|
کدخبر: 120135

سود شیرخشک در جیب قاچاقچیان

مدیرعامل اتحادیه تعاونی کارخانه‌های لبنی گفت: ۲۵ هزار تن شیرخشک مازاد از مرز پاکستان قاچاق می‌شود که این امر اقتصاد کشور را فلج می‌کند.

علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی کارخانه‌های لبنی نسبت به قاچاق شیر خشک هشدار داد و گفت: بعد از مجوز صادرات ۲ مرحله ۱۰ هزارتنی شیرخشک به بازار‌های هدف، متاسفانه دولت به تعهد خود مبنی بر برگزاری جلسه در ستاد تنظیم بازار به منظور تعیین تکلیف شیرخشک مازاد کشور عمل نکرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار تن شیرخشک مازاد بر ذخایر استراتژیک در کشور موجود است، افزود: علی رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص برگزاری جلسه و تعیین تکلیف شیرخشک‌های مازاد، اما تاکنون این جلسه برقرار نشده است و همین موضوع موجب شده تا قاچاقچیان، شیرخشک‌ مازاد را بدون هیچ حساب و کتابی به طور افسار گسیخته از کشور خارج کنند.

ظفری با اشاره به اینکه مرز پاکستان بستر را برای قاچاق شیر خشک فراهم کرده است، بیان کرد: اگرچه امکان قاچاق از مرز عراق و افغانستان وجود ندارد، اما از مرز پاکستان به سهولت عبور می‌کند که این امر بیانگر شکننده بودن قاچاق است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی کارخانه‌های لبنی ادامه داد: بنابر آمار ۲۵ هزار تن شیرخشک مازاد جدای ۱۵ هزار تن ذخیره استراتژیک در کارخانه‌ها موجود بود که متاسفانه با قاچاق شیرخشک نه تنها دیگر آماری از موجودی نداریم، بلکه ارزآوری و سودی عاید کشور و تولیدکننده نمی‌شود و تنها منافع آن به جیب دلالان می‌رود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره اینکه مخالفان صادرات شیرخشک دستی در آتش قاچاق دارند، تصریح کرد: زمانیکه موضوع صادرات شیرخشک سهمیه بندی و نظام‌مند شده بود، عده‌ای با این موضوع مخالفت کردند که این امر نشان می‌دهد منافع آنها در قاچاق بوده است چرا که هم اکنون به قاچاق شیرخشک که اقتصاد کشور را فلج می‌کند، اعتراضی ندارند و تنها صادرات در سایه نظارت دولت و سهمیه بندی را عامل رانت می‌دانند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر