|
کدخبر: 112580 سهیل فرزین

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با گسترش نیوز تشریح کرد:

"بمب" در کمین صادرکنندگان!

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران سه چالش مهم حوزه تجارت کشور را تشریح کرد.

تجارت  "بمب" در کمین صادرکنندگان!

بخش خصوصی به عنوان محرک اصلی صادرات کشور با چالش ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم ها، شیوع ویروس کرونا، تعدد و عدم ثبات قوانین تجاری کشور و دیگر مسائلی که در این راه پر پیچ و خم وجود دارد امر صادرات را با چالش های جدی تری مواجه کرده است. اما راهکار خروج از این چالش ها و نقش دولت در این میان چیست؟  صادرکنندگان در این میان چه وظایفی را به عهده دارند؟

خبرنگار گسترش نیوز به منظور دریافت پاسخ این سوالات گفت و گویی را با سادینا آبایی، نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

بازتعریف مفاهیم تجاری و صادراتی کشور

سادینا آبایی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه با در نظر گرفتن مفهوم صادرات، چالش‌های این حوزه آشکار می شوند، اظهار کرد: نکته حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد این است که ما در حال حاضر به بازتعریف مفاهیم تجاری و صادراتی کشور نیازمندیم. آیا امروزه به مقوله صادرات باید با دیدگاه سال گذشته نگاه کرد؟ آیا روش ها همان روش ها و حضور در بازارهای بین‌الملل به همان طریق گذشته است؟ قطعا  مدل ها و نگاه های امروزی جوابگوی سوالات ما نخواهد بود.

سادینا-آبایی

وی در ادامه گفت: ما برای صادرات به تولید احتیاج داریم. برای تولید نیز در کنار تمام مشکلات و مسائل موجود با چالشی به نام "بمب" به رو هستیم؛ چالش‌های بیمه، مالیات و بانک که اختصارا به عنوان "بمب" نامگذاری شده‌اند سه عاملی هستند که برای تولید کننده، کارآفرین و صادرکننده چالش آفرین هستند. لذا از این جهت اگر ما بتوانیم هر کدام از این موارد را در کنار و همراه این افراد به شکلی خوب، درست و مهندسی شده قرار دهیم قطعاً تولید و در نتیجه آن صادرات نیز رنگ و بوی بهتری را پیدا خواهد کرد.

رییس هیات مدیره دور اول اتاق مشترک بازرگانی ایران – اوکراین با بیان اینکه ما برای تولید به گردش نقدینگی احتیاج داریم، خاطرنشان کرد: هزینه تامین نقدینگی در کشور ما بسیار بالا است؛ افراد باید از منابع مختلف پول مورد نیاز خود را تامین کنند که تمام این موارد آسیب های خاص به خود را دارند. با بررسی روند تولید کالاها در کشورهای مختلف در می یابیم که در این کشورها هزینه تولید نشات گرفته از پول نیست چرا که این کشورها تولید را عاملی برای چرخه اقتصادی خود می‌دانند و سعی می‌کنند تمام مسیرهای تولید را هموار کنند تا از کنار تولید بتوانند درآمدهای خوبی را عاید سیستم دولت کرده و نظام چرخش مملکت داری را بر آن اساس شکل دهند.

نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار داشت: تأمین منابع مالی بنگاه های تولیدی به صورت ریالی و ارزی است و تثبیت و تلاطم ارز در نظام ارزی کشور به صورت دستوری است از همین رو وقتی این سیاست دستوری باشد ایجاد رانت ها و فسادها و همچنین کاهش تولید و صادرات و کاهش چرخه تجارت، خود را به شکلی سنگین نشان خواهد داد.

نقش دولت در بهبود وضعیت صادرات کشور

آبایی با بیان اینکه صادرکنندگان همکاری خاص و مشهودی از جانب دولت ندیده‌اند، گفت: امیدوارم شورای عالی صادرات و دیگر سازمان‌های مربوط به امر صادرات این مقوله را جدی بگیرند. ما در همه مراحل به صادرات احتیاج داریم اما نباید فراموش کرد که علی رغم تغییر در مدل و چرخه صادرات، صادرکنندگان کشور همچنان با همان ابزار صادراتی دهه‌های پیش به این مقوله نگاه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات افزود: با توجه به شرایط خاص کشور و چالش هایی که صادرکنندگان در ورود به بازارهای جهانی با آن رو برو هستند دولت باید خطی اعتباری به منظور پروسه صادرات ایران با معدود کشورهایی که صادرکنندگان ما در آن کشور حضور دارند رقم بزند. همچنین اگر دولت بتواند به عنوان یک حامی صادراتی وظیفه بازاریابی و شناخت بازار هدف برای بخش خصوصی را برعهده بگیرد و این امر را با هزینه بسیار کمتر در اختیار بخش خصوصی قرار دهد یکی از دیگر حمایت‌هایی خواهد بود که دولت می‌تواند در اختیار فعالان تجاری کشور قرار دهد.

شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر امر صادرات

وی در ادامه به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر امر صادرات اشاره کرد و گفت: شیوع این ویروس پدیده ای بود که ما را وادار کرد که نقش خود در عالم تجارت را بازتعریف کنیم و این نگاه را داشته باشیم که دنیا توسط این پدیده به معنی واقعی کلمه تهدید شد و تجارت جهانی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت؛ کشورها به این نتیجه رسیدند که باید در تمام حوزه‌ها مخصوصاً غذا و دارو به سمت خودکفایی بروند و نیم‌نگاهی نیز به این مقوله داشته باشد. قطعاً ارتباطات در دوره کرونا با روشی جدید مواجه بود و شیوع این ویروس باعث شد که ما به توانایی ها و داشته های صادراتی خود رجوع کنیم. با یک آسیب‌شناسی در حوزه صادرات متوجه می‌شویم که باید زیرساخت های صادراتی خود از قبیل حقوقی قوانین مالی لجستیک و تولیدات صادرات محور را نیز حتما فراهم و تقویت کنیم.

اهمیت کیفیت در محصولات صادراتی

نایب‌رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی ایران همچنین به اهمیت کیفیت در محصولات صادراتی کشور اشاره کرد و گفت: در دنیای تجارت به منظور کسب و حفظ بازار صادراتی، مسئله کیفیت حرف اول را میزند. مصرف کننده حق خود می‌داند که بهترین سرویس و بهترین کالا را دریافت کند که در این زمینه قطعاً یکی از پاشنه آشیل های ما در بحث صادرات کیفیت پایین محصولات تولیدی است لذا ما باید برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود الگوسازی کنیم؛ یعنی کشورهایی که در امر صادرات موفق تر عمل  کرده‌اند را مدنظر و الگوی خود قرار دهیم. از همین‌رو تولید کننده باید نمونه صادراتی کشورهای موفق در زمینه صادرات را بررسی کند تا بازاریابی خوبی برای خود انجام دهد.

 آبایی در پایان گفت: از آنجا که تا کنون مدیریت صادرات در اختیار بخش خصوصی نبوده قطعا نتوانسته‌ایم از ظرفیت های صادراتی موجود به نحوه باید و شاید استفاده کنیم. کشورهای همسایه ما می توانستند بازارهای خوبی برای صادرات ما باشند که متاسفانه از این ظرفیت نیز نتوانستیم به نحو احسن استفاده کنیم. البته ناگفته نماند که در حال حاضر شرکت‌های مدیریت صادرات در حال شکل‌گیری هستند و اتفاقات خوبی در امر صادرات کشور در حال رخ دادن است که امیدواریم این موارد برای صادرات کشور نتیجه مثمر ثمری داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها