدیرکل دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهارکرد: از۵۵۰ میلیون دلار تجارت دو کشور در سال ۱۳۸۹، ۵۲۰ میلیون دلار ارزش صادرات ایران به سوریه و ۳۰ میلیون دلار نیز ارزش واردات کالا از سوریه به ایران بوده است.

وی درباره حجم تجارت ایران و سوریه در امسال بیان کرد، افزود: در هفت ماهه ابتدای امسال حجم تجارت دو کشور ۸۳ میلیون دلار بوده که از این رقم ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود ۱۰ میلیون دلار از سوریه واردات داشته‌ایم.

پیلتن گفت: عمده‌ترین محصولات صادراتی به سوریه شیرخشک، قطعات خودرو، لوله و پروفیل، انواع میله‌های آهنی و فولادی و... است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور سوریه حدود ۲.۲ میلیارد دلار بود، بیان کرد: احداث کارخانه آرد، کارخانه تصفیه روغن‌های معدنی، راه‌اندازی خطوط تولید خودرو و ایجاد پست‌های برق از جمله مهم‌ترین زمینه هیا صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به سوریه بوده است.

وی با اشاره به واردات ۴.۳ میلیارد دلاری کشور سوریه در سال ۲۰۱۹ بیان کرد: این در حالی است که این کشور در سال مذکور فقط ۳۰۹ میلیون دلار صادرات داشته است، لذا این حجم از واردات فرصت‌های خوب صادراتی برای ما خواهد داشت.

پیلتن با اشاره به خسارت وارده به زیرساخت‌های سوریه در جریان جنگ داخلی این کشور بیان کرد: علیرغم تاسف برای این موضوع، اما علاوه بر فرصت‌های سابق تجاری، این شرایط زمینه‌های جدیدی را برای فعالیت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی و همچنین صادرات محصولات ایرانی به این کشور به‌وجود آورده است.

مدیرکل دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: وجود برخی موانع غیر تعرفه‌ای مانند وضع ممنوعیت‌های وارداتی اضطراری توسط دولت سوریه، عدم وجود روابط بین بانکی مناسب و سختی مبادله پول توسط بازرگانان، کاهش درآمدهای دولت سوریه، عدم وجود خطوط حمل‌ونقل مستقیم زمینی و دریایی میان دو کشور، عدم حضور مستقیم شرکت‌های ایرانی در بازار سوریه، نگرانی ناشی از عدم برقراری کامل امنیت در سوریه و شیوع ویروس کرونا را از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی صادرات ایران به سوریه عنوان کرد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر